Gravide er skyld i overvekt, dødfødseler og syke barn!?

Jeg burde virkelig vite bedre enn å gå inn på blogger som åpenbart er ute etter å dynke meg i dårlig samvittighet for et eller annet. Men i dag ramlet jeg innom en blogger som tydeligvis tar trening og sunt kosthold meget seriøst, nesten på grensen til fanatisk ut ifra det ene innlegget jeg leste og kommentarene under. Jeg vet jo at jeg ikke skal la meg provosere av drittkjæringer, men jeg klarte liksom ikke la være. (Alle som jeg er litt uenig med blir jævla drittkjæringer, jeg er fra nordnorge så det er ikke så negativt som det høres ut, som regel.) 

Det sto helt sikkert et eller annet fornuftig i innlegget, men jeg hang meg altså opp i det at gravide damer som ikke trener og ikke spiser hysterisk sunt ikke bryr seg om ungene sine. (Det sto ikke ordrett slik, men det var ordene som dukket opp i mitt hode når jeg leste dette!) Kjæringen hadde også klart å skrive at dette var grunnen til overvektige barn, dødfødsler og syke barn og jeg tror muligens det ga utslaget på mitt lille utbrudd i kveld. At noen i det hele tatt kan hentyde til at folk selv ønsker sine barn syke og døde er for meg en gåte, og faktisk ganske ufint! Og kanskje en smule lite gjennomtenkt.

Jeg er åpenbart en av de der grufulle damene som overhode ikke bryr seg om den lille skapningen som var i magen min, fordi jeg var avhengi av å sniffe på madrassen, drikke en kopp enkel kaffelatte med karamellsmak 5-6dager i uken. Jeg trente ikke mer en før, altså ingenting og jeg spiste nøyaktig likt som jeg alltid gjør. En god blanding av sunt og usunt! Hadde jeg lyst på en kebab, ja så stappet jeg den i meg og ville jeg ha en sjokolade kan du ta deg faen på at den fant veien i hus ganske fort. 

Greit at man skal tenke på helsen, og hva som er det beste for barnet. Men det må da finnes en grei middelvei? 

OG hva med alle dem som faktisk ikke får lov å trene når de er gravide, av ulike årsaker. (Ja, de finnes faktisk, i motsetning til hva enkelte går rundt å tror!) Skal de bare legge seg ned å dø av dårlig samvittighet fordi en eller annen kjerring har funnet ut at de er dårlige mødre fordi de ikke har et så vakkert og fantastisk svangerskap som henne? Nei stikk fingeren i jorden og sjekk etter, så skal du se at svangerskap kan være en pest og plage for en ganske stor del av den kvinnelige befolkningen, og ikke så lett som det høres ut. Teorien kan ofte høres veldig bra ut, men så går det galt når den skal ut i praksis. 

Så når jeg tenker meg om har jeg ikke det minste snev at dårlig samvittighet for at jeg ikke presset kroppen min til mer når jeg gikk gravid med mine gutter. Ikke fikk jeg overvektige barn, og ikke hadde jeg noen kjipe fødsler som resultat av null trening under de 9mnd jeg fungerte som hotell. (For all del, begge fødslene er kjipe men det er da ikke til å unngå når du skal presse ut en baby!) Begge ungene kom ut uten komplikasjoner av spesielt komplisert art, og ingen av dem var fordi jeg ikke hadde gjort noe mer en hva jeg normalt gjør! 

Jeg har skrevet om graviditet før, og du kan trygt si at det ikke var den beste tiden i mitt liv. Så om jeg i tilegg til alle de andre plagene skulle vært hysterisk opptatt av maten jeg spiste og treningen jeg ikke kunne utføre ville jeg helt sikkert havnet på lukket avdeling med en boks piller i umiddelbar nærhet. (Kan lese HER!)


(Beklager babyen, du går tydeligvis ikke en lys framtid i møte, for jeg spiste fire kinderegg på en halv time i dag!) 

Ja og til slutt vil jeg bare nevne at om du er uenig med meg så skal du selvfølgelig få lov til det. Men du er advart om hva jeg vil omtale deg som! 

#graviditet #svangerskap #fødsel #sykdom #helse #trening #kosthold #ernæring #følelser #bakfasaden #mammablogg 

15 kommentarer
    1. Hehehe… 🙂 Jeg hadde 3 positive ting i mitt svangerskap utenom gleden av å få den ungen ut… Det var.
      1 I siste trimester forspiste meg på jordbær og fløte, ..og myyye sukker.. (det var tider)
      2. Jeg var forsåvidt slank av all spying (Grunnen til at jeg stoppet på 2 barn…)
      3 Jeg kunne slippe å holde inn magan 😉 hihihi… 😀 :)) Trening… det funka ikke når en bare spydde bare man blunka… og svimte av så fort man skulle forflytte seg til skåla… 😛 🙂
      Så… dem om sitt sunne svangerskap 😉

    2. Nei vet du hva!! Det blir for dumt. I begge mine svangerskap satt jeg på ræven og trykket alt mulig i trynet! Hadde bekkenløsning med gangvansker, så det var ikke så mye annet å gjøre.
      Har fått 2 flotte friske barn. Som absolutt ikke er overvektige. Ikke var de noe særlig store ved fødsel heller. 2900g og 3300g.

    3. Njaa, både enig og uenig. Det finnes mange drittkjerringer der ute, er nordlending jeg også 😉 Jeg vil tippe både du og hun andre drittkjerringa satte ting på spissen. Og jeg er enig i at det finnes veldig mange drittkjerringer som dytter kroppen sin, og ungene sine, fulle av dritt. Men at det nok kommer av uvitenhet og ikke overlegg. Jeg kan ikke tenke meg at det finnes noen som vil barna sine noe vondt. Men samtidig er jeg jævlig lei av disse treningsfanatikerne som rakker ned på alle som bruker mer tid i sofan enn på mølla. Som daglig gir meg dårlig samvittighet via facebook fordi kroppen min er syk og ikke takler mer bevegelse enn til legen og butikken…
      Så, jeg er helt enig i utbruddet ditt, men jeg er tildels enig med drittkjerringa også 😉

    4. Jeg kunne ikke trene når jeg gikk gravid med noen av mine, for jeg var ikke i noen god form. Hadde jeg en bedre periode, ja da spiste jeg sjokolade og lignende. Alle barna mine er helt normale, kanskje noen er litt i tynneste laget, men de spiser godt, har bare høy forbrenning.
      Forstå at trening er viktig for helse og for kroppen, men det er ganske mange som har gjort for mye av det under svangerskapet og fått problemer med bekkenet i lang tid etterpå.
      Tror du selv kjenner deg og din kropp og vet hva som er best for deg.
      Ha en fin kveld

    5. Jeg er gravid nå og har under en mnd igjen til termin. I løpet av svangerskapet har jeg fått hyperemesis (som ikke har gitt seg enda, neida!) Og bekkenet hyler i takt med kynnerene jeg får hvis jeg prøver å bevege meg.
      Så hvis jeg er så heldig å komme meg på butikken i det hele tatt, så kan du banne på at jeg kjøper det jeg har lyst på der og da!
      Jeg spiser sunt med tilskudd av usunnt, og har ikke det minste dårlig samvittighet for det, selv om noen Klart vil Kritisere meg for det, mens de selv lever på chia rundstykker og gojibær mens de jogger til sykehuset for å føde…

    6. Leste den bloggen jeg også. Det eneste jeg kom frem til at jeg kunne si meg helt enig i, var dette med røyk og alkohol. Røyk gir jo blant annet lavere fødselsvekt. Jeg var dessverre en av de som syndet med det når jeg var gravid, jeg var 19 år og litt tjukk i huet. Men jeg røykte minimalt. Og jeg husker at det jeg tenkte etter ungen var født, var at det var jammen godt jeg gjorde det……for ungen var diger…..4,5 kilo, og 52 cm lang. Ikke har hun hatt noen “effekt” av det heller i sine 14 leveår.
      Når jeg gikk gravid, så måtte jeg ha minst 1 sjokolade til dagen….ellers rabla det totalt. Og jeg gjorde som du…spiste normalt….i tillegg til usunne ting. Jeg beveget meg normalt, dvs ingen form for aktiv trening, men gikk til og fra butikken, gikk tur med bikkja….bortsett fra de siste 3 mnd…da hadde jeg bekkenløsning og bare det å snu seg i senga var et helvete.
      Jentungen min er i dag høy og slank. Ingen sykdommer unntagen det som dukker opp hos folk flest. Men hvis jeg hadde gjort alt “riktig”, så hadde hun kanskje vært et slags supermenneske i dag??? Who knows.

    7. Ja, gud hjelpe meg.. da eg gikk gravid spiste eg akkurat dt eg ville nøyaktig når eg ville.. hadde dilla på sjokolademilkshake og trøkte glatt i meg ett par stykker om dagen, og stakkars de som sto i veien for meg viss eg ikke fikk dt når eg ville!
      Trening ble dt svært lite av også dessverre.. første trimestester gikk til å holde rundt doen store deler av dagen både på privaten og på jobb.. så kom bekkenløsning som da gjorde til at sokker var et helvete å få på seg! Så de dagene eg følte meg bra, så gikk eg en liten tur, viss eg følte for dt! På slutten av svangerskapet ble eg innlagt på sykehuset i noen uker på grunn av svangerskapsforgiftning md streng beskjed av legen om å ligge i senga og holde meg der! Blodtrykket var skyhøyt og bare turen til do og tilbake til senga fikk hodet til å sprenge og blodtrykket til å skyte fart oppover!
      Eg var svær!! Ca 50 kg den dagen eg ble gravid og bikket 100 kg den dagen de bestemte seg for å sette i gang fødselen..
      Jentungen kom ut 2058 g og 44 cm.. ikke store jenta uansett hvor mye eg stappet i meg! Og den dag i dag, 4 år etter, er jenta ikke særlig stor.. så.. ut ifra dt den treningsentusiasten sa så burde tøtta være smellfeit ho da!? 🙂
      Nei, man spiser dt man vil ha og gjør dt man vil, selvsagt ta hensyn til deg selv og kroppen din.. men md alle hormoner og “lyster” som herjer rundt i kroppen de 9 mnd man går gravid så teor eg man hadde blitt temmelig tullerusk og i større fare for dødfødsler om man ska gå rundt og stresse md trening og alt annet som ikke passer inn i en vanlig hverdag! E mi meining ihvertfall 🙂 men no e eg ingen ekspert da 😉

    8. Susns sang og smurferi, fjoll : Hehe, jeg lå også lenket fast i toalettet store deler av begge mine svangerskap, og skal si at jeg ikke hadde det spesielt morsomt. Men for all del, det var jo ganske god trening å klare å stå bøyd over do med en mage som var enorm. 🙂

    9. sjomannsfruen: Ja, man kan jo lure hva som får folk til å skrive på en måte som gjør at de dømmer en ganske stor gruppe mennesker, som ikke har noe valg. Jeg hadde ikke lov å trene og var fornøyd med alt som jeg klarte å spise, uten at det kom i retur. Begge mine barn hadde normal fødselsvekt, og ingen av dem er overvektige i dag heller. Også kan man jo lure på hvordan i alle dager vi har klart å komme til verden, for ifølge min mor spiste hun det hun ville og på den tiden var ikke trening noe stort fokus.

    10. Hanne: Hehe, ja heldigvis er ikke alle drittkjæringer like ille! 😛 Og du har rett i at jeg har satt det på spissen, kan ikke svare for hun andre. Og mine tanker er at en gylden middelvei må være det beste, for også hysterisk fokus på kost og trening kan skade. 🙂

    11. 4 barns mamma: Ja, også trening kan være skadelig når det blir for mye av den. Så tror det bør være litt mer fokus på “alt med måte” og at man ikke skal overdrive både med å være sunn og usunn 🙂

    12. Kristina: Høres ut som du lever ganske normalt, og fu har min dypeste medfølelse når det kommer til formen. Ikke alle har det like lett når de er gravide, og da bør heller ikke noen andre prøve å gi dem dårlig samvittighet. Hehe, ja det er vel faktisk de som er i så toppform at de faktisk kan jogge til fødestuen, men tviler på at det er så mange av dem 😛

    13. Erto: Ja, veldig enig med røyk og alkohol, men resten provoserte meg bare! Ja, kanskje hun hadde vært det, men tror det kan være veldig komplisert å oppdra supermennesker så det tryggeste er vel å spise litt sjokolade 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg