Hvem gir deg lov til å be meg spise mer?

Hva gir deg lov til å be meg spise mer? Jeg tror ikke du ville tatt det positivt om jeg ba deg slanke deg? Og hva gir deg retten til å dømme meg som forbilde fordi jeg har fått utdelt akkurat den kroppen jeg har? Hvem gir deg tillatelse til å bestemme at min kropp er feil og at ingen vil finne den attraktiv?

Når jeg ønsker å legge på meg er det ikke fordi jeg har problemer med kroppen min i sin nåværende form, men fordi jeg vet at den del onde tunger vil holde seg i ro. De vil slutte å slenge ut vonde og sårende kommentarer som bryter ned selvbildet mitt bit for bit. De vil kanskje slutte å peke, slutte å himle med øynene. 

Jeg har ikke valgt den kroppen jeg har, jeg er på ingen måte syk og jeg er heller ikke et dårlig forbilde fordi jeg har en BMI mye lavere enn normalen. Det er mine handlinger og min væremåte som skal gi meg dommen om jeg er egnet som forbilde, og ikke mitt utseende.

Når jeg gruer meg til å gå offentlig i badetøy er det ikke fordi jeg selv er ukomfortabel med kroppen min, men fordi den er et lovlig mål for hets og kritikk. Jeg er redd for angrep på selvbildet mitt, som gang på gang brytes ned av kommentarer ment for å såre eller lite gjennomtenkte kommentarer. 

Om jeg eller noen andre i min situasjon er så uheldig å eksponere et bilde på nett av seg selv som viser den minste antydning til bein og en lav prosent av fett, renner kommentarene inn om at bein er for hunder, at jeg er ekkel, at jeg er et levende skjelett, at jeg er en skam å se på, at jeg må være alvorlig syk, at jeg aldri vil finne en partner som finner meg attraktiv, at jeg må se til å spise mer. Og alle disse kommentarene er helt ok og lovlige, ikke for meg men for svært mange andre.

Mange ganger virker det som at det er en stilletiende enighet om at de som er under gjennomsnittet tynne skal tåle hver eneste sårende og nedverdigende kommentar, uten å ha rett til å si imot. For om vi gjør det, ja da kan du være sikker på at vi får høre det i negativt ordlag.

Det heter seg at alle vil være tynne, og at det må være lykken å gå ned i vekt. Men slik er det ikke for alle. Jeg hater det faktumet at jeg er tynn, ikke fordi jeg misliker kroppen min, men fordi jeg hele tiden utsettes for sårende kommentarer. Enten i form av dem som bevist vil såre, eller av dem som rett og slett ikke tenker over hvor vanskelig det kan være å høre at kroppen din er feil.

Jeg blir glad hver gang jeg ser at en kropp utenom normalen fremheves, men gleden er kortvarig. For hver gang en tykk person viser seg frem, renner kommentarene inn om at tynne jenter er ekle, uekte i samme ordlag som den andre gruppen fremheves. Og jeg velger bevist å bruke ordet tykk, for er det ikke nøyaktig det samme innholdet som når du sier noen er tynne? Men hva med å skryte av begge gruppene, hva med å fremheve at alle kropper og fasonger er like normale? Alle mennesker er ulike, og selv om ikke du finner en annen person attraktiv betyr det ikke at alle andre heller ikke gjør det.

Jeg sier ikke at alle dømmer og kaster vonde kommentarer, jeg sier ikke at tykke ikke opplever hets, men det jeg forteller er fakta jeg har erfart gjennom alle mine år. Erfaringer både jeg og andre rundt meg har sett og følt på. Tynne personer er på mange måter fritt vilt, en skyteskive som ikke skal få lov til å bli såret.

Men det er ikke greit, det skal ikke være slik at jeg skal ha et ønske om å endre min kropp, fordi noen andre sier den er feil. Og det samme gjelder for alle de ulike fasongene og fargene som finnes. Vi mennesker er alt for snare å kritisere andre, istedenfor å fremheve alle de positive sidene til de vi ser rundt oss.

Så vær så snill, neste gang du skal si noe negativt og dømmende, hold ordene inni deg og la være å peke. Si heller noe pent, og kanskje du blir overrasket over hvor fint det kan føles.

Ja takk til alle kroppsformer, og nei takk til stygge og sårende kommentarer uansett hvem det gjelder.

Facebooksiden min finner du her. 

 

7 kommentarer
    1. Æ har vært veldig tynn og temmelig overvektig, kritikken kommer uansett. Har mann ikkje nåkka hyggelig å si så kan mann knipe igjen munnen bruke æ å si, enten d e voksne eller onga som lar munnan sine renne over. Ønske dæ en flotters ferie i badetøy🌸 Linda

    2. vet du…..eg er enig med hun over meg og vil si samtidig at de som slenger dritt nå vil kanskje bli fornøyd om du legger på deg,men alle de andre vil slenge dritt og si du så bedre ut før…osv
      Så da spør eg deg…..hvem lever du livet ditt for? DE eller degselv?
      Er du fortrolig i din kropp -drit i de andre
      eg har samme issue som deg raser ned i vekt bare eg lar være å spise et måltid omtrent……jada overdrevet,men du vet
      Alikevel da eg fikk medianser i en periode gløy eg opp i vekt og folk LO og spurte når babyen kom og om eg ikkje hadde gått gravid lovelig lenge….
      Da eg gikk ned til normalvekt igjen begyte folk å mase om at eg måtte spise mer….men MIN trivseslvekt er den den er…..
      den vil ikkje være det andre vil den skal være,,,,eg var 43 etter datteren min ble født og ahr slitt med å komme opp til 50 kg..som egentlig bare er et tall.men altso for meg var DET målet….men pga medisnene endte eg på 73!!!!!! veldig ukomfortabelt for kroppen min som fikk ondter over alt siden eg altid har hatt en smal ramme og plutselig fikk masse å bære på….
      Eg er 50 igjen nå og det er for lite -eg trives på rundt 58….og det er målet denne gangen…eg fly nemlig fra 62 til 49 på null komme svisj pga en annen dum situasjon med sykt barn og flytting osv….
      legger eg på meg er det FOR meg….
      Lykke til fine du <3

    3. Du skal ikke bry deg mye om slikt. Er du sunn og kjenner deg frisk så er vel det hovedsaken. En fin dame er du akkurat slik du er. Kanskje litt sjalusi her.

    4. Du kan ikke mene at BMI under normalen er ok uten å mene at en BMI over normalen er ok.
      Hvis du er en av dem som mener at alle overvektige burde tenke mer på seg selv og trene og spise sunnere og mindre samtidig som du driter i hva andre sier og beholder din lave BMI er du faktisk en hykler.
      Selv når du er på normal BMI, hvis du ikke har trent, spiser kun fast food og ser tynn ut kan du likevel ha så lite muskler og så høy fettprosent at når du begynner å trene vil du gå drastisk ned i vekt.
      Jeg synes folk som er sykelig undervektig har større behov for å trene og spise da å ikke gjøre det kan gå ut over både fertilitet og organer. Mens når du er overvektig står du i fare for hjertesykdommer og diabetes.
      Det som skiller mellom tynn og tykk er at tynne ikke blir hetset like ille som tykke i samfunnet. Tynne har mer selvtillit og har mindre terskel for å trene. Pågrunn av mobbing og hets sliter tykke mye mer psykisk, noe som går ut over evnen deres til å gjøre hverdagslige ting og trene.
      Jeg blir faktisk overrasket over prosent andel folk som er tynne og løper såpass mye når det er de tykke som burde ta muligheten til å løpe. Men hva skjer da når overvektige slår til på gymmen? jo, de blir mobbet for innsatsen deres. Slikt kjerringsnakk bak ryggen til overvektige som faktisk prøver skader tykke psykisk.

    5. Begge “gruppene” får stygge kommentarer mot seg. De tykke hver gang det er en artikkel og bilder når frodige damer er på banen. Saken der at kommentarene hagler anonymt på nett. Man får det ikke rett i fleisen – jeg fikk aldri det når jeg var 118 kg. Ikke en eneste stygg bemerkning. Men haterne viser seg på nett der. Det var ekkelt at folk er tykk, er de på treningsstudio og prøver er det herslig å se dem trene, og Gud forby at de prøver å være komfortabel i shorts og singlet i sommervarmen. Alt er galt. Jeg veier nå 60 kg og er tynn. Litt beinete her og der og nå får jeg ting bemerket face to face. Ikke gå mer ned i vekt, spis deg litt opp igjen, så tynn du er osv.
      Heldigvis har jeg lært meg å drite sidelengs hva folk mener om mitt utseende – da det eneste relevante er hva jeg syns! Dermed om det er noe jeg ikke liker å leve med enten da prøver å leve med eller gjøre noe med det. Uavhengig hva andre mener.
      Det jeg syns folk kan lære seg og skjønne er at man må ikke stå på hvert sitt lag eller på hver sin øy og brøle. Om det er de tynne eller tykke som roper om hver sin rett å de ut som de gjør og samtidig slenge stygge ord mot motparten. Eller de som skal “backe opp” hvem det gjelder ved å slenge drit om motparten.

    6. Ikke bry deg om de politisk korrekte sosialistfeitingene som benytter enhver anledning til å spy ut hatet sitt mot alle som ikke vil være som “alle andre” (dvs. dem).
      Vær et stolt individ, ikke en hjernevasket sau.
      Slank = sunn, gled deg over at disse idiotene kommer til å dø i sitt eget fett lenge før deg.

    7. Du ser flott ut! Akkurat sånn som du ser ut no!Å om noen prøve å fortelle noka anna så kan dem gå å kjøsse sæ der dem er høgast når dem plukke bær! Å om du skulle gå opp i vekt så er du like flott da også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg