Så du baker med barna dine, det må du slutte med! Jeg blir svett av tanken…

Så var tiden her igjen, den magiske førjulstiden som brukes til å kritisere andre høylytt for at vi ikke gjør alt identisk. Og da snakker jeg særlig om adventskalendere og det gnålet som er om at vi skaper utakknemlige barn som får søppel ingen bryr seg om i hopetall, før den store dagen 24 desember. Men jeg kjenner meg ærlig talt ikke igjen i dette, for mine barn er da mer en takknemlige for de små pakkene de bruker å få. Vi har det faktisk riktig så trivelig hver morgen når vi alle er samlet og åpner en liten pakke. Vi er spente og vi gleder oss, og teller ned til julen som for oss handler om trygghet og kjærlighet i den lille familien vår. Til og med den morgengretne moren og og eldstesønn i huset smiler, og vi åpner alle på tur. Selv far som hater julen samler seg sammen med oss, og smiler når han ser gleden til de tre små som tripper forventningsfulle rundt. 

Hva bryr det naboen at jeg strekker ut julegaven på julaften til 24 små pakker jeg omhyggelig har valgt ut basert på mine barns og ikke minst mine foreldres interesser. Jeg bruker ikke mer penger enn vi har, men jeg bruker tid, kreativitet og omtanke! Jeg lager gaver jeg tror de vil ha nytte av og gaver jeg tror vil bli brukt. Jeg pakker inn kule sokker, en nydelig kjole, hårpynt, småbiler og reflekser. Ting vi uansett bruker i hverdagen vår. Så hvorfor får naboen tannpine av det, må han gjøre det samme? Skal jeg hyle ut at han er en dårlig mann som henger ut juleneket til småfuglene og legger ut et bilde av det på Facebook. Forstår han ikke at fuglene blir bortskjemte, og at snøen som gjør bilde vakkert skaper et falsk bilde av hverdagen? 

Jeg baker ikke, og en bakeseanse med mine barn i juletiden blir langt fra noe koselig opplevelse for noen av oss. Skal jeg da nekte alle andre å gjøre dette fordi jeg blir svett, sint og stressa av tanken. Jag har ikke vener til å bake, og skal jeg gjøre det må jeg gjøre det alene for at resultatet skal bli spisende. Jeg ikke ønsker heller ikke stappe mer en høyst nødvendig av søtsaker i barna i desember, for jeg vet at de får mer enn nok av det i romjulen og rundt omkring på besøk. Men er det feil at andre skal gjøre det, vet ikke de hva som passer deres familie best?

Mor holder seg bak kamera, noen andre tar seg av bakegleden! Selv om du ser et bilde av en ting, betyr det ikke at det bare er idyll bak bilde. Og det betyr heller ikke at du skal skape den samme idyllen, om det ikke passer for deg. 

Jeg er nok litt rar der, jeg synes det er koselig at andre gjør ting sammen med sine barn, for selv om det ikke er mine barn føles det godt å vite at de har tygge voksene som velger å bruke tiden sin på dem. Det er nok av de barna som bare opplever usikkerhet og som gruer seg til 1desember.  

Jeg blir temmelig frustrert når mennesker som velger å bruke tiden sin på andre ting en meg, kritiserer mine tradisjoner som gir mine barn gode minner. Vi må huske at vi alle har ulike utgangspunkt, og velger det som er best for vår familie. Om dine barn er utakknemlige for små gaver, så ikke gi dem det. Men pålegg nå ikke alle andre barn å være det samme. 

Det er kanskje på tide å huske at vi alle er unike individer, og før vi dømmer noen andre kan vi jo se på den samla summen av hva vi gjør og hvordan barna våre vil huske det.

Trøtt, forventningsfull og spent på alles vegne. Pakke til lillemor for brødrenes skyld, fordi de ønsker at hun skal oppleve samme gleden som de har. Et ekte bilde fra en morgen hos oss, et bilde jeg vanligvis ikke deler. Men som illustrerer hva kalenderen betyr for vår familie.

Og om det er slik at et bilde av en pakkekalender skaper så mye stress hos andre, må vi også forby bakebilder, folk som hogger eget juletre, de som setter ut julenek og de som gjør aktiviteter istedenfor gaver. For ikke snakke om slutte å legge ut bilder av hva den der rampenissen gjør, selv om de er supermorsomme. Om vi hadde brukt litt mer tid på å glede oss over andres glede, istedenfor å sure og klage over hva vi selv gjør, ville vi fått det bedre med oss selv.

I år blir det ferdigkjøpt kalender til 2 av barna, jeg ble syk midt i forberedelsestiden, men de er såre fornøyde uansett og gleder seg like mye til 1desember som tidligere år. Vi har nemlig lært dem opp til å ta hensyn til andre mennesker, så at mor ble syk fremkaller ikke raseriutbrudd og krampetrekninger her i huset. De godtar det uten problem, og gleder seg heller til å prøve noe nytt. 

Og til sist kan jeg bare tilføye at selv om jeg blogger får jeg ikke betalt for å fremme kalendere. Og det er ikke en eneste sponset gave i våre pakker. Så spar deg for gnåling om at jeg skaper et falsk bilde som ikke andre har råd til. (Tipper de fleste må kjøpe sokker til barna sine uansett, forskjellen er om de kjøper dem med morsomme figurer og legger i en kalender, eller om de gir dem uten noe om og men.) 

Ha en flott førjulstid, uansett hva du velger å bruke den til. Det viktigste er at du tar vare på barna dine på en god og trygg måte. 

Facebooksiden min finner du her. 

5 kommentarer
    1. Er du/dere stort sett syke?
      Når du skriver at du er syk på snap, så si gjerne hvorfor. Er veldig irriterende med sånn “Sykehus.” Jaha, hvorfor da???

      1. For en sjarmerende kommentar… Men ja, vi er over gjennomsnittet uheldige når det kommer til sykdom, og det vil selvfølgelig vise seg i hverdagen vår. Om du føler du mangler informasjon er det da bare å spørre?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg