Siste besøk hos logopeden før sommeren.

Da er det på tide å la bokstaven L få hvile seg litt, for den er ganske vanskelig å få til. Vi var hos logopeden i går, og siden dette var siste gang før ferien så bestemte vi oss for at en pause er bra, siden minstemann er langt fra motivert å øve så mye. Det er viktig at “lyd-treningen” ikke blir noe negativt, og da må både motivasjon og humør være på plass. Noe det virkelig ikke har vært den siste tiden. Lite søvn gjør at han er svært sliten på ettermiddagene, og bena verker mer enn på lenge. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi har vært våken for  trøste en liten tass som bare vil sove. Men han får ikke til, og det gjorde virkelig vondt å høre han si at han vil kappe av seg bena. Vi krysser fingrene for at solen og varmen er på vei nordover, så han forhåpentligvis får mindre vondt. De siste dagene har han heller ikke ville sykle, noe som han virkelig elsker. Han nekter å være med noen plass og vil helst bare ligge i ro når han kommer hjem fra barnehagen. Så da skal vi ikke plage han med øvelser etter barnehagen, for når han er så trøtt og sliten blir uttalen dårligere. 

Men når vi får bedre dager skal vi øve litt med de andre kortene, de som fokuserer på andre lyder en L og som han mestrer. Det vil gi han mestringsfølelse. Han merker selv at han sier feil og er blitt veldig bevist på dette. Han retter på seg selv og har funnet ut at de fleste ting har to navn, og han er en ekspert på å finne de som ikke inneholder L. Lege blir doktor, handle blir shoppe, blyant blir penn og sjokolade blir godteri. 


Nye kort under produksjon. 

Vi får med oss en kopi av kortene hjem som jeg laminerer så de holder lengre. Og siden det er plast som legges rundt tåler de både inne og utelek. Og ifølge pakningen til plasten skal de kunne brukes under vann. Men jeg antar at det kan bli ganske umulig å si L under vann! 

Jeg er på jakt etter en app med/ om bokstavlyder til ipaden for å se om det kan motivere minstemann litt ekstra, så om du har noen tips til spill som fokuserer på norske lyder og bokstaver blir jeg veldig glad for tips! (Eller andre morsomme barnespill som fokuserer på læring.) 

Facebooksiden min finner du her. 

1 kommentar
    1. Hei! Nå vet ikke jeg hvor liten minstemann er, men vi brukte mye “soundtouch” Appen. Den sier ordet/navnet på ting når man trykker på bildet. Mye forskjellige dyr, redskaper, aktiviteter osv.
      De har en gratis versjon, som vi begynte med. Oppgraderte ganske kjapt da!
      Mulig jeg er helt på jordet, jeg kjenner dere ikke, men det er ihvertfall et tips! 🙂
      Ellers er Albert Åberg spillet veldig hot her om dagen, mye “smarte” oppgaver å løse. (Mine er 4 år)
      Ha en god sommer, og lykke til med L! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg