Det ble en ekstra kontroll på sykehuset.

Skulle ønske jeg kunne fortelle om en fantastisk utetid i dag, men dessverre ble ikke dagen helt som tenk. Formen min de siste dagene har vært laber og jeg har hatt mye smerter i magen og ryggen, toppet med en intens hodepine. Og noen i overkant sterke kynnere som minnet mistenkelig om de første riene. Så når det ikke gikk over etter en “god” natts søvn var det bare å ta turen innom legekontoret med urinprøven i hånda. (Like sjarmerende hver gang jeg bærer rundt på den, men siden det er tredje svangerskapet bør jeg jo bli vant til det…) Jeg håpet det bare var en ny urinveisinfeksjon, som jo er så populært blant gravide. 

Vel,  den prøven var bra og det samme var blodtrykket, men resten av symptomene var ikke helt ok så jeg ble sendt videre til sykehuset for en sjekk. Og jeg ser absolutt nødvendigheten med det, selv om jeg helst bare skulle vært hjemme på sofaen. Man blir liksom ikke så alt for positiv når det verker intenst i hode. 

På sykehuset ble det en del venting, men det hadde jeg regent med så jeg hold mote oppe med å knipe øynene igjen å late som at jeg satt i sofaen hjemme. Det funket ikke. Jeg fikk også svart på en spørreundersøkelse om tannhelse, og måtte til slutt telle hvor mange tenner jeg har i munnen. (Regnskapet er litt vanskelig, for jeg har jo trekt noen tenner og venter på noen andre.) Men nå vet jeg altså hvor mange som er der, sånn i tilfelle jeg skulle få bruk for den opplysningen senere. 

Etter en god stund fikk jeg sjekket blodtrykket på nytt, og ikke minst presset ut enda en urinprøve. Det er liksom ikke så lett å prestere under tvang, så jeg finner den slags ganske slitsomt. Det så fortsatt bra ut heldigvis, og blodprøver ble tatt for å utelukke at det var en lumsk form for svangerskapsforgiftning. Ultralyd måtte også til for å sjekke at alt så bra ut på innsiden, og jeg tror sannelig det blir enda en til fotballspiller som kommer ut. For lillemor jobbet hard for å sparke i dingsen legen holder på magen. Jeg måtte selvfølgelig spørre om det fortsatt var en jente der inne, og det så sånn ut. Siden jeg har så mange kynnere var det viktig å utelukke at kroppen prøvde seg på fødsel, så en innvendig ultralyd var helt nødvendig. (Og den liker jeg i alle fall ikke!) Heldigvis var utgangen fortsatt boltret godt igjen, og vi kan puste letta ut. Smerter kan jeg fint takle så lenge alt er bra med knøtte i magen. 

Siden blodprøvene også viste seg å være innenfor normalen var det bare å returnere hjem, med beskjed om å oppsøke legehjelp om hodepina blir verre. Og det håper jeg virkelig ikke den blir. 

Many empty tube blod for blood test screening
Licensed from: PENCHAN / yayimages.com

Så nå er alle planer for helgen avlyst, og jeg skal holde meg helt i ro på sofaen med smertestillende innabords og vann i armkroken. Vi har avlastningshelg og eldstemann er hos pappaen sin, så egentlig skulle vi være sosiale og ta en turen til hytta for å sjekke campingvogna. Vel, det kan da være ganske romantisk å ligge på hver sin ende med sofaen og se på hver sin skjerm også, så jeg skal ikke klage. 

Facebooksiden min finner du her. 

PS. Jeg er blitt flinkere å oppdatere instagram, så du finner meg der som steinihavet ! 

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg