Sjekkeliste for juleforberedelser!

Siden det meste nå om dagen handler om julen, har jeg laget meg en sjekkeliste for hvor jeg ligger i terrenget for å komme i mål med alle selvpåførte oppgaver og tradisjoner. 

 

 

1. Er julevasken i boks? 

 

 

Jada, det ser ut til at jeg ligger godt foran skjema, for her om dagen ble 30×30 cm vasket under kjøkkenbordet etter besøk av en skive med kaviar! Og jeg er jo ikke umenneskelig å kaster hybelkaninene ut før jul, det ville jo være direkte smakløst! Ja å siden det er mørkt store deler av dagen ser vi ikke noen fingermerker på vinduene, og da er de heller ikke der! 


Som alltid er jeg pent kledd! 

 

2. Er de syv slag på plass? 

 

 

Jes, her kan jeg skryte av grønne, gule, rosa, svarte, blå, rosa og hullete sokker! Det er jo ikke så nøye med hva det skal være syv av! (På en annen side har jeg sikkert spist syv ulike typer kaker de siste 14 dagene, og da har de teknisk sett vært i hus!) Og nå ringte telefon, og svigermor kunne informere at i morgen stikker hun innom med brød, lefser og kjeks! Kjekt å være litt bortskjemt når ikke mine evner på kjøkkenet er mye å skryte av, å det er vel det hun er redd for kanskje?! Men mest sannsynlig vil hun bare glede oss litt, og det er vi veldig, veldig, veldig glade for! Men pepperkakehuset er funnet frem fra sist jul, og har fått plass i en vinduskarm. 

 


Slik jeg skulle ønske det var!

 

3. Er julepynten på plass? 

 

 

Jepp, julepynten er nøye plassert rundt i leiligheten der det var plass, jeg brukte faktisk mange timer på å leite frem pynten på loftet, og noen flere i et forsøk på å bestemme plasseringen med to overivrige unger rundt meg! De ble utnevnt som vinnere av den konkurransen, alt står hulter til bulter og det er riktig så sjarmerende rundt oss! 

 

Lurer på hvor det ble av stearinlysene!?


4. Er julegavene laget, pakket inn og levert. 

 

 

Tja, i alle fall 2-3 gaver er laget, pakket inn og nesten levert! Og om jeg sjekker tidsskjemaet fra sist jul, så er jeg ganske godt i rute! (Jada, det blir villmanns shopping lillejulaften, den slipper jeg ikke unna!) Men jeg har klart å lage noen flere hjemmelagede gaver, og bare det er ganske godt jobbet så glad som jeg er å ligge på sofaen med macen i fanget når ungene er i seng!

 

Jepp, nøyaktig to-tre pakker er klare å nesten levert!

5. Er juletreet høgd, brakt til gårds og planlagt inn i tidsprogrammet? 

 

Njææ, jeg har tenkt på treet, og laget en ganske strategisk plan for hvordan det skal komme i hus på lørdag med to mulige løsninger. 

 

A, vi skal kjøre til hytten, gå i skogen, velge ut tre med fornøyde unger som synger julesanger i et lystig humør, hogge treet og frakte det til byen med et smil om munnen. 

 

B, vi kan kjøpe et svinedyrt tre som er felt for flere måneder siden transportert i varme/kulde/varme/kulde og garantert vil minste 90prosent av barnålene bare vi ser på det! Det blir gjerne å være uten greiner på en ene siden, og jeg vil konkludere med at jule er ødelagt, mens mannen ber meg bli voksen. (Med god grunn, ifølge mine foreldre som sier jeg er en umulig unge når det kommer til juletreet, plassering og pynt!)

 

 

Optimisten i meg sier A, pessimisten og fornuften sier B! (Og mannen sier at jeg er en stor unge, og han vurderer å nekte meg juletre om jeg ikke oppfører meg bedre!)

 


” Om vi kutter av toppen, så er det helt perfekt! “

6. Er hårklippen unnagjort slik at vi kanskje klarer å få til et fint familiebilde uten sovesveis? 

 

 

Joda, alle tre guttene har vært innom frisøren, og ser riktig så fine ut, og etter at mannen fikk i oppgave å ringe nesten samtlige frisører i byen for å finne meg en time, skal mitt hår fikses på selveste lillejulaften. Det betyr at jeg muligens må legge om på skjemaet for siste frist for innkjøp av gaver. Nå skal etterveksten til pers og håret skal kortes ned siden det har vokst som ugress siden sist! 

 


Typisk dårlig hårdag!

 

Så jeg kan med andre ord konkludere med at vi ligger godt foran skjema, og at det helt klart blir jul uansett om jeg er klar eller ikke! 

 

 

Facebooksiden min finner du her. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg