“Kjæm han Truls snart?!” (Jepp, Truls Svendsen faktisk.)

Sist tirsdag var vi litt akterutseilt med leggetiden, og det endte med at den ble forskjøvet så mor og far fikk se på tv. Vi tilbydde ungene at de kunne leke seg i mellomtiden, men det endte med at de satt sammen med oss og så Truls oppdrag Norge. (En gang iblant bør ikke trekke oss i foreldrepoeng!) 

Minstemann fulgte nøye med, og jeg overdriver faktisk ikke når jeg sier at han lo høyest av oss alle. Han syntes det var svært festlig, og vi lo godt av både han og Truls. 

Etter programmet var det bare å få guttene i seng, og når jeg satt på sengekanten lurte minstemann på neste gang programmet var. Jeg svarte som sant var klokken åtte neste tirsdag, susset han god natt og tasset ut av rommet. Jeg ofret ikke spørsmålet en eneste tanke, og fortsatte med livet fullt av hverdagens utfordringer. 

Morgenen etter var det fullt kaos, som vanlig. Vi virret rundt som hodeløse høns og prøvde vårt beste med å rekke ut døren i tide. Midt under diskusjon om uteklær utbrøt minstemann “Mamma, katti kan vi se han Truls igjen?” Jeg prøvde fortvilet å huske om det var noen i barnehagen som het Truls, eller om det kunne være feil navn og noen andre han tenkte på. Jeg svarte som sant var at jeg ikke viste, og fikk et stygt blikk til svar. 

En av de neste dagene kom reklamen for Oppdrag Norge på tv, og minstemann hoppet opp! “DER, DER E HAN TRULS! Mamma, mamma, se katti det e neste gang!” Det gikk et lys opp for meg hvem han der Truls var.  Før jeg fikk svart fikk jeg beskjed om at det var neste tirsdag klokken åtte, og at det skulle i alle fall ikke han glemme. (Det fortjente jeg, ettersom jeg aldri husker slike ting!) 

Og hver eneste dag siden har jeg fått høre når Truls starter, og at det SKAL vi se på. Alle diskusjoner om leggetid, repriser og den slags er jeg blitt overkjørt i. (Så der mista jeg mammapoeng!) 

I dag har det hele tilspisset seg, og ut over ettermiddagen har spørsmålet “mamma, e det længe til han Truls kjæm?” med jevnere og jevnere mellomrom kommet opp. Han kom til og med inn på do når jeg satt der å “studerte taket”. Det er nesten så vi skulle tro at Truls var en nær venn av familien, og ikke en person på TV. Greit nok at han er fra området, men byen er større en hva man skulle tro. 

Så noen unger blir opphengt i Spiderman, andre i Elsa og noen i Truls Svendsen, en kar med skjegg som bannes akkurat passe mye for det nord-norske barneøre. Og jeg mistenker at minstemann på 5 er hans minste, men største fan! 

Ganske imponerende! 

Og jeg trenger vel ikke legge til at jeg og tanta til min lille arving fikk gjentatte beskjeder om å være stille under programmet i kveld, og om jeg ikke misforsto helt fikk vi beskjed om å gå ut når vi lo for høyt.  

Facebooksiden min finner du her. 

#trulserkongen #truls #oppdragnorge 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg