17mai er ikke for alle.

Så kommer dagen igjen, som egentlig bare skal være en strålende dag, barnas dag. Men den er ikke for alle barn.

Så for å kunne være samlet som familie må vi ta hensyn til den som ikke orker støyen som oppstår. Han som klarer en halvtime i bråket av hylende barn, skravlende voksene og hundrevis av grusomme fløyter som skjærer i øret til alle og enhver.

For han er ikke dagen morsom i det hele tatt, han kan ikke være sammen med kompisene på en overstappet skole hvor taket nærmest stiger av lydbølgene som oppstår. Han vil gjerne, men klarer ikke.

Så når toget er over er han allerede utslitt, og resten av dagen må tilbringes roligere. Langt unna all den unaturlige støyen. Og jeg skal innrømme at selv om det begrenser oss, så er der helt ok. Jeg liker ikke at barn får rope å skrike så mye de vil inne, jeg finner fløyter irriterende og vi har heldigvis 364 andre dager i året vi kan skravle med kjente og bekjente. Ja for de andre dagene er det lett å høre hva sidemannen sier, det er det ikke innendørs på nasjonaldagen.

Det er ikke synd i oss selv om vi må ta hensyn andre ikke trenger å tenke over. Vi har bare fått litt ekstra humper i veien vår, heldigvis har familien gode dempere.

Men vi feirer vi også, men på vår egen måte. På den måten som gjør at vi kan være samlet som familie. Vi spiset kake, is og pølser. Vi har flagg og vi koser oss i hverandres selskap.

Det går heldigvis an å ha en strålende dag selv om vi ikke følger strømmen, og i år skal vi prøve oss på noe helt nytt. Så turklær er byttet ut med penklær!

Jeg håper alle får en fin feiring, uansett om du kan være med i toget, eller om du må se det på tv.

3 kommentarer
    1. Samme «problem» her, men her er det jeg, den voksne, som har begrensninger og ikke orker støy og masse mennesker. Litt vondt og se at de andre pynter seg for å dra til byen, mens jeg blir sittende alene……, Men,…….
      Skal kose meg foran tv?n med is og kake mens jeg ser på barnetoget fra diverse steder i Norge.
      Ha en alle tiders 17.mai- feiring der oppe i nord 🇳🇴

    2. Så rett dåkker gjør. Kos dåkker på dåkkers måte! Æ lika heller ikke alt det bråket som e denne dagen, samboeren bruker høreapparat pga tinitus, han e så heldig at han kan skru bort lyden.
      Det e heldigvis bare en dag i året at det e SÅ mye bråk 🙂
      Ha en fin 17.mai på tur!
      Hurra, hurra 🙂

    3. Jeg tenker at man må lage sine egne tradisjoner for 17.mai, selv om «alle andre» gjør noe, så er ikke det alltid rett for alle familier. Selv gjør vi heller ikke som forventet, vi skulker dugnad, men ungene ønsket seg noe annet. Jeg var egentlig litt overrasket hva de helst ville, trodde kompisene hjemme ville fristet mest, men det gjorde visst ikke det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg