Nei til vaksine!

Så kom dagen, den vi har grua oss til. Eller rettere sakt jeg har grua meg til. Den med 3 månedersvaksine, ei sprøyte i hvert lår og en søt en som frøkna får smatte i seg. En milepæl i utviklingen og et tegn på at tiden går og jeg som mamma må gjøre kloke valg.

Selvfølgelig sier vi ikke nei til vaksinen, for gjør man det kan vi like greit kaste bilstolen, sykkelhjelmen og andre ting som skal beskytte barna våre.

For jeg er ikke en av dem som velger å lukke øynene for forskning, og det faktum at folkeimmunitet er livsviktig for mange. Jeg er helt klart for vaksinasjonsprogrammet som har vært i mang årtier. Ikke bare for å beskytte barna mine, men også dem med så svakt immunforsvar at enkelte "ufarlige" sykdommer tar liv. For barn og voksene som ikke kan ta vaksinen.

I skrivende stund vandrer jeg frem og tilbake over gulvet med lillemor i sjal på magen, urolig, trøtt og misfornøyd. Men det er verd det, for om hun hadde blitt smittet av noen av sykdommene det vaksineres mot kunne disse småurolige dagen vært  noe helt annet.

Så vi skal vel holde ut noen dager med lett feber, natteuro og en liten baby som trenger uendelige mengder med nærhet og trygghet mens kroppen venner seg til vaksinen. Og jeg skal gladelig bytte ti ekstra bleier om dagen når magen er litt urolig, for en dehydrert baby med omgangssyke vil vi virkelig unngå!

Nå vugger og bysser vi, og puppen er fremme hele døgnet både som trøst og mat, og selv om det er tøft akkurat nå så er det verd det.

Facebooksiden min finner du her.

Og om du vil følge oss på insta og snap er jeg å finne under brukernavnet @steinihavet

14 kommentarer
    1. Så veldig enig med deg 🙂 og uansett hvordan det er akkurat nå så er det jo jammen litt kos med all nærhet de faktisk trenger også <3

    2. Hei! Veldig bra innlegg og at man tar opp kampen mot vaksinemotstandere, men… har du tenkt over hvilken virkning overskrifter kan få? Mitt inntrykk er at folk som er i mot vaksiner og annet som er vitenskapelig bevist sjeldent trykker seg inn på artikler, avisoppslag etc. Så lenge overskriften er enige med dem. Greit nok at man er opptatt av å få visninger, men som bloggere, journalister osv. Har man et samfunnsansvar også når det kommer til overskrifter, og hvordan man velger å fremstille det man vil formidle. For å ta et litt humoristisk eksempel, fra det sosiale mediet jodel, som dukket opp på facebook denne uken (da mamma til michelle er ekspert på disse typer overskrifter): JEG HAR HIV
      … og hoi sangen til kaptein sabeltann på hjernen.
      Det er greit at man vil ha klikk og visninger, men er det rette måten å gå frem på?

    3. Silje har et poeng. Klikkhoreriet går for langt, og ja, jeg ble lurt. Men pytt..akkurat her var det jo en viktig sak. 🙂

    4. Spekulativ overskrift! Les; klikkhoreri av tilnærmet verste sort.
      ALT for klikk, ikke sant?
      Dette kunne vært et interessant innlegg, evt. med en ny vinkling. Så trykker man seg inn på innlegget og finner ut at så så feil kan man ta. Igjen.
      Sagt, ikke “sakt”.

    5. Fikk barnet femvalens-vaksinen Infanrix eller den nye Hexyon-vaksinen som ifølge FHI er under “særlig overvåkning”?

    6. FHI legger ut vaksiner på åpent anbud, pris vektlegges høyere enn kvalitet / effektivitet / sikkerhet.
      Det er flott med gratis-vaksiner men debatten rundt vaksinering er litt mer nyansert enn bare ja / nei 🙂

    7. Så du er FOR vaksine… hvorfor har du da valgt en så ELENDIG overskrift på innlegget!? Dette bør endres umiddelbart! Clickbait, kall det hva du vil. Om det ikke endres klager jeg denne posten inn for PFU. Det får være grenser for hva dere bloggere tror dere kan tillate dere.

    8. Og sakte undergraver klikkhorene grena de sitter på med overskrifter man snart burde vite at ikke vil bli fulgt opp som forventet. Jeg var dum. Jeg gav det en sjanse, for første gang på lenge, men skal lære av mine feil og holde meg unna blogger fra nå av.

    9. Æ flire, høgt og hjertelig.
      Du har en herlig blogg, du skriver så utrolig godt og levende.
      Og latteren? Snakk om å gjøre flua om til elefanten pga overskriften. Her er folk irritert, skal klage inn til PFU (skivebom i særklasse da), og hele leksa.
      Håper dagen til spyfolkan ble litt bedre når de fikk t oppgulpet i kommentarfeltet her. Stakkars små folk som måvære så stygge og slemme med andre for at deres dag skal bli en smule bedre.
      Ikke bry deg, du er den eneste bloggeren jeg leser fast, alltid godt innhold i bloggene dine.

    10. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å si med denne posten. Tittelen sier “nei til vaksine”. I brødteksten skriver du “selvfølgelig sier vi ikke nei til vaksine”. Det er trist å se at den grådigheten og desperasjonen etter klikk og annonsepenger vi i økende grad ser hos de store mediehusene, også har nådd enkeltpersoner. Å forkaste saklighet og informasjon for å spille på følelser og affekt er grunnen til at folk er i ferd med å miste tiltro til media. Heldigvis har vi ikke nådd USA-tilstander enda, men innlegg som dette hjelper sannelig ikke på.

    11. Jeg liker innlegget ditt og kunne ikke vært mer enig! 😀 Men strykkarakter for valg av overskrift.

    12. “Stein i havet” Noterer navnet på denne bloggen bak øret. Ser jeg er overskrift jeg føler for å klikke på fra denne bloggen, så skal jeg si til meg selv at dette bare er lurepiss fra ende til annen. Glad for at du vaksinerer barna dine, men dritt lei klikkhoreri.

    13. Flott artikkel og gode holdninger.
      Tror kanskje overskriften er uklok og unødvendig dog. Klassisk click bait, samt kan forsterke idiotiske meninger hos mange på dette feltet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg