Fantastisk NAV, dere har klart det igjen!

Dette blir mitt andre brev på kort tid til dere, og igjen skrevet i frustrasjon og håpløshet over det dårlige systemet dere har. Som om ikke vi har bekymringer fra før, med et sykt barn og en hverdag som svært får kan forestille seg. Sist gang ordnet dere opp relativt fort etter at klagen var sendt inn, så jeg håper at dere vil gjøre det denne gangen også, til tross for at det er noe annet dere har rotet til denne gangen.

 

Det har seg slik at vi er en familie på fire, der en av oss voksene desverre er blitt sykemeldt og ikke kan være på jobb. (Og på grunn av helsekøer ser det ut til at det vil vare en stund, ettersom operasjon er eneste utvei!) Vi har har helt normal inntekt, og er avhenig av at begge voksene er i jobb. Nå har det seg slik at vi bor i et land der vi skryter av veldferd, og at vi har en flott ordning med sykepenger, noe jeg forsåvidt er enig i. Problemet ligger i at det tar svært lang tid for dere å betale ut disse pengene, faktisk så lang tid at vi får problemer med å betale regninger vi må ha. (Jeg mistenker nesten at pengene taes fra lommen til den som behandler papirene, og at det kan være litt vanskelig å gi dem bort!) Og noe av grunnen til at vi betaler skatt er jo for at vi skal kunne få hjelp når vi blir syke, som i dette tilfellet!

 

Nå er det jo ikke uten grunn at vi trenger disse pengene, for det har seg slik at vi ikke har noen mulighet å komme oss inn i et presset boligmarked, der et skur selges for verdien av et slott. Så vi må leie for å ha tak over hode, og det koster minst like mye som å ha et lån. Videre kan jeg nevne at vi må ha bil, og siden vi fortsatt ikke har noen egenkapital måtte det lån til for å kjøpe denne. Om dere tenker at vi fint kan ta buss må jeg be dere sette opp noen direktebusser slik at jeg får levert ungene før jeg selv må være på arbeid om morgenen. En ny vei over til Kvaløya hadde også vært en fordel, for vi må desverre avgårde samtidig som alle andre som er bosatt her. Og de fleste kan ikke bestemme arbeidstiden sin selv. Noe som resulterer i kø, og forsinkelser. Bussene som går i Tromsø er heller ikke av det slaget som følger oppsatte tider, så jeg regner med dere forstår problemet. (Hvis ikke anbefaler jeg at dere skal ta buss om morgenen, med to stykk unger på slep, der den ene ikke har sovet hele natten og den andre aldeles ikke vil sammarbeide. Så skal du først ta buss til barnehage i den ene retningen levere barnet og alt utstyr som trenges. Så buss tilbake til skole for å levere en fortsatt mindre sammarbeidsvillig skolegutt og så til slutt skal du på jobb til rett tid. Etter endt arbeidsdag gjør du det samme, men legger inn et stopp på dagligvarebutikk der du handler 2-3poser med matvarer og bærer de med deg. Så henter du skolegutten og får med deg alle de våte klærne hjem. Videre tar dere bussen til barnehagen der du skal få med deg en sliten treåring på den ene armen, trehandleposer, 2sett regnklær, 2sett skifteklær og en barnehagesekk på den andre armen. Husk at barna må være hentet før barnehagen stenger, ellers blir det bot! Og så buss hjem.) 

 

Vi må også ha penger for å ha mat på bordet, og norske matvarer er ikke kjent for å være av det billige slaget, spesielt ikke om du ønsker å gi dine barn næringsrik hjemmelaget mat. Nå kan vi jo selvfølgelig kjøpe billige produkter som er stappet fulle av farlig fett og kilovis med salt, men jeg prøver å unngå at mine barn blir feilernært og velger å bruke mine hardt opptjente penger på god mat. Nødvendigheter som dopapir og tannkrem prioriterer vi også, selv om jeg snart må gå over på gamle aviser vi får hos naboen. 

 

Strømregningen bør også betales, ettersom det vil bli svært krevende å vaske klær for hånd, lage mat på vedovn og holde varmen inne hele døgnet. Nå skal det også sies at den svært stor del av alle arbeidsoppgaver i hjemmet faller på meg, siden min bedre halvdel tross alt er syk.

 

Vi hadde jo et håp at dere skulle ha ordnet alt til i dag, men der fikk min bedre halvdel erfare at det hadde dere ikke. Og etter turen innom NAV sine kontorer fant jeg ut at dette er noe dere gjør for å plage oss, muligens vi brukes som underholdning i matpausen. (For det ser ut til at dere har mange pauser, så mye som ikke blir gjort!) Han snakket med en herremann som tydeligvis var mer opptatt av å  sutre over hvem sin feil dette var, og selvfølgelig la han skylden over på arbeidsgiver. MEN her er det store problemet, arbeidsgiver har levert inn de papirene som trengs og dere har tydeligvis surret dem bort, igjen. Og dette vet vi helt sikkert fordi min bedre halvdel tok turen innom nav med dem selv, for å være på den sikre siden. 

 

Jeg driter egentlig i hvor mye dere har å gjøre, for når dere roter det til med noe som er så viktig som dette så får dere jobbe overtid. (Slik svært mange av oss andre i samfunnet må når vi ikke rekker over det vi skal gjøre, eller noen av våre kollegaer blir syke!) Jeg synes det er på høy tid at dere ser over systemet dere skal håndtere, og finner ut hvor svikten er. Nå har det seg heldivis slik at min bedre halvdel svært sjeldent er syk, så dette blir forhåpentligvis siste gangen vi opplever dette. 

 

PS. Jeg regner med dere betaler gebyret jeg får for alle regningene vi desverre får purrring på, ettersom det er deres feil at pengene ikke er inne på konto. Og dere trenger heller ikke si at dette var et engangstilfelle, for kort tid siden gjorde dere det samme med min søster…

 

Vennlig hilsen: En rimelig frustrert samboer som står for den eneste inntekten i husstander for øyeblikket. En inntekt som ikke holder ettersom jeg var nødt til å gå ned i lønn og endre stilling når jeg fikk et sykt barn! 

 

Del gjerne dette innlegget, og legg gjerne igjen en kommentar om du har opplevd noe lignende, eller om du er en av de heldige som faktisk har fått rett hjelp til rett tid! (Om du ønsker å lese det andre brevet mitt finner du det her!) Følg meg gjerne på facebook om du ønsker å følge med på resten av historien. 

 

( #nav #helse #sykdom #sykepenger #hverdag #penger #lønn #lån #NesteAvslagVentes )

16 kommentarer
    1. Skriv din kommentar her…Jeg skjønner dine frustrasjoner… gå til avisa..eller tru med barnevernet.. nav tenker ikke på at dette kan bli en barnevernssak, deres avslag går utover barna dine.
      Jeg blir helt oppgitt. Skulle så gjerne ha hjulpet deg, men med hva? Sender deg mange gode tanker og styrke, alt godt ønskes dere..

    2. trond666: Ja det er ganske fantastisk at de får lov å holde på slik. Det burde vært en opprensking og fornøying av et system som tydeligvis svikter svært mange. Regner med pengene kommer ja, men de skulle helst vært på konto i går. Godt at vi har to inntekter, ellers kunne det endt dårlig.

    3. NavnHanne: Ja, media burde vel tatt tak i dette. Spesielt med tanke på hvor mange som blir rammet av dette hver eneste uke. Så lenge vi skryter av å ha en god veldferd burde den også fungrere som den skal. Pengene kommer vel etter hvert, desverre skulle de helst vært inne på konto i går. Regningene kan ikke vente, og jeg vil helst slippe å betale masse unødvendig i purringer og gebyrer for å betale for seint. Ungene skal ha mat først, så det må bare bli slik. Masse gode tanker hjelper i massevis <3 tusen takk for det 🙂

    4. Skyene: Ja, dette var heldigvis på et annet avslag. Her er det bare snakk om to uker, men når jeg tenker meg om så er det jo 2uker allerede siden pengene skulle vært på konto, så det blir jo fire. Rett og slett idiotisk.

    5. Navn: Ikke i dette tilfellet, noen arbeidsgivere gjør det på den måten, men hos andre må du få det fra nav. De første 16dagene skal alle arbeidsgivere betale selv, så det er etter dem at nav må betale.

    6. Dessverre kjenner jeg historien din altfor godt. Er selv sykemeldt. har to skader i venstre håndledd. yrkesrelatert. fikk første operasjon over raskt tilbake.. når det ble på tide med operasjon nr 2 fikk jeg vite at det ikke var dekket av raskt tilbake.. så da blir jeg stående i kø med alle andre som venter. Hadde jeg fått operasjonene slik det er ment å fungere ville jeg vært tilbake på jobb for lenge siden. Jeg vil alt annet enn å være sykemeldt. I tillegg blir det rot med sykemeldingene i forhold til NAV. siste utbetaling var nesten 4 uker for sen.. måtte true med å kontakte jurist for å få satt de på plass. og faktisk opplyse de om hvilke lovbrudd de ville bli stevnet for. da ryddet de opp med hastesak.. De sparker nedover. Problemet for de er at jeg sparker desto hardere oppover. Ikke finn deg i noe som helst. NAV er her for å tjene oss. De skal følge informasjons plikten. (noe de aldri gjør). det er ett lovbrudd, bryter de med utbetalingsdatoer er det et lovbrudd. jeg refererte til arbeidsmiljøloven. Da ble de helt perplekse. Tydelig at de har respekt for sånt. om du er organisert i fagforbund så bruk det for det det er verdt.

    7. Anders Jensen.: Tror det er litt for mange som kjenner til historien, det går ikke en dag uten at jeg hører noen må kjempe for det de har rett på. Helt utrolig at systemet kan svikte slik, for om det hadde fungert i utgangspunktet ville det vært en fantastisk ting for det norske folk. Men slik det oppleves i dag så gir det mer frustrasjon enn hva det burde gjøre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg