Til de foresatte som hadde sitt barn på BR-Leker på jekta i Tromsø 21.12-14 klokken 19:14! (Alvorsord!)

I går, den 21. desember 2014 klokken 1914 for å være helt nøyaktig, på Jekta kjøpesenter i Tromsø, inne på BR-leker, opplevde jeg noe som satte meg ut! (Puh, det var en lag setning, beklager det! Skal prøve å holde meg i nakkeskinnet!)

Som vanlig er jeg i siste liten, men i går tenkte jeg og min bedre halvdel at vi skulle prøve å være litt i forkant med bursdagsgaven til minstemann. Ikke at planen var å kjøpe noe der og da, men vi skulle se om vi fant noe vi vet han ønsker, for så å sjekke tilbud rundt dette. 

Forsåvidt er det ikke så vanskelig å finne noe til arvingen, og antakeligvis ville han bli veldig fornøyd med et par sokker, så lenge de involverte kjøretøyer eller superhelter. Han er ikke vant til å få alt han peker på, så da er det litt ekstra stas å finne noe han virkelig vil like. (Utenom når han er på sykehuset, da blir vi merkelig svake og kan fort gi etter å kjøpe han en svær eske lego!)

Så turen gikk innom lekebutikken på det lokale kaoskjøpesenteret, her snakker vi om hundrevis av ville mennesker med panikk i øynene, nå i juletiden. Så på vår ferd til lekebutikken måtte vi både hoppe over hinder av handlende som har falt over ende som syke sauer og andre som plutselig tok en usving og tydelig mistet feste i virkeligheten. Men uten så alt for mye strev kom vi oss til målet, og stilte oss opp ved legoavdelingen, som også er det tryggeste alternativet for å få den minste i familien til å juble å gå rundt seg selv. 

Nå er hverken jeg eller min bedre halvdel av de smarteste på legomarkedet, så vi sto med andre ord å klødde oss i hodet. Hva skulle vi velge liksom, det var jo hundrevis av ulike esker av alle slag! Men kort oppsummert er brannmenn på førsteplass, superhelter på andreplass og resten av legoklossene på tredjeplass. Egentlig ønsker han seg en lego dyrehage, men dessverre ser det ikke ut som det finnes innen vårt territorium, og før sommerferien har vi jo ikke de helt største planene om å dra inn på ukjente jaktmarkeder! 

Plutselig kom den en guttunge ut av det blå, en av den høflige typen som åpenbart har fått en rimelig grei oppdragelse der han hører til, og han så tydeligvis vår nød, og tilbydde oss sin hjelpende hånd! Han var vel en plass mellom 8-12 vil jeg tro, men nå er jeg ingen ekspert på å finne rett alder på de jeg kommuniserer med!

” Hei, trenger dere hjelp, det ser litt ut som at dere ikke vet hva dere skal kjøpe. Er det en julegave eller?” Guttungen så spørrende på oss. 

“Ja det er mulig vi trenger litt hjelp, og det er faktisk en bursdagsgave vi ser etter!” Vi ble litt satt ut, men vi tar helt klart imot all den hjelp vi kan få!

” Men da var det bra dere møtte meg, for jeg kan faktisk ganske mye om lego! Hvor gammel er jenta/ gutten?” Han så spørrende på oss, og tenkte sikkert at vi så helt malplassert ut der mellom alle legoklossene med spørrende blikk!

” Det er en gutt, og han blir fem år!” Vi kunne jo ikke gjøre annet enn å svare, og håpe at den selverklærte eksperten kunne faget sitt godt. 

” Ja, men da har dere flere alternativer!” Jeg så tydelig iveren i øynene til gutten! 

Og vi fikk absolutt den beste veiledningen i gavehandling på lange tider, for han kunne absolutt det meste om alle eskene, og han var heller ikke av typen som på død og liv skulle selge oss det som kostet mest. Nei han fant frem både store og små esker, forklarte forskjellen med aldersgrupper og merking, viste oss hvordan pakker som hadde ekstra spesielle figurer, resonerte seg frem til at femårige gutter flest liker superhelter og biler, og anbefalte oss noen praktiske esker som en femåring klarer å bygge helt selv! 


Eller var det egentlig så illle?! 

Så jeg vil med dette si noen alvorlige ord til de foresatte, du/dere har gjort en fabelaktiv jobb med å oppdra en guttunge i dagens “mas og krav generasjon”! Her var det ikke mye snakk om å skulle ha mest og dyrest, nei han var rett og slett ute å fortelle de ulike kvalifikasjonene til lekene slik at en snart fem år gammel gutt virkelig skulle glede seg over bursdagsgaven sin! Han var høflig, han lyttet og om jeg var deg/dere ville jeg vært verdens stolteste forelder! Takk for at dere har vist meg at et faktisk finnes barn med god oppdragelse i et samfunn der det negative alt for ofte fremheves! Og ikke minst takk for at dere bekrefter mine tanker om at barn i dag ikke er så ille, heler tvert imot! 

Ha en strålende jul om du/dere foresatte leser dette! Her er tommelen opp, for den er dere absolutt fortjent! 

Facebooksiden min finner du HER! 

Til alle dere i Tromsø og omegn som leser alt tullet jeg skriver, del gjerne dette innlegget videre så jeg kanskje når de ansvarlige for guttens oppdragelse! 🙂 

46 kommentarer
    1. Såå koselig skrevet. Håper avisa selv leser dette. Hadde regnet med dette ville handlet om et uoppdragent barn, men dette var jo enda bedre 😉

    2. “dagens barn”, å nei det er nok heller “dagens eldre” som er krevene, irriterene og uhøflige.Dessuten er jo barn av 2014 et produkt av nettopp disse.

    3. Beklageligvis ble jeg ikke rørt, ble snarere irrert. Ved å skryte av en guttunge på den måten, at det bare finnes én som har fått en ordentlig oppdragelse? Idiotisk. Er heller ikke en ordentlig oppdragelse når foreldre latt en 8 åring løpe alene rundt på kjøpesenter I juletider. Jobber selv på leketøysbutikk. Ingenting er verre enn unger som går alene på butikken. Tullete å skulle skrive en hel artikkel om dette.

    4. Ruben har sikkert en dårlig dag. Er det ikke en butikk for barn du jobber i? Eller til innlegget, så heldige dere var har stått rådvill så mange ganger i lekebutikker og hadde med glede tatt i mot slik hjelp. Kos at dere skryter av oppdragelsen han har fått håper inderlig hans foreldre leser det. Koselig innlegg. Ha en god jul og en fin bursdagsfeiring når den kommer .

    5. @AnneKatheNielsen: Om det er en butikk for barn han jobber i er vel irrelevant. Er jo ikke sånn at hvis man går inn i en dyrebutikk med hunden sin så er det bare å slippe den løs og la den drite på gulvet med en gang man kommer inn.

    6. Det er synd å lese at en slik god hverdagshistorie kan få negative komentarer. Negative foreldre skaper negative unger. Det er veldig viktig at vi forkuserer på det positive så blir dagene så mye bedre:)) fortsett å dele slike historier:) God Jul:))

    7. Herlig innlegg:) Til dere som kritiserer, det at gutten sto alene ved legoen betyr ikke at han var alene i butikken. Og utfra det jeg leser tror jeg nok den flotte gutten kan bevege seg litt rundt alene uten å lage fullstendig kaos, han er tross alt ikke et dyr. På samme måte som en hund og et barn ikke kan sammenlignes, en hund er heller ikke et barn… (selv om det fins endel som tror det)

    8. Pass på deg selv kanskje, ohhhh en gutt beveger på seg stopp pressen.
      Gi meg styrke for å takle disse “bloggerne”

    9. Enkelte må ha en negativ innstilling uansett 😩kjenner det provoserer meg at enkelte tillater seg å uttale seg på en sånn måte som de gjør. At gode historier kommer frem, er bare positivt 👍 flott gjort av gutten å hjelpe,å kjempebra for foreldrene som fikk hjelp 😃

    10. Grei guttunge. Men snakk om å bruke lang tid og unødvendig mange detaljer for å komme til poenget…som i og for seg også var temmelig uklart. Det at én guttunge er hyggelig og grei utelukker vel ikke at andre også kan være det?

    11. Forventa en historie om en kid som lagde rabalder fordi han ikke fikk ALL legoen i hylla. Ble positivt overrasket av dette innlegget =) Enig i at dette hadde vært en hyggelig artikkel i avisa; den trenger litt positive nyheter også. Til alle dere som kommer med sure oppstøt her: Han sier IKKE at det bare finnes én veloppdragen unge i Norge, men han har lyst til å rose foreldrene til én av dem. Når ble det en negativ ting å gi ros når det er velfortjent?? Og det er heller ikke sikkert at han var i butikken alene, men at han hadde fått lov til å få og kikke litt på egenhånd mens foreldrene handlet. Det virker han da absolutt voksen nok til. Har jobbet i lekebutikk selv og synes egentlig de ungene som går der alene (nå snakker jeg om de som blir overlatt alene) kan være ganske underholdende. Ble glad de gangene de heller ville stå og prate med meg enn å løpe rundt. Ytterst få skapte problemer. Poenget mitt er at dette var et skikkelig koselig innlegg og jeg synes det er ganske fascinerende hvordan flere her klarer å spy rundt seg med negativiteten sin. Håper dere klarer å glede dere over noe i jula.

    12. DET var en flott historie og skjønner god du vil rose foreldrene til den flinke gutten.
      Til de som slenger dritt, ikke forstår poenget og samenligner barn med hunder: LA NÅ FOR FAEN IKKE JULESTRIA TA HELT OVERHÅND. Litt realitesorientering hadde ikke vært dumt.
      Send innlegget til avisa så skal du se du finner gutten og foreldrene 🙂
      God jul 🙂

    13. De som er negative har vel unger selv som skriker og griner seg til vilje si, også følte de seg vel litt truffet;)

    14. Til Ruben Landmark: En riktig god jul og et godt nytt år! Bruk noen dager av jula til å tenke gjennom om det var noe i 2014 du ikke klaget på… Så har du noe å klage på neste år også.

    15. Også jeg forventet at det skulle være kjeft å få – og når det endte opp med et positivt alvorsord, så tenker jeg mange rett og slett ble snytt for et innlegg hvor vi kunne stønne og sukke over dårlige foreldre og mas i butikker. Og det var jammen morsomt at så mange har lest det, antagelig i sikkerhet om at noen skulle henges ut, og så: nei. Skryt. herlig.

    16. Herlig innlegg!!
      Jeg tror nok dere gledet gutten også jeg, ved å lytte og ta hans kunnskap på alvor. 🙂
      God jul!!

    17. For såvidt et friskt innpust i den ellers normale “rakke-ned-på-hverandre-hverdagen”.
      Liker ikke misbruken din av utropstegn, riktignok.
      Det blir unødvendig mye roping.

    18. Jeg forventet meg også et “drittunge-innlegg”, men den gang ei! Det finnes fremdeles masse fine unger der ute, men noen ganger er det litt vanskelig å se de, for det finnes endel som ikke har fått en skikkelig oppdragelse hjemme som tar nesten all plass. 😉
      Håper foreldrene hans ser dette innlegget! 🙂
      God Jul!

    19. For en koselig historie! Veldig synd at det alltid er noen som ikke klarer å holde negative kommentarer for seg selv… Problemet med å skrive ting på nettet vs. å fortelle en historie ansikt til ansikt er at folk på nettet blir så utrolig tøffe og kritiserer ting de aldri ville gjort ansikt til ansikt med noen. Spesielt de som ikke går ut med fult navn! Har lært at det greieste er å ikke bry seg om de som tror at folk blir å sette pris på deres negative visdom, og heller fokusere på KONSTRUKTIV kritikk og tilbakemeldinger!
      God jul 🙂

    20. Greit, skulle egentlig sagt noen alvorsord til Ruben og detskulleduliktåvisst, men Vidar løste den delen aldeles utmerket.
      Takk Vidar.
      Om ikke 8 år gamle unger skulle kunne gå alene rundt i en leketøybutikk, når kan de gjøre det da? Den dagen de fyller 18?
      Snakk om ikke å ha forstått hvem som er kunden. En 8-åring som har funnet “tidenes presang” gjør en bedre salgsjobb mot foreldrene enn allverdens butikkansatte som “kan bedre” og som prøver å selge det samme.
      (Ok, jeg vet jeg sa jeg ikke skulle si noe, men jeg kunne ikke dy meg.)

    21. For en herlig historie. De som kommer med negative innlegg her, synes jeg i grunnen bare synd på. De har sikkert ikke fått så god oppdragelse som denne serviceinnstilte 8-åringen har. Han må jo være den fødte kremmer, og foreldrene har all grunn til å være stolte av ham. Håper de ser dette, og gir ham masse ros. 🙂

    22. Morsom historie, Takk for det.
      Men størst Takk til detskulledulikt for dagens morsomste kommentar, poster du noen andre steder ? Jeg skulle gjerne likt og følge med for og se om du har noen andre gullbiter som er like gode.
      Blir som Karl Pilkington av kommentar felt det der.

    23. Ruben : tipper du bare ble sjalu for at du aldri har klart den type kundebehandling selv, må være kjipt at en 8åring er en flinkere selger enn du. God jul’a 😉

    24. Vis meg en unge som er slem, OG leker med Lego. Jeg tror barn som faller for denne typen leker er mer intelligente enn de som ikke gjør det. Mens et barn bare ser noen teite klosser, ser et annet en verden av muligheter for å utfolde seg kreativt i den alderen, helt fra Duplo til Technic.

    25. Ruben Landmark, du skulle hatt denne guttungen som kollega, han hadde trolig solgt dobbelt så mye som deg. Jeg har jobbet i lektøysforretning (80-tallet) og det var alltid moro når ungene kom inn alene. Da hadde man ofte tid til å vise dem mer av de lekene de ønsket seg. Men dagens ansatte står kanskje bare å tygger tyggegummi og gir F… i fremtidens kunder?
      Ansett guttungen som lørdagshjelp, han kommer til å selge i bøtter og spann.

    26. Ruben Landmark :Åssen i all verdens land og rike klarte du og få denne fine historien til og bli negativt ?? Helt utrolig mann. Du har det bra eller ??? Det er Julaften i dag 🙂 du får smile litt 🙂

    27. Det du skriver er TOTALT idiotisk, selvfølgelig finnes det flere flinke og høffelige barn. .. Men skulle hun liksom skrive om alle? Det er sikkert utrolig mange! DU oppfører deg utrolig Frekt! Og det at barn går alene i en LEKETØYSBUTIKK burde være greit! Og den eksakte alderen er UKLAR .. Hva vis det var en 12 åring? Er pluttselig ikke de store nok? IDIOT OPPFØRSEL! Barn må få more seg å føle at de ikke alltid har en voksen som overvåker dem! HUSK HVOR DU JOBBER!!!

    28. Omg, verdens kjedeligste blogg innlegg, som enda havnet i nettavisen!
      De måtte da være klar over at det er kaos i butikken når de går og handler bursdagsgave 22 desember, hadde vært mye smartere å velge en annen dag.
      Foreldre til 5 åring, som ikk skjønner at lego er merket med alder? Ok super dum blogg innlegg. Veldig spennende hva personen blogger om ellers: Handle på Rema1000 i julekaos, påskekaos etc 🙂

    29. Har du finni foreldra hans ennå? Han burde jo få høre at hans interesse og hjelpsomhet har gått “viral”

    30. Hei Du men så fint!
      Meget, meget flott at du deler denne historien med oss andre. Prøv for alldel å finn foreldrene til gutten og fortell de dette. Du vil derfor bidra med noe som vil gi vårt samfun kansje noe positivt. Slike barn/ungdom finnes nok bare 1 av 1000.
      Mvh Far til 3 ungdommer fra Sapmi

    31. Jaggu ble det grining og sutring fra voksne folk i kommentarfeltet i dag og!
      Fantastisk at noen er slik som denne gutten. Verden trenger smil og hjelpsomhet, ikke prepubertal voksensutring i kommentarfelt.

    32. herlig guttunge, har drevet dyrebutikk selv og noen barn kom rett fra himmelen,dyrekjære OG dyretekke, men greit nok du hadde ungene som blir oppdratt til at dyrebutikken/ lekebutikken der har de barnepass….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg