Tusen jævla takk NAV!

Så fikk jeg litt tid å skrive en formell klage til nav, men hadde jeg vist at det skulle være så vanskelig ville jeg ikke gjort det. Da ville jeg lukket munnen og klaget til de nærmeste rundt meg. Problemet ligger ikke i hvor jeg skal sende klagen, men hvordan jeg skal klare å skrive den på en voksen måte. For innerst inne ønsker jeg å være hundre prosent ærlig og skrive med det sinne jeg faktisk føler over den utrolig urettferdige behandlingen vi har fått. Det du nå vil lese er ikke den klagen jeg blir å sende inn, det er ikke en trussel mot nav og det er utelukket minne følelser jeg sitter inne med. 

 

Til NAV og den avdelingen som har behandlet vår søknad. 

 

Tusen jævla takk for at dere ga meg et knyttneveslag i tryne, for det har jeg jo ikke fått før. Dere vet å sparke dem som ligger nede, dem som ikke har krefter til å forsvare seg, og dere fant jo faen meg det best tenkelige tidspunkte også. Jeg gir meg en god faen i at det var tilfeldig at vi fikk avslaget noen dager før vi skulle på ferie, for jeg føle at det va nøye planlagt. Det er faen meg så urettferdig at en enkelt jævla person kan sitte å bestemme over noe så viktig som det vi søkte om, som kan gi oss et blankt avslag utifra et rundskriv som overhode ikke har noe med det dere gir oss avslag å gjøre. Et avslag som tydelig viser at dere ikke har lest papirene vi brukte massevis av timer på å skrive. Og jeg lurer på hvordan i satan dere kan henvise til noen få ord i en lov, som faktisk ikke står der når du sjekker opp dette. For dit dere henviser står det faktisk at vi har rett på denne støtten, for sist jeg viste trengte du ikke ha noen diagnose for å ha en skade eller lyte. Men jeg har gjort dere den tjenesten at jeg har lest loven, og der står det enkelt forklart at så lenge sykdomsforløpet beregnes å vare over en lang periode(2-3år), så vil en skade eller lyte regnes på lik linje som en sykdom/diagnos. Ergo har dere avvist vår klage på feilt grunnlag.

 

Man skulle tro at pengene vi søkte om skulle gå fra saksbehandlerens egen lomme, og jeg kan faktisk ikke forstå hvordan det er så mange som svindler dere! For det er jo plukk umulig å få noe hos dere uansett. Ofte leser jeg i media om alle som svindler dere for tusenvis av kroner, og jeg skulle gjerne vist hvem de var så jeg kunne få noen tips om hvordan jeg i det hele å store skal få hjelp. For av en eller annen grunn har de fått denne hjelpen jeg prøver å få, til tross for at de ikke har rett på den. Og jeg driter i at jeg er urettferdig nå, for jeg er så uendelig lei av all motgangen vi har møtt de siste årene, men dere er faen meg dråpen som fikk det til å renne over. Og nå må dere for all del ikke tolke det til at jeg skal svindle dere, men så trangsynt som jeg av og til føler at dere er så vil dere sikkert feste dere i akurat den setningen…

 

Hver jævla dag ser jeg smerten til barnet mitt, til det mest dyrebare jeg har. Og hver eneste dag strever vi for å komme oss gjennom hverdagen, og bruke tusenvis av kroner på at han skal få det beste live vi kan gi han. Og dere drit langt faen i det fordi dere fant noen ord i et rundskriv, og tenkte at det her blir de garantert ikke å sjekke. Dere orket ikke engang lese legeerklæringen der det sto at han faktisk ikke kom til å bli bedre, og dere orket i alle fall ikke å lese selve loven der det står at du ikke trenger en diagnose for å få hjelp. Det er ingen logikk i hvem som får hjelpe og hvem som ikke får det, og om dere er usikre på om alt i søknaden stemmer kan dere faktisk ta en liten telefonsamtale til legen, sosionomen og de som faktisk søker om dette stemmer. 

 

Jeg har mest lyst å be dere reise til helvete, men desverre så vil ikke det bli i nærheten så vondt som å holde barnet sitt og høre den såre gråten når han har det vondt. Mammahjerte blør og tårene triller, for uansett hva jeg gjør blir han ikke bedre. Og det er ikke slik at jeg tror dere kan gjøre han bedre, men dere kunne i det minste ha sammarbeidet såpas at vi fikk litt medgang. Livet vårt er faktisk vanskelig nok fra før, vi trenger ikke måtte kjempe for å få hjelp hos en instans som sir dem hjelpe, men faktisk gjør det motsatte. Og ifølge deres egene regler på den idiotiske nettsiden som er helt umulig å finne frem på, så har vi mer en rett på grunn og hjelpestønad. 

 

Så jeg vil med dette klage på den elendige saksbehandlinge vi har blitt utsatt for, og jeg håper at dette vil medføre at dere rydder opp innen for egene dører. For det er helt utrolig at mennesker som tydeligvis ikke kjenner lovverket kan sitte å behandle søknader fra familier som er på bristepunkte til hva de kan klare. Og jeg er desverre redd for at det er svært mange som sitter med avslag som er helt unødvendige, fordi det er gjort feil under behandlingen av søknadene. Fordi de fleste i vår situasjon ikke har mulighet og ressurser til å faktisk ta opp den utmatende kampen det er å gå imot dere. 

 

Dere og departemente dere ligger under gjør skam på Norge, for ikke snakk at dere gir den veldferden Norge skryter over å ha. For det er faktisk slik at grunn og hjelpestønad er til for å hjelpe mennesker som har et økt forbruk og et økt omsorgsbehov, denne stønaden skal jevne ut ulikheten som det er å faktisk få et sykt barn eller et sykt familiemedlem. Og slik jeg ser det, forskjellsbehandler dere, og skriver svar med gaffel.

 

Om dere skulle finne på å bruke litt tid på å faktisk lese det jeg har skrevet, håper jeg dere også finner litt mer tid til å faktisk se på problemet. For det er jævlig urettferdig å bli behandlet på den måten dere holder på. 

 

Hilsen Yvonne Jensen. 

 


 

Dette er selvfølgelig ikke klagen jeg faktisk sendte inn, jeg skrev den på en saklig måte. Men jeg håper på en måte at dette vil spre seg, for å vise støtte til alle andre som sitter med de samme følesene som meg. For det er desverre svært mange der ute som har det på samme måten som oss. Så om du ønsker å dele dette får du lov! Jeg vet at mange av mine tanker er urettferdige ovenfor mange av de som jobber i NAV, men er det rart at jeg har dem? 

 

 

72 kommentarer
    1. Hei, vet ikke hva jeg skal si annet enn typisk OG tragisk, men mest leit for dere, jeg blør sammen med dere.
      Jeg er utdannet saksbehandler, og vil derfor be deg studere en BITTELITEN men svært viktig lov som ALLE saksbehandlere i Norge MÅ følge til punkt og prikke,: Forvaltningsloven… Ser du klare og tydelige lovbrudd og feil behandling fra den offentliges side, kan du skrive et brev å rapportere til sivilombudsmannen, han er den etaten som rister nav i filler og som nav frykter hvis du truer med de, SÆRLIG hvis de er usikre selv på om de har gjort en saksbehandlingsfeil og vil se nærmere på saken selv, kanskje løse dette uten sivilsombudsmannen (HELST)
      Jeg lover deg, gjør et lite forsøk av det jeg har sagt nå, å du skal se at så lenge du klarer å holde deg saklig, snakke voksent å så bokmålersk TØRT du bare klarer mens du henviser til både forvaltningsloven og gjerne NAV loven også om du kikker på den, så vil du se at de forandrer både farge og tone. Ønsker deg masse lykke til.
      PS: forvaltningsloven er bruksanvisningen for en saksbehandler punkt for punkt hva han må huske på før og når han fatter et vedtak, alle kravene må fylles, hvis ikke kan saken omgjøres å nytt vedtak fattes 🙂 husk klagerett med tidsfrist å slik.
      Lykke til 🙂

    2. Smør trynet fullt av skokrem og stikk ned på nav, da får du nok det du har krav på og litt til…..

    3. Fy flate….. Du e som meg du. Eg har og løst å bare skrive rett fra levra, men man må bite tennene sammen og prøve å være saklig. Det e helt unødvendig! Kan ta en eksempel. Er ingen rasist eller noe sånt, men det var faktisk en plass i norge der det bodde ei norsk mor med barn og i naboblokka bodde det en familie fra utlandet. Ho norske hadde et kjøleskap som hadde røket og ho hadde dårlig råd. Så ho gikk til Sosialkontoret (som det het den gangen) om å spørre om de kunne hjelpe henne med et kjøleskap. Ho fikk jo avslag. Noen dager etter møtte ho han familiefaren som bodde i naboblokka og ho fortalte ka som hadde skjedd med kjøleskapet og at ho hadde vært hos Sos.kontoret for å få hjelp, men at ho ikke fikk det. Da rakk mannen en lapp til henne og sa at han hadde fått 2 lapper på kort tid der det sto at han kunne hente et kjøleskap på en butikk. Så han ga den ene til den norske dama så ho fikk gå på den butikken å hente seg et kjøleskap.
      Det sier bare litt om forskjellsbehandling.

    4. Bare lure på ein ting…? Er i samme situasjon som deg og fått avslag. Har skrevet klage og fått følgende beskjed 2 ganger; det vil ta inntil 6 mnd før jeg kan vente endelig svar på klagen. 3 mnd før svar på første søknad, 6 mnd før svar på klage også etter det igjen 6 nye mnd før jeg kunne vente endelig svar på klagen.!!!??? Jeg ringte å spurte saksbehandler ; Er dette mulig? Ja, det var ikke uvanlig!!! Nå veit eg kor eg skal sende det samme spørsmålet, nemlig SIVILOMBUDSMANNEN.

    5. Bare stå på. Jeg er ikke i samme situasjon men jeg får nesten ikke noe penger av Nav. jeg har en psykisk sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe på dette tidspunkte. Hjelper lite psykisk når man aldri vet om man kommer seg igjennom måneden.

    6. Heilt forferdelig å høyra at NAV gjør noke sånn som detta… Vett nesten skjøl kor sure eg blir når mormi sko ha hjelp derante i fra.. Fekk for de fusta alt for lite penga i forhold te de hu sko hatt… Åsså slutta de plutseli å komma i de heila…. Me he ordna de nå… Mn bare å se frustrasjonen te mor mi der og da var bare helt forferdeli..
      Håper dere klarer å feire sommeren med smil og glede selv om det ikke alltid er så bra en dag 🙂

    7. Sykt! Men d stemme! Nav e helt utrulig når d kommer til å motarbeide menneska med diagnosa eller skader på kropp! Har kriga mot dem i 6 år skjøl no! Men d e bare å stå på! Hjelper ikke å vente i hvertfall! En advokat jør alltid susen når d kommer til Nav!

    8. Lisa: Takk for tilbakemeldingen, fikk godt hjelp da jeg skrev klagen på selve avslaget der jeg har henvist til lovverket og understreket at de ikke han gi avslag på det grunnlaget de har gjort. Så får jeg bare håpe at det holder. Og heldigvis er den klagen skrevet knusktørt på et typisk NAVspråk. (Og saklig og voksent, til tross for behovet om å være ekstremt sarkastisk og usakelig.) Men skal huske på å bruke forvaltningsloven i større grad om dette ikke bærer frem. 🙂

    9. Navn: Helt grusomt å høre om slike ting, noe som også viser at det er viktig å få frem at nav har en jobb å gjøre i sin arbeidsmåte. Og igjen må jeg bare si at jeg synes ikke at det er rart det blir rasisme når slikt hender, for jeg mener at alle burde behandles likt i samme land, noe som ikke gjøres i dag.

    10. Navn; Vigdis: Ja det er helt fantastisk at det er mulig, så bra at du fikk noen råd om hvordan du skulle klage pga av dette innlegget. Det gjør meg bare enda mer sikker på at det var rett å legge det ut, til tross for at det er personlig og kanskje kan gi meg mer trøbbel med nav.

    11. Navn: Det skal jeg gjøre, gir meg ikke. Ja psykisk blir det ikke bedre å leve uten å vite hvordan du skal klare deg. Håper det ordner seg å at du kommer deg i jobb, for ingen ting er så kjipt som å være avhengi av penger fra nav.

    12. Annie: Desverre er det alt for mange med disse erfaringene, og jeg håper at jeg når frem og at kanskje nav forstår at systemet må endres. Det skal ikek være slik at du må ha like mye flaks som å vinne i lotto for å få en hjelp du har rett på. Hadde en fin ferie til tross for dette, selv om jeg helst hadde sett at vi ikke måtte bruke tid på NAV når vi skulle konsentrere oss hundre prosent om barna. Men det ville jo være for godt til å være sant at vi fikk en ferie uten noe trøbbel 😉

    13. Evelyn: Vondt å høre at du har måtte bruke så lang tid på den, det er helt håpløst. Må vel vurdere en advokat om ikke klagen vi når har sendt inn bærer frem, for jeg nekter å gi meg. Barnet mitt fortjener mer en som så. Håper ting ordner seg for deg!

    14. Har nå omtalt blogginnlegget ditt på Erfaringsnettverket på Facebook (Link finner du her: https://www.facebook.com/groups/erfaringsnettverket/?fref=ts. Bare å melde deg inn).
      “Wow! Et svært velskrevet “sinna”brev til NAV! (Fungerer nok litt mer som den tomme stolen, men tror det kan være “lettende” for mange andre å lese også at de ikke står alene om å kjempe mot NAV). Forstår godt denne damen og tror mange deler hennes frustrasjon. Selv om det nok sikkert er en del flinke saksbehandlere, er det SÅ mange innenfor NAV som rett og slett ikke kan lovverket, og som gir seg først når man selv har finkjemmet loven og kan slenge en paragraf i bordet! LES!”

    15. Det er det jeg alltid har sagt NAV er forkortelse på :: NESTE AVSLAG VENTES 🙁
      Det skulle sittet saksbehandlere der som hadde erfart på kroppen hvor tøft det er å ha et kronisk syk barn/ familie medlem .
      Men neida der sitter der noen folk som bare gjør hverdagen enda tøffere å komme seg igjennom . De skulle ha prøvd å kjent den frykten om å ikke vite hva dagen vil bringe ,Der man aldri kan bestemme noe sammen med venner og familie Der du må ta en dag av gangen og være med din lest ,
      Ja ikke misforstå ,Det er ingen klage om at vi foreldre ikke har det bra men det er kun et rop om hjelp der vi ber om å få hverdagen til å bli litt letter og at ikke den økonomiske delen også skal bli en bekymring mitt opp i det hele ,
      Håper virkelig at dere får et positivt svar på din klage ,
      Hilsen ei mamma som forstår , Klem <3

    16. Min tremenning, gjør ikke en dritt, har ikke jobb, å slutter i alle ting NAV kommet med, han har ikke videregående utdanning eller no,en han har fått betalt husleie, mat (7000kr per mnd) og Internett osv! De siste 3-4 årene uten att han gjør noe !!! Mens kjæresten min, ble kastet ut hjemme fra, gikk på skole, å fikk beskjed om at vis han kuttet utdanningen, sku han få hjelp !! Helt bak mål!! NAV er ubrukelige, hjelper bare late drittunger, og utlendinger, men de som faktisk jobber? NEI!!

    17. Nav er ganske ubrukelige, å føler selv at jeg KUN blir psykisk utmattet av de, har søkt på aap for nesten ett år siden da jeg hadde vært sykemeldt i over ett år pga min rygg, men denne søknaden ble avvist til tross for at jeg hadd min lege med i møte med nav, der han anbefalte at nav skulle gi meg aap, klagde på vedtaket om avslag, men en slik klage har da frist på 9mnd elns før de må ha ett nytt svar på saken. å før aap-søknaden, så anbefalte nav meg å heller søke dagpenger, slutte å levere inn sykemeldinger. Da jeg sluttet med sykemeldinger, sa nav at jeg ikke kunne få aap igrunn pga jeg ikke var syk (de som anbefalte meg å slutte å levere sykemeldinger)
      Dagpenger viste det seg at jeg ikke hadde krav på til tross for årslønn på 700k+ , da nav kun regner “hyre” fra fiskeri som opptjening for dagpenger, som ligger på at man må ha tjent minst 130k, for å få minimumet, å hyre per mnd er 8k, noe som vil si om man jobber 12mnd tjener man 96k, fortsatt for lite. Så til dags dato har jeg KUN krav på sosialstønad, men dette har også vært en utmattelsesprosess for å få godkjent, med dokumenter i hopetall, for så å få beskjed om at det manglet ett skriv eller noe, å når jeg har ordnet dette, så har beskjeden vært at de andre papirene har blitt “foreldet” å må oppdateres! Helt sykt system…. Måtte nettopp oppdatere lån-papirene mine, fordi de ikke var oppdaterte siden de var 4dager gamle, som om lånet på 1,6m liksom var nedbetalt innen 4dager ??? Blir syk i hodet av nav, friske mennesker bør ikke kontakte nav for hjelp, er ALT for tungvint for å ikke få noe som helst uansett.

    18. Definisjonen av en offentlig ansatt er dessverre at motparten aldri kan være både høflig og ærlig samtidig. En av grunnene til at Norge aldri klarer å få bukt med enkelte typer problemer med AP i regjering.

    19. Skriv din kommentar her…NAV er i det hele et oppkonstruert udyr som AP har skapt, og som ikke fungerer. De har slått sammen så mange ting, at det er umulig å holde oversikt.
      Dessverre er det sånn at de som jobber der har retningslinjer som er helt bak mål, laget av en 65 åring som har jobbet for lenge i staten.
      NAV er blitt en stat i staten, på linje med politidirektoratet, som fremdeles driter i forordninger og gjør det de vil.
      Når jeg har vært innom NAV for å ordne skattekort etc. ser jeg bare ventende nye borgere.

    20. Hei
      Skjønner godt at du er frustrert og lei deg og fly forbanna for at man blir behandlet som dritt. Likevel håper jeg at du tonet ned klagen en del, for det er akkurat som om at hvis man sier så mye som et banneord der nede på NAV (eller skriftlig) så får de pigger. Jeg vet jo ikke akkurat hvilke problemer barnet ditt har, men som barne-og ungdomsarbeider og det at jeg har gått på språk og saksbehandlingslinja på handelsskolen i hine hårde dage, så kan jeg forstå begge sider på en måte. Jeg husker engang vi fikk en oppgave på skolen der vi skulle gi begrunnelse for hvorfor et barn fikk avslag på barnehageplass (dette var før det ble lovfestet rett til plass) Det ene barnet bodde sammen med foreldrene, men hadde få eller ingen lekekamerater der han bodde, det andre barnet hadde ADHD og trengte veldig straighte regler og rettningslinjer. Jeg kom fram til en helt annen avgjørelse på denne fiktive saken enn alle mine klassekamerater, men jeg fikk også best karakter fordi jeg ikke nødvendigvis fulgte det som ville være den enkle utveien. Jeg gav ADHD barnet plassen fordi det vil være lettere for et barn som bare ikke har lekekamerater å skaffe slike, enn det vil være å hjelpe et ADHD barn som har gått hjemme og sullet i skjørtene på moren sin og fått viljen sin i alt for husfredens skyld. Nå har jeg ikke noe spesielt i mot at foreldre velger å ikke ha barna i barnehage, men mer det at det er bedre for barn med ADHD å få hjelp så tidlig som mulig. Det andre barnet ville jo kunne dra på f.eks biblioteket, lekegrupper, åpen barnehage osv for å bli kjent med andre barn.

    21. Når det gjelder NAV så kan jeg ikke akkurat skryte av at de gir folk bra behandling. Jeg har selv vært syk i mange år, men fordi jeg ikke har noen “diagnose som gir rett til uføretrygd” så skal jeg liksom bare gå og ha det vondt og i tillegg være fattig slik at jeg i alle fall ikke kan få noen medisinsk behandling. Målet på planen nede hos dem er å komme i jobb, men i det andre øyeblikket så syns de at jeg skal slutte i den jobben jeg har fordi det gjør det vanskelig for dem å teste ut arbeidsevnen min. Det driter jo jeg i. Jeg kan jo ikke si opp min 26% stilling bare for at de skal teste ut arbeidsevnen min i en annen konkurrerende butikk. Eneste forskjell på jobben vil være fargen på klærne. Jeg foreslo å teste ut på min egen arbeidsplass, dette er nå 1,5 år siden, men det er visst veldig vanskelig. Jeg var på et sånt tiltaksgreier i fjor, og jobbet på den tiden 3 dager i uken. Fikk vite fra uke til uke når jeg skulle jobbe. Dette var også et problem for dem. De forlangte at jeg skulle ha faste dager, noe som er helt uvanlig der man har en turnus. I tillegg så kom konsulenten bare med forslag til møte på de dagene jeg hadde sagt i fra at jeg skulle på jobb. Hvis jeg sa f.eks at “jeg jobber tirsdag, onsdag og fredag neste uke” så fikk jeg melding. “håper det passer med møte tirsdag kl 9, onsdag kl 9 eller fredag kl 11.” Dette skjedde ikke en gang, men hver eneste uke. Da jeg havnet på sykehus så ble jeg beskylt for å skulke fordi jeg ikke hadde fått sagt ifra to dager før at jeg var syk. Jeg ble lagt inn med hjerneslag, og kunne ikke se, prate eller skrive de første par dagene. Da jeg lå på sykehuset fikk jeg meldingen “møte i morgen kl 8” Hilsen “Pål” Jeg fikk noen til å skrive melding tilbake “jeg er innlagt på sykehus”
      Da fikk jeg ny melding, “når passer det med nytt møte?” Ærlig talt, er vel da normalt å skrive noe slikt som “uff da, håper du blir fort frisk. God bedring.” Pga dette såkalte udokumenterte fraværet… døh…så ble jeg beskyldt for å ha skulket, jeg ble også beskylt for å ha store sosiale vanskeligheter og det anbefales at hun søkes inn ved Autismesenteret. Er det mulig. Jeg hadde riktignok store vanskeligheter med å kommunisere, men det er da helt normalt etter å ha hatt hjerneslag eller? Grunnlaget for denne beskyldningen hadde utgangspunkt i at jeg måtte bytte konsulent et par ganger. Den første byttet ut meg, den andre løy og trakasserte og mobbet meg slik at jeg fikk panikkangsanfall hver gang jeg skulle på møte der, og jeg forlangte derfor å bytte, det var fryktelig vanskelig å få til, og jeg gav denne konsulenten to sjangser til å forbedre seg, men vedkommende skjerpet seg ikke, og jeg orket derfor ikke mer siden jeg ikke kom noen vei, og jeg fikk derfor denne siste konsulenten som altså beskyldte meg for å skulke da jeg lå innlagt på sykehus fordi jeg hadde levert sykmeldingen til min arbeidsgiver. Jeg hadde tidligere fått beskjed av saksbehandler på NAV at jeg IKKE skulle levere sykmelding på tiltaket fordi jeg var å anse som syk pga stønaden jeg har. Nå skal jeg på nytt møte i august med legen og en mann fra et annet tiltakssted som jeg har vært på tidligere, og saksbehandler. (Jeg skal også ha med moren min for å ha et vitne på hva som blir sagt.) Jeg kommer også til å ta opptak under møtet. Dette er ikke ulovlig så lenge man selv er part i samtalen etter det jeg har forstått, men jeg kommer til å si ifra at jeg spiller inn samtalen, så kan de mene hva de vil.

    22. Jeg har også tenkt til å be om å få innsyn i saken min. Dette har man rett til i følge forvaltningsloven som ble nevnt av en annen her. Jeg vil tro at du også kan ha utbytte av å ha med deg noen på møter på NAV og få gjerne en annen til å se over klagene du skriver slik at det blir mest mulig tørt og riktig formulert. Ser du bl.a har en del skrivefeil, og dette kan bli oppfattet negativt på NAV, så jeg vil anbefale deg at du skriver det i f.eks Word først og bruker stavekontroll før du klipper og limer det inn i skjemaet du skal sende. (Ikke misforstå, jeg bryr meg ikke om skrivefeil altså, bare har fått vite at dette kan virke negativt i forhold til behandlingen av saken.) Nå er det også slik at man f.eks i uføre saker for tiden får automatisk avslag uansett hva det gjelder. Det er kun de som da ikke gir seg som tilslutt kan oppnå å få dette dersom de har “riktig diagnose”. Jeg har f.eks fått 3 diagnoser det siste året, men dette er ikke noe som er nok til at jeg kan få en uføretrygd tiltross for at jeg er veldig mye sykmeldt selv om jeg bare jobber 26%. Saksbehandler snakket nå om en delvis uføretrygd, men det vil da si 50%, noe som vil si at jeg nesten ikke har inntekt siden jeg jo ikke har krav på sykepenger i jobben og derfor vil stå med kun 50% ytelse som vil bli regnet ut fra et grunnlag av de siste 3 årene. Jeg har jo ikke tjent stort de siste årene fordi jeg jo har vært syk og derfor har hatt AAP i de årene. Jeg begynte i jobben min for to år siden, men pga ekstremt høyt fravær så har jeg fått redusert stillingen i stedet for å øke den. NAV mener jeg bare skal finne en annen jobb, noe som er nær sagt umulig siden jeg uansett jobb ikke vil være mindre syk enn jeg er. Jeg må ofte avlyse ting med venner også, så det har jo ikke noe med jobben i seg selv å gjøre. NAV sine regler tilsier jo at man skal prøve ut et hvert høvleg arbeid, men de glemte at man faktisk må kunne klare å utføre jobben også, ikke bare være tilstede. Det holder ikke å si at jeg kunne ha tjent slik og sånn hvis jeg hadde hatt slik og sånn jobb. Det der blir for dumt. Jeg kunne jo ha vunnet i Lotto og blitt millionær også, det betyr jo ikke at jeg bruker penger som om det skjer. De glemmer at man faktisk kunne hatt en jobb som jorbærplukker og tjent 7 kr dagen, det er jo også et høvleg arbeid etter min mening, det betyr jo ikke at noen egentlig ville hatt den jobben. Jeg har fagbrev som barne-og ungdomsarbeider, men kan ikke jobbe i barnehage lenger, og for å jobbe i barnevern og lignende så kreves det høyere utdanning. Jeg har rett og slett ikke noen mulighet til å kunne klare kravene som stilles for å komme inn på høyskole, og mulighetene for jobb blir derfor innskrenket til det minimale, i tillegg så har jeg hatt minst to uker fravær hver eneste måned det siste året, noe som ikke akkurat øker sjansen for å få jobb da dette ikke ser ut til å gå over uansett jobb. Jeg jobbet jo i barnehage tidligere, og pga helseproblemene så måtte jeg prøve noe annet og fikk meg jobb i butikk. Dette er de to yrkene som folk som ikke klarer andre jobber blir plassert i, og jeg ble tilbudt barnehageassistent kurs via NAV. Jeg takket selvsagt nei siden jeg jo ikke kan jobbe i barnehage, og dessuten har fagbrev fra før. Da ble de pottesure og kalte meg vrang og vrien. Jeg hadde spurt om kurs i salg og service, men det tok to år før jeg fikk dette kurset, og 6 måneder etter jeg gikk kurset hadde jeg jo jobb, så hvis de hadde gitt meg kurset tidligere så ville jeg kanskje også fått jobb tidligere og sluppet å leve på sosialhjelp. Så takk skal de faen meg ha ja.
      Håper ting ordner seg for deg og barnet ditt og at du får den hjelpen du har krav på. Ikke gi deg, det er det viktigste, og du kan jo evt ta saken til trygderetten. Du har kanskje også krav på fri rettshjelp, så det er flere muligheter. Ikke gi deg, men ikke legg )noe ut på FB eller andre sosiale medier som kan tale til ulempe for deg. (Bare et råd)
      Med vennlig hilsen ei som forstår deg.

    23. gå til avisa.. da går det som regel din vei 😉
      Lykke til! håper du får den hjelpen dere og barnet deres har rett på !

    24. Hei du. Det er bare å stå på, uansett hvor sliten dere kjenner dere så kjemp for barnet. Jeg har selv klagesak gående i nav, nu er den havnet hos trygderetten, jeg har hele tiden sagt at man må være frisk for å være syk, og blir man frisk så blir man syk av å krangle med nav. Jeg har også sagt at det er ikke uten grunn at selvmordsstatistikken går opp for det er ikke alle som klarer å kjempe mot nav. Dem er også snar når det er snakk om di fristene vi har, men om dem ikke overholder sine frister er ikke så nøye, men jeg mener det er noen lover eller regler som hjelper oss, for vi skal ha skriftlig varsel om dem ikke klarer å overholde det.

    25. Hva hadde skjedd dersom vi ikke hadde hatt nav da? Blitt en stat som USA, da hadde det virkelig gått til helvete med deg. Slutt og klag og syt. Når du klarer å skrive dette, klarer du å sitte i kassa på Rema.

    26. Jeg har fem voksne barn,reist rundt med offisermann i 21 år, tatt to høgskoler, en i Norge, en i USA, men NAV har nesten tatt knekken på meg. Nå synes jeg synd på folk som er gravide. Norske kvinner får INGEN TING igjen for alt dette. Uføretrygden blir så lav at en ikke har noenting å leve av. Heldigvis kom det en mann fra EU landet, Nederland og reddet min datter og meg økonomisk og på andre måter. Exmannen min, som har 40 års opptjening, og superhøy pensjon fra Forsvaret, da han gikk av som brigader.kan imidlertid ha ny full.fast jobb,og samtidig beholde pensjonen.Jeg kan kun jobbe for en g, ca 80 000 kr. Noen lager sine egne regler /lover i Norge. Tenker på å emigrere og leie ut huset. Sint autorisert sykepleier / leder Mette Eriksen.

    27. Anita P. Hansen: Ja, det føles slik at det er det NAV står for, desverre. Skulle nesten ønske at den som skulle behandle saken vår kom hjem til oss og faktisk så mer enn papirene. Takk for fine ord 🙂

    28. Navn: Ja, man kan jo lure på hvordan systemet av og til fungerer. Hvorfor skal ikke vi som faktisk gjør en ærlig jobb og har gjort det i mange år få hjelp? :S

    29. Alex: Får vondt av å lese om alle andre som plages med dem, for det er så meningsløst. Hadde de som jobbet med enkelte saker valgt å oppdatere seg litt på regelverket, og jobbet etter det så ville det vært mye bedre. Og at de har dårlig rykte er ike ufortjent, selv om det også går utover de som faktisk er dyktige som jobber der. Håper ting går i orden for deg! For jeg unner ikke min hverste fiende den behandlingen man ofte får når man ber om hjelp.

    30. Andreas: Ja man kan stille spørsmål med om noe er blitt bedre etter at NAV reformen kom, for det inntrykket jeg sitter igjen med er at det er kun blitt mer vanskelig å finne frem i et system som ikke er brukervennlig.

    31. Navn Alfred Andreassen: Ja, som jeg har sagt før så sitter jeg igjen med en følelse at at ble mye værre etter at NAVreformen kom, og derfor legger jeg også skylden på de som bestemte at den skulle innføres. Og selv om det skulle være en enorm jobb å gjøre noe med problemet, burde det ikke ha noe å si når vi i dag sitter med et system som gjør livet vanskelig for folk som i utgangspunktet har det vanskelig. Håpløst og frustrerende.

    32. Kjersti: Det går bra 🙂 Får ikke tid til å gi deg et utfyllende svar siden jeg har litt dårlig tid. Men tusen takk for tilbakemeldingen. Godt å se at det jeg skrev engasjere andre, selv om det er vondt å lese om alle andre som også har problemer med NAV. Det er så håpløst at et system som er laget for å hjelpe gjør det motsatte. Jeg håper at klagen jeg har sendt inn skal være såpas god at vi får gjennomslag, men er desverre redd for at det ikke blir å hende med det første.

    33. Geir: Ja skal ikke gi meg, det er sikkert. Lillegutten min fortjener en mamma og pappa som kjemper for han, og de skal vi også gjøre. Helt håpløst å lese om alle som har problemer med systemet deres, så jeg tror at en stor gjennomgang av nav hadde vært på sin plass. Masse lykke til, håper at det ordner seg for deg!

    34. Idiot: Jævla drittunge, når du kan komme med en slik kommetar har du ikke hatt mye motgang i livet. OG jeg håper heller ikke du får det ettersom du neppe vil takle det heller. NÅ har det seg slik at vi faktisk bor i norge, og når vi da lover at vi skal hjelpe vårt eget folk burde vi også holde ord. Og om jeg klager på et vedtak som jeg har rett til utifra veldferdsloven så er det ikke syting, det er utelukket på grunn av dårlig behandling. Og når det kommer til om jeg jobber eller ikke har du egentlig ikke noe med det å gjøre, men jeg velger å svare pga av alle andre som leser dette. Hvorfor skal jeg bytte min jobb for å sitte i kassen på Rema, ser ikke at det ville hjelpet meg noe.

    35. Mette Holthe Eriksen: Du har min fulle medfølelse, det er så håpløst at systemet skal være slik. Rett og slett idiotisk at vi skal ha et system som lover grull, men kaster gråstein på deg! Og som sykepleier regner jeg også med du ser litt for mye av andte tilfeller av systemsvikt. Jobber selv innen helse og kan ikke si jeg synes norge gjør mye for de alvorlig syke barna der ute, og familiene.

    36. Støtter dæ får fullt i dette,har slit med problemer med nav i lange tider,så e kjøner dæ veldig godt. Stå på og ikke gi dæ..

    37. Stå på og ikke gi deg! Det er de som maser og sloss med Nav som til slutt får støtte.
      Nav lever nemlig på dem som gir seg med første avslag… Så ikke la dem få den gleden!
      Har delt dette, og håper dere får den støtten dere fortjener, og enda litt til!!! Fantastisk at du skriver dette og leverer inn klage!!! 🙂 Lykke til!!!

    38. Hei! Må bare fortelle at jeg virkelig føler med deg. Skulle slettes ikke trodd at mange ansatte i NAV sverget til å hjelpe andre mennesker.
      Selv har jeg en dokumentert sykdom som gjør at jeg ikke kan jobbe mer enn 50%. Men når jeg fikk avtalt møte med en rådgiver på nav for økonomisk hjelp, fikk jeg en bunke jobbsøknader i hånda og beskjed om å søke på en jobben som pizzasjåfør. Det vil ikke kurrere min sykdom, er tyngere enn det jeg allerede gjør, jeg får ingen støtte, kommer aldri til å få huslån, og lever knapt på 50% lønninger. Tusen jævlig takk NAV. Håper du stiller opp og gir dem så håret flager. Jeg har kanskje gitt opp, men bra du står på for barnet ditt ! Krysser fingrene for deg!

    39. Hei.
      Jeg kjenner meg igjen i noe av din situasjon …
      Synes dette er kjempe bra..stå på.
      Vi er mange og jeg selv har skrevet til NAV uten hjelp så håper dette kanskje hjelper deg da.
      lykke til..

    40. Anniken: Takk, håpe det ordne sæ før dæ å, helt håpløst at så mange skal plages før å få hjelp! Skal ikke gi mæ nei, hverken før min eller andres del.

    41. Veronica: Nei skal ikke gi dem den gleden, også derfor vi har fått hjelp til å bruke lovverket i klagen vår, så får vi bare håpe at det er godt nok så vi ikke må vente enda en ny periode hvis vi får nytt avslag. Tusen takk for tilbakemeldingen, godt å få bekreftet at det var bra jeg skrev dette 🙂

    42. Marie: Får så vondt i meg av å lese om alle andre som også plages, å det er viser hvor mye med systemet som er helt håpløst. Vet også at svært mange andre har samme problemet som deg, siden jeg kjenner flere av dem. Håper ting ordner seg for deg også, for ingen skal trenge å leve slik i vårt land.

    43. Bibiana Bakke: Forstår godt frustrasjon din, og jeg håper at min kamp også kan hjelpe andre i samme situasjon. Selv om jeg ikke tror det blir lett med det første, for helt siden jeg fikk et sykt barn har det vært vanskelig å få den hjelpen vi har rett på.

    44. Trist å høre at du er kommet i en slik situasjon, ingen barn fortjener å ha d slik og du som mor må bare stå på og gjøre d du som mor skal gjøre. D er kanskje en grunn til at omsorgsfulle og sterke deg fikk dette barneT? 😛 Bare å lese alle sine rettigheter og lover om d du vil ha rett og slett, og får du nei, fikse d som var ¨feil¨ el klag el søk igjen =) Ofte de gir deg d du vil om du drar nedpå der å kjefter opp en saksbehandler. Som du sier skulle man tro d var saks.beh. som ga pengene ut av egen lomme,(heslige er de til tider) men skal låve deg de får fart på seg når man kjefter litt =D Stå på!! =D

    45. Jeg føler så utrolig med deg, Yvonne. Du burde jo nesten ha sendt den kladden til klage. Jeg har heldigvis ikke hatt noen sak gående med NAV selv, men jeg har vært ganske nære innpå et par saker, og jeg kjenner en saksbehandler. Og jeg vet at man blir premiert for å få unna flest mulig saker, og ikke for hvordan man håndterer sakene. På kontoret jeg kjenner til, ble det slått på gonggong og spist bløtkake på fredag til ære for den som hadde fått unna mest. Den som hadde tatt seg tid fikk kjeft.

    46. Arne Garvang: Ja jeg skulle kanskje sendt den, men satser på at den jeg faktisk sendte vil fungere like godt. Av en eller annen grunn har jeg ikke vansker med å tro deg, for etter avslaget vi fikk er jeg hundre prosent sikker på at søknader blir avvist automatisk, bare for å sjekke om folk orker å ta opp kampen.

    47. Tusen takk, Yvonne, for at du deler din ikkeinnsendte, men akk så virkelige klage til nav. Har selv vært filledukke i nav-tromelen i tre år og de bare fortsetter å filleriste meg! Jeg skjønner deg veldig godt og det gjør veldig godt at noen deler sin virkelighet. Håper virkelig du kommer til å sende historien din til media når den tid kommer at du ikke har noe å frykte fra nav mer. Det er nok den beste metoden for å få flest mulig til å lese om virkeligheten for mange av oss. Nav-verdenen er en egen verden, en verden som er uverdig for Norge og som de fleste faktisk ikke kjenner til! Jeg har selv planer om å dele min historie, både fordi jeg vet hvor mye det betyr for andre som opplever jævelskapen å lese om andre i samme båt og ikke minst fordi det kanskje kan hjelpe til med å endre nav sine destruktive OG FEILE metoder/feil saksbehandling bare for å knuse mennesker! Ønsker deg all mulig styrke og lykke til videre 🙂

    48. Navn alta: Takk for tilbakemeldingen, det er så fint å høre at det betyr noe for andre at jeg er ærlig om dette. Håper vi en dag vil møte på en nav-verden som tar vare på oss, slik den i utgangspunkte skal gjøre. Og at du vil møte litt medgang snart, for ingen fortjerner å kjempe om hjelp. Det er så unødvendig:/

    49. I dag har jeg NAV i ryggen i form av arbeidsavklaring, omskolering, hjelpemidler osv, men jeg er en av dem som faktisk har fått støtte av NAV, men likevel kjenner jeg meg så altfor godt igjen i det du skriver.
      Jeg fikk også useriøse avslag og en inni granskauen tungrodd saksbehandler. I mitt tilfelle var det ett ord på feil sted i legeerklæringen min som var problemet til NAV, og NAV’s egen lege overprøvde legeerklæringen min (uten noen gang å ha møtt meg#.
      Selv vant jeg tilslutt frem på ren skjær stahet. Husker godt jeg tenkte at “hva om jeg var enda sykere enn jeg er, eller ikke så sta. Da hadde jeg jo bare akseptert nederlaget og antagelig vært arbeidsledig eller tilslutt kanskje ufør i dag. Jeg sendte en klage på avslaget og fikk faktisk medhold hos klagenemda. De tvang NAV til å se på saken på nytt og da vant jeg gjennom.
      NAV og deres ansatte #ja det er faktisk et personlig anliggende. Det finnes gode og dårlige NAV ansatte) glemmer bort at det er sårbare individer de skal SAMHANDLE med og ikke ressurssterke personer med ubegrenset pågangsmot og kunnskap om lover og regler.
      Ofte er det kun små setninger og formuleringer som avgjør. Har man brukt feil ord, så kommer avslaget. Hvordan kunne du vite om dette nøkkelordet…
      Stå på krava. Ønsker deg lykke til.
      Audun

    50. Audun Thorstad: Ja det skal så lite til før de gir avslag på feilt grunnlag. Jeg sto på kravene våre, og har fått endret avslaget, pluss en beklagelse fra NAV for at jeg måtte oppleve det jeg har gjort. Så bra at det ordnet seg for deg! 🙂

    51. Skulle dele denne, men når det limes inn på min face, så kommer det opp et anna innlegg om å sitte i et skap :p
      Så lurte på kordan man skulle få delt akkurat denna?

    52. Det var lite hyggelig lesning. Vanskelig å nyansere da det ikke egentlig kommer fram noe annet enn at du/dere har fått et avslag på en søknad.
      Dersom lov og forskrift tilsier at det skulle være et avslag, hva kunne NAV ha gjort annerledes? Selv om mennesker er i vanskelige situasjoner behøver det ikke at man kan unngå lovverket. Dersom du er uenig i vedtaket kan det påklages, men det skal du jo ha blitt informert om.
      Når det gjelder manga av kommentarene under blir jeg redd. Flere utsagn støtter på lang vi opp om rasisme. Basert på “noe man har hørt”. Som om vi vet hvilken individuell vurdering som er lagt til grunn i vedtakene.
      Men aller mest mister jeg all lyst til å jobbe i NAV. Hvorfor skal jeg vie livet mitt til andre og samtidig måtte tåle å lese det jeg leser her? Hvorfor er det greit å hause opp hatet mot NAV slik at jeg og mine kolleger utsettes for trusler, vold og drap?
      Livet er jammen urettferdig – og om jeg som NAV-ansatt skal kunne klage – ja da ville jeg klage på det norske folk. Fordi NAV jobber ut i fra et lovverk vedtatt av politikerne. Da hjelper det lite å skalle ned en NAV-ansatt. I dette tilfellet meg.

    53. Det er lite hyggelig lesning, ettersom det faktisk er vonde følelser jeg formiddler. Når det kommer til å gi et mer nyansert bilde så vil jeg påstå at følelsene jeg beskriver er som de er. Dette er ikke den klagen som ble sendt inn, men det jeg faktisk følte da jeg fikk avslaget som ble gitt på bakgrunn av loven som faktisk sier at vi har rett på stønaden. Litt merkelig om det er så at NAV alltid følger lovverket. Så jeg var ikke bare uenig i vedtaket, men også sikker på at det faktisk var feilbehandlet da de ba om opplsyninger som faktisk sto i søknaden.
      I tilegg har jeg skrevet et innlegg der jeg informerer om at klagen vår førte frem, og at vi fikk en beklagelse fra nav i form av brev. PÅ grunn av feilbehandling. Noe som viser at i dette tilfellet så er det faktisk NAV som har rotet det til. Noe jeg synes er greit å få frem i lyset, ettersom det viser en hverdag svært mange foreldre med strever med. Jeg har også skrevet at jeg er fornøyd med at vi endelig fikk medgang, selv om jeg helst så vi skulle slippe denne kampen i en særdeles tøff hverdag.
      Når det kommer til hva andre kommenterer er det noe de må stå for. Og det heter ingen røyk uten ild, så kanskje det bør gjøres noe med systemet ettersom så mange har dårlig erfaring med det? Det blir det samme som med helsevesnet, som stadig får negativ kritikk. Skal vi bli fornærmet hver gang vi får høre vi gjør en elendig jobb? Svært ofte stemmer det at jobben har vært dårlig gjort, og da fortjener vi også å få den tilbakemeldingen.
      At du sier det jeg skriver øker sjangsen for at NAV-ansatte blir truet og drept i jobben sin ser jeg på som en krenkelse. Så jeg velger å ikke svare noe mer på det. Det er en smålig sammenligning som er like gal som en del av resten av kommentarene.
      OG om alle de som jobber på NAV hadde fulgt lovverket hadde kanskje ikke dette vært et problem?! For til syvende og sist er min klage et resultat på at vi ble feilbehandlet.
      Til slutt kan jeg tilføye at du kan jo prøve å gjøre noe positivt ut av klagene, hva med å heller endre tankegang til at «jeg kan gjøre en forskjell, jeg kan faktisk dobbeltsjekke at den jobben jeg gjør er etter forskriftene slik at jeg unngår klager på grunn av feilbehandling!» Slik som svært mange andre tenker når vi går på jobb etter at media har rullet opp saker som kritiserer den jobben vi gjør. For ja nav får ufortjent mye ris for at de følger et til tider umulig lovverek, men det betyr ikke at de bestandig gjør det! Og når det gjøres feil, så må dere også stå for det!

    54. NAV er ikke for og bygge opp mennesker, dem er for og knekke dem sammen. Jeg lurer på hvor mange liv denne institusjonen har på samvittigheten sin?

    55. Nå har nav ødelagt det meste av livet mitt, jeg har mistet 3 bo plasser, 30% av omsorg for sønnen min, Jeg kan ikke jobbe noe for da blir det stans i penger, regninger til langt over hodet.
      Siden jeg ble permitert har nav systemet stoppet pengene min over 20 ganger, dette resulterte til ubetalte regninger som husleie, barnehage og resten som følger med!
      Lyse har vært 4 ganger for og stenge strømmen, men sosial tjenesten har stoppet lyse i siste sekund hver gang!
      Saksbehandleren min nekter meg innsyn i sakene mine, er dette riktigt?
      Nå sitter jeg med en liten gutt uten penger i påsken.
      Regner med saksbehandleren min sitter og koser seg på fjellet med kakao og påske egg!
      Den muligheten fikk ikke sønnen min, pga at far jobbet 2 ganger på 1 mnd, da stanset pengene mine, selv om alle papirene er 100% korrekte da jeg har fått nav selv i samarbeid med meg og fylle ut skjema og meldekort, slik at det ikke skulle bli mer stans!
      Dette har pågatt i 2 år nå og jeg vet ikke hvor mye jeg klarer selv lengre……

    56. Jeg har jobbet i utlandet i flere år, men en dag møtte jeg veggen og alt jeg ønsket var å komme hjem til Norge og være hos mine nærmeste og lade batteriene. Jeg sa opp jobben og reiste tilbake til Norge og levde på restene av siste lønn og litt feriepenger og forventet å komme snarlig ut i jobb da jeg har lang arbeidserfaring både fra Norge og utlandet.
      Det å lade batteriene tok lenger tid enn jeg trodde og pengene jeg hadde til rådighet rant ut og jeg måtte til slutt ta det nedverdigende steget å søke om sosialhjelp.
      Saksbehandleren var hyggelig og forstod min situasjon og jeg fikk hjelp for en måned. I skrivet stod det også at om jeg hadde behov for ytterligere hjelp, måtte jeg levere ytterligere dokumentasjon. Jeg brukte tid på å oppdrive denne dokumentasjonen og leverte en ny søknad en måned senere. Da hadde jeg derimot fått en annen saksbehandler som ønsket dokumentasjon som det ikke var mulig å oppdrive. Jeg var helt uten penger og tom for livsviktige astmamedisiner og trengte snarlig hjelp. Jeg ringte dem og sa at det ikke var mulig å oppdrive dokumentene den nye saksbehandleren krevde, men ho var spydig og nedverdigende og sa på en indirekte måte at det ikke er hennes problem og jeg gjerne må dø av sult eller astmaanfall.
      Jeg er klar over at en del av dette er min egen feil siden jeg har bodd flere år i utlandet, men kan de likevel sette en mann på gata for å dø av sult eller la de være uten livsviktige medisiner?
      Så kom det verste: Jeg var heldig og fikk jobb igjen etter snaut seks måneder, men det krevde at jeg flyttet på meg nok en gang. Jeg takket ja til jobben og var så lykkelig. Problemet var derimot at jeg ikke hadde penger til mat den første måneden før første lønn og jeg kontaktet derfor NAV og spurte om de kunne gi meg hjelp til mat den første måneden. Svaret var selvsagt nei og jeg måtte takke nei til jobben.
      Hvordan det går med meg i dag? Jeg er fortsatt arbeidsledig, men etter mye om og men fikk jeg sosialhjelp…ihvertfall for en periode. Hadde de bare hjulpet meg med en måneds sosialhjelp så hadde jeg hatt drømmejobben 🙁

    57. Hele mitt mitt liv har jeg jeg hatt nedsatt arbeidsevne pga. en godkjent yrkesskade uten å ha fått et øre fra NAV (TRYGDEKONTORET) i snart tretti år. Og kan heller ikke få pensjon fra fylte 62 år. De som gav meg avslag, har fortjente alle den ulykke som har rammet dem og vil ramme dem. Slik behandler man ikke andre mennesker.

    58. Dette er vond lesning.
      At noen skal ha det så leit å årlig. Jeg skjønner at det ikke er så lett for folk som jobber i
      Nav heller. Går det ikke an å bruke skjønn i slike situasjoner 1?????
      Eller forandre reglene.

    59. Lægg ned NAV. De e ubrukeluig å heller få inn folk som veit va de skal gjær å ikje bærre sett å tvinn tomla. Hadde dere hatt penger hadde nok NAV hjulpet dere. De som ikke trenger hjelp e de fremme å hjelp. De nødtrengte sitt de å hånflir aqv. Dæm e udugelig.

    60. Til dere alle som skriver til nav referer tihenvis til at dere kjenner til krav om å iinnhente opplysninger og navs opplysnings plikt. Be også om å få allt skriftlig og henvis til 14 dagers regelen om svar på behandlingstid …

    61. Har slitt med nav i 11 år. Og ser ingen enda på
      Problemet enda desverre. Men dette er uhørt.
      Og uakseptabelt! NAV har en tendens til og ødelegge
      mer enn og hjelpe. Jeg har grått mine tårer og
      kjempet mine kamper. Jeg er på bristepunktet selv.
      Jeg krysser fingrene og alt annet som kan krysses,
      for deg og dine. Og ønsker deg all hell og lykke.

    62. Jeg fant denne blogge ved å søke på: “hva gjør man hvis den du sitter ved siden av er en jævla idiot som ikke klarer å lese en setning, forstå å klage på meg fordi han selv så feil” på google

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg