En liten stikkpille duliksom!

 

Om du aldri har prøvd stikkpiller skal du prise deg lykkelig og juble høylytt. (Så fremst du ikke sitter på et bibliotek, da må du gjøre det inni deg.) Egentlig bør du ta en seiersdans, banke så hardt i bordet at det knekker og lage et stort kryss i taket! For stikkpiller er langt fra noe ukomplisert greie. 

Se for deg at du skal stappe en liten porøs klump i stjerten, som smelter om du er uheldig i holde den litt for lenge, etter legens anbefaling. 

I panikk åpnet jeg den komplett umulige lille pakningen med en liten hvit tubelignende masse. En masse med en spiss på den ene siden og en butt ende på den andre, som egentlig ikke er så liten når du ser nøye på den. Og den første tanken som slo meg var at jeg en gang hørte noe om hvordan vei den skulle inn, som jeg tydeligvis fortrengte i det sekundet ordene kom inn i ørene mine. Jeg kjente at den ganske slappe stjerten min strammet seg til, og at blodtrykket økte i takt med smertene som var den utløsende årsaken til at klumpen. Jeg forbannet damen på apoteket som puttet pakken i posen på en meget diskré måte, uten så mye som å nevne hvordan jeg skulle stappe den inn i rumpen. Som om jeg bryr meg om at noen gamlinger rundt meg fikk høre at jeg skulle innta deres verden en stund. (Jeg innbiller meg at gamle folk blir plaget med disse ganske ofte, siden en stor del av dem har samme problem som meg. Kan ikke svelge piller!) Men jeg måtte altså innse at det var litt sent å spørre når jeg sto hjemme på badegulvet med buksen på knærne og en liten pille i hånden. 

Og hva om jeg ikke traff riktig, jeg er jo ikke akkurat den som har best kontakt med rumpehullet mitt! Vanligvis skal ting ut av det, ikke inn. Jeg kommer frem til at om jeg i det hele tatt skal klare å få slappet av i setemuskulaturen er det en fordel at jeg sitter, så jeg dumper ned på toalettsete og kjenner at pulsen stiger. 

Tanken faller på at jeg kan be om hjelp, men hvem skal jeg liksom spørre? Jeg tipper at min mor har gjort slikt før siden hun har satt fire barn til verden, som alle har vært rikelig forkjølet med feber i barneårene. Men på en annen side tror jeg ikke hun har det helt store ønske om å hjelpe sin 27 år gamle datter med å putte medisin i rumpen. Så tenker jeg på mannen min, som helt sikkert ville komme med et sleskt smil å si selvfølgelig. Men jeg mistenker at hans tanker vil være på noe helt annet en den litt pinlige tilstanden som jeg hadde for øyeblikket, og jeg ser også for meg at det ville bli en traumatisk situasjon når ungene stikker hode inn toalettdøren og ser at far i huset står med en finger i rumpen på mamma. Kan bli vanskelig å forklare. 

Tydeligvis vurderte jeg situasjon for lenge, for plutselig står jeg med en hvit masse som holder på å smelte mellom fingrene mine, og det gjør ikke oppgaven enklere. Jeg tar sats, stikker den dit jeg tror er rett, for det er jo helt umulig å se seg selv i ræva når man skal utføre dette inngrepet på seg selv. (Unnskyld språket, men har du lagt merke til hva jeg skriver om?! Tipper at temaet er mer flaut enn ordene!) 

Flaksen er åpenbart på min side, og noen sekunder jubler jeg over god innsats. Men i det samme tanken var tenkt og jeg skal puste lettet ut kjenner jeg en infernalsk kløe spre seg på innsiden av endetarmen, en følelse som kun kan beskrives som tusen paniske maur! Øynene utvider seg og jeg ser rundt etter en redning. Og kun flaksen gjør at jeg ikke oppdager dokosten! Trangen på å klø på innsiden er nesten på grensen til hva jeg kan takle, og jeg er sikker på at dette er straffen for alt galt jeg har gjort gjennom hele livet!

Så kommer virkningen kastet over meg, som en symfoni av lykke i det samme smertene avtar. 

Og hadde bare dette vært den lykkelige slutten skulle jeg jublet, men nei så heldig er du altså ikke. 

For etter en liten stund i lykkeland kjenner jeg trangen til å lette litt på lufttrykket. Og her kan du helt klart se bort ifra små smygere, for klumpen du nettopp har puttet inn i rumpen blir til olje! Og oljen vil ut, fort og bråkete, så høyt faktisk at selv naboen kan høre deg. Og jeg håper for guds skyld at du enda sitter på toalettet når du slipper ut luften, for med den frøser det ut masse, masse olje. Mer en du faktisk kan tro finnes i en liten hvit stikkpille. 

En ting er i alle fall sikkert, jeg vil ikke bli noe stikkpillemisbruker, for noe jævligere torturmetode skal du lete lenge etter. Det er nesten så jeg heller skal ligge å vri meg ubrukelig på badegulvet! 

Ps. Jeg overdriver ikke, helt sant!

Facebooksiden min finner du HER!

 #sykdom #smerter #humor #medisin #samfunn #bakfasaden #mammablogg #stikkpiller #rumpe #uflaks #smertestillende #behandling 

16 kommentarer
    1. Heldigvis er ikke piller noe problem for meg. (Hadde slitt om det hadde vært slik, jeg tar jo Concerta hver dag..) – Så ja, det der høres langt ifra behagelig ut!

    2. Hahaha, beklager men jeg ler så jeg nesten ramler ut av sofaen! Jeg er helt enig i tanken om at ting skal ut av ræva, ikke inn…men så har jeg vært gjennom flere koloskopier hvor det har føltes som hele gastroavdelingen ville opp der…så har vel fått et litt annen forhold til det partiet nå.
      Ellers, svelger jeg store 1g paracet flere ganger om dagen…så blir nok lenge til jeg har behov for disse. Men takk for informasjonen og advarselen, du skriver fantastisk bra! Når jeg tenker meg om bør egentlig denne teksten følge med pakningsvedlegget…

    3. Ha ha ha, nesten slitt slemt å le, men det var innmari bra skrevet. Man får liksom bilder, man egentlig ikke helst vil ha, i hodet.
      Nei, stikkpiller er ingen spøk…….vonde greier det der.

    4. Må smile av deg, kan tenke meg at det ikke er noe behagelig med stikkpiller, er slik at jeg gruer for hver gang jeg har måttet gi det til barna, for ja det føles så feil (men hjelpen trenger de når de ikke klarer å svelge febernedsettende).
      Var selv i en ulykke denne uken og svelger 1g parasett og de er dobbelt av de vanlige, men smalere så det går kjempegreit, glad jeg slipper å gjøre som deg.
      Ha en herlig helg.

    5. Ha ha og huff! Minstemann her hilser og sier seg helt enig! De siste 10 dagene har han måttet overleve trippel innserting (altså tre av disse rakettene som perler på en snor opp i rassa) hver sjette time… Jeg som mamma kjenner jeg er glad for at jeg har investert tungt i premier! Hadde jeg visst hvor ille det faktisk er, hadde jeg muligens investert enda tyngre!

    6. Hannah: Vanligvis klarer jeg meg fint med piller, og takk og pris for det! 😛 Men nå får jeg ikke til å spise eller drikke uten å vri meg i smerter, og da har jeg liksom ingen alternativer! :/

    7. 4 barns mamma: Ja var overlykkelig da vi kunne gå over til tablettform til ungene når de var syke. Håper det går bra med deg, og at ikke ulykken gav for mange komplikasjoner! Ha en strålende helg du også 🙂

    8. Mandagsmamma: Stakkars liten, han fortjener helt klart noen ganske store premier! (Kanskje jeg også skal kreve det, har det jo ganske fryktelig her jeg ligger?!) Håper dere snart kan trappe ned på pillene, og at lillerampen kommer i toppform igjen! 🙂

    9. Haha, ler så tårene triller! :)Utrolig bra skrevet!! Og burde virkelig følge med som pakningsvedlegg!
      Har skjønt at det ikke er særlig behagelig for verken store eller små, så her slutta vi med stikkpiller når barna var store nok til å bruke flytende paracet/ibux 🙂 Mye lettere å få små skatter til å ta smertestillende når det er i flytende form 🙂 Eldste min nektet å bruke stikkpiller, så når eg fant ut at det faktisk fantes i flytende form ble det lettere å få han til å ta smertestillende 🙂

    10. Hehe – må le av historien din, og kom på hvordan det var med min første (pode)…. Det var innmari lett å vite når han virkelig var syk/hadde vondt (han var “ørebarn”) og trengte smertestillende…. Jeg forberedte han om at da måtte han ha en stikkpille, og om han hadde vondt nok hentet han dem gjerne selv, hvis ikke – vel, da ble det mange sånne klumper før man ga opp!!! Man lærte fort at det ikke hadde noe for seg å tvinge ungen! 😀

    11. HAHAHAAAAA ler så jeg griner.. men hvis du mener at det er problemer med stikkpille i baken…. Da kan man jo prøve å forestille seg rabalderet og styret for å få den pokkers vaginalepilla så langt opp i “himmelen” som mulig, og den pillen er ikke mindre smeltbar enn den andre… Å enda uten å ha sånn der hjelpestikke for å putte faenskapet på plass……

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg