De “grufulle” sjokoladeeggene.

De siste dagene har jeg opplevd et massivt press, det har faktisk vært så ille at jeg i perioder har vært helt handlingslammet der siklet dryppet ned fra munnviken. Og det fordi en annen blogger ikke synes noe om ingrediensene i freia sine påskeegg. Det har ført til at nyhetsstrømmen på facebooksiden min har inneholdt sjokoladeegg i annen hvert innlegg! Som igjen har ført til at jeg tenker på sjokolade hver gang jeg er så uheldig å la meg styre av sabotører som får meg til å taste litt på telefon min.

Nå er det ikke slik at jeg kaster meg over alt spisende som kommer i min vei, og til en viss grad kan jeg motstå både gruppepress og massiv markedsføring. Men også jeg har en grense, og når jeg blir minnet på nydelige, smakfulle sjokoladeegg over alt hvor jeg snur meg, måtte jeg til slutt gi etter. 

Jeg har overhode ingen meninger om hva som er rett eller galt i denne debatten, og har heller ingen planer om å komme med noen ytring om hva jeg synes er rett eller galt heller. Og til en forandring lar jeg impulsene styre, og jafser i meg de herlige lekkerbiskenen, for nå klarer jeg ikke motstå reklamen som flagrer rundt meg i alle mulige medier, i lunsjpausen på jobb og i nærheten av kassa på rema! 

Så i dag måtte jeg gi etter, og kjøpte en liten kartong som skulle fylle meg med lykke i det samme jeg satte tennerne i den harde sjokoladen som avdekket et mykt lag med hvit krem som bokstavelig talt smelter i munnen! Å for en lykke, der jeg sto bak en skapdør og smugspiste så jeg ikke måtte dele med min bedre halvdel eller mine to barn. Så der sto jeg, vill i øynene med adrenalin til tusen mens jeg prøvde å nyte en sjokolade i full fart før noen oppdaget meg. Åhh for en opplevelse, ord kan beskrive den frydefulle gleden amme med den overhengende faren for å bli avslørt. Det var som å oppleve mitt første møte med kakepynten som sto på en hylle over fryseboksen i min barndom. 

Og tenk det, sjokoladeeggene smakte nydelig og jeg har ikke det minste form for dårlig samvittighet hverken med tanke på produksjonsmetode, ernæring eller egoisme. Godt mulig jeg blir tykk på innsiden, eller blir omtalt som den kjipingen som spiser alle fire eggene selv, eller at noen dømmer meg nord og ned i for mitt valg å ikke engasjere meg større enn at jeg bruker en femtilapp på sjokolade hvor ingrediensene diskuteres opp og i mente! (Og om du dømmer meg nord og ned, kan jeg informere at jeg sitter i en kjeller i nord, så du kan bare la være…) 

Facebooksiden min finner du her. 

Ps. Mulig vi venter helligdager her i huset, siden jeg er mer engasjert i å spise sjokoladen enn å diskutere verdensproblemer av mer alvorlig grad. Freia vil tjene noen kroner på meg de neste dagene med andre ord, så helt krise kan jo ikke denne debatten være for dem. 

#freia #sjokoladeegg #bakfasaden #hverdagslykke 

18 kommentarer
    1. Bare spis med god samvittighet, palmeolje har mange gode egenskaper og er slett ikke skadelig for helsa…

    2. Men siden du har barn, hvorfor bryr du deg ikke om hva slags verden de vokser opp i ? Og barnebarna dine ? Og deres barn osv.
      Slike verdensproplemer, som du kaller det, kan kanskje virke ubetydelige nå, men de er faktisk av veldig stor betydning for kommende generasjoner.
      Det stikker litt dypere enn Freia og er mye å sette seg inn i, men det er verdt det – om ikke for deg og meg i dag, men for de som skal lever her i fremtiden.
      Mvh.

    3. Hehe, du får det sagt! Jeg måtte også kjøpe meg en kartong etter å ha blitt møtt av fristende bilder og overskrifter over alt i flere dager. Mmm!

    4. Det er forbrukerene som har makten, jeg synes det er bra at folk bryr seg og slutter å kjøpe produkter som ødelegger ressursene til jorda. Palmeolje skader regnskogen, utrydningstruede aper, hjemmet til urfolk og klimaet. Hvor godt smaker egentlig det påskeegget? Er det virkelig verdt det? Det finnes tonnevis med bærekraftig/økologisk sjokolade. Ja, også påskeegg! Bare man gidder og gjøre litt research finner man en god erstatning til det meste 🙂 Men det er jo ditt valg, jeg synes bare det er rart at folk gidder å rakke ned på andre som faktisk prøver å gjøre en forskjell og ikke sitter som en stille tilskuer.
      http://www.framtiden.no/201404036421/aktuelt/mat/fakta-om-palmeolje.html

    5. herregud… alt dette med eggene er jo fordig folk prøver å slåss for noe som bør være viktig for alle verden kommer i framtiden til å bli et enda større helvete å leve på/i

    6. Spis i vei med god samvittighet! For det gjør jeg:). Trodde at dette var en fri verden, når mistet man retten til å spise eller uttale sine meninger uten å bli angripet? Jeg personlig synes ikke noe særlig om palmeolje, men tror ikke at verden blir en bedre plass eller verre plass av at jeg har spist disse eggene. NYT EGGENE DINE!!!

    7. Personlig synes jeg at folk som ikke kan forholde seg til norsk rettskriving har større grunn til å skamme seg enn de av oss som spiser sjokolade med palmeolje.

    8. Anonym: Tja, du kan jo velge dine kamper, men jeg tror faktisk du kan finne en del saker som skader verden mer en disse eggene som absolutt fortjener oppmerksomheten. Vi kan jo starte med sminke og andre hundpleieprodukter som inneholder palmeolje, eller det faktum at det meste av emballasje som lages i dag er i plast som skader naturen mer en ovennevnte ingrediens.

    9. Anonym: Jeg rakker ikke ned på noen, og velger å ikke delta i debatten fordi jeg ikke har kunnskapen som trengs. Og når disse eggene fra massiv mediedekning sier det seg selv at de friser mange som i utgangspunktet ikke ville kjøpt og spist dem. Nå er det ikke slik at jeg ikke bryr meg om noen ting, og jeg har mine saker som engasjerer, men disse eggene er ikke en av dem. Og om vi skal sette fokus på palmeolje bør det gjøres i form av alle produkter som inneholder dette og ikke bare noen egg som kun selges i en høytid.

    10. Hellbunny: Jeg bryr meg om hvordan verden barna mine vokser opp i, men jeg har mer fokus på andre skader vi påfører jorden en noen påskeegg som selges et par uker i året. Om det skal fokuseres på palmeolje bør det gjøres i form av alle produkter som inneholder dette som kosmetikk, andre former for godteri og ting som faktisk selges hele året.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg