Gratulere med dagen lillesøster.

For nøyaktig 22 år siden endret livet mitt seg, og den mellomste søsteren min kom til verden. En søt liten tulle, som var sta som et esel. Noe hun stort sett er enda når jeg tenker meg om. Det var en sto omveltning for en femåring å skulle bli storesøster, for på mange måter hadde jeg vært enebarn i lange tider. Jeg har en storebror, men han var 10år eldre. 

 

Jeg husker godt den natten hun kom til verden, og tiden før og etter. Jeg hadde lenge ønsket meg en levende dukke, og nå kom hun endelig. Så lillesøster måtte finne seg i at storesøster skulle stelle med henne, selv om jeg sikkert kunne være noe irriterende til tider. Men hva har man ellers søsken til? Jeg har skrevet litt om dette før. 

 

Når jeg ble rundt fem år endret hele min verden seg, og neste tilskudd i søskenflokken kom til verden. Dette var en veldig traumatisk opplevelse, ettersom hun fant ut at hun skulle melde sin ankomst tidlig på morgenen. Og hjemme var storebror som barnevakt. Men når jeg våknet og tasset inn til mamma og pappa, var det ingen der. Jeg tasset vidre inn i stuen og heller ikke der var det noen. Jeg sjekket alle rom, skap og skuffer og var sikker på at monstre under trappen hadde tatt dem. (Og selvfølgelig sjekket jeg ikke storebror sitt rom, for hvordan femåring tør å vekke en 10år eldre bror som sover?) Så der satt jeg i trappen og gråt mine modige tårer, mens min søster kom til verden. 

 

Jeg måtte etter hvert innse at jeg ikke var den eneste som trengte oppmerksomhet, og jeg inntok rollen som eiesyk storesøster. (Noe jeg egentlig enda holder på med!) Nå har jeg alltid vært den som elsker å sove, og selvfølgelig fikk jeg en søster som alltid sto opp før småfuglene. Og selskapssyk som hun var, ble jeg alltid vekket alt for tidlig. (Og om vi er i samme hus og sover i dag, gjør hun det samme!) 

 

(Les mer av dette innlegget her.)

 

Lillesøster er blitt voksen nå, selv om jeg ikke helt synes det er greit. For hun vil alltid være  min lillesøster, som jeg skal passe på. Og jeg er helt sikker på at den dagen vi sitter på gamlehjemmet vil jeg fortsatt være den plagsomme storesøsteren som skal blande seg inn i alt. 

 

Æ håpe du får en strålanes dag vennen, kjæmpegla i dæ søstra mi <3 

 


(Tenkte jeg skulle gi deg denne kjolen i gave, helt til jeg husket at du ikke lekte med dukker mer!!)


 

6 kommentarer

Siste innlegg