“Jeg ble frisk av sjokoladen!”

Eldstemann har heldigvis ikke arvet morens dårlige immunforsvar, og han holder seg som regel på bena selv om alle ligger som dødende fluer rundt han. Han har tidligere gitt beskjed om at han synes det er urettferdig at han aldri blir syk og må være hjemme. Jeg vet ikke om jeg er helt enig i den påstanden, men det ville han ikke høre noe snakk om. 

Men i dag ble han altså slått ut av noen kjipe bakterier, og vi har vel aldri opplevd han så stille og rolig en fredags ettermiddag. Vanligvis er det full lyd føring, hopp og sprett og ekte søskenkjærlighet mellom brødrene i form av høylytte diskusjoner. 

Pappaen til eldstemann kom innom på ettermiddagen, og hadde kjøpt påskeegg av typen i den lilla esken som smaker som sjokolade. Guttene var strålende fornøyd, og det tok ikke lang tid før de satt rundt kjøkkenbordet med hver sin lille skje og gaflet i seg melkekrem. 

Eldstemann hostet og harket, og det ble merkelig stille etter sjokoladegomsingen. Helt til vi hørte en triumferende stemme.

“Hør, æ slutta å harke! Det må være sjokoladen. Æ trur æ må spise det hver dag, helt sant!

Vi prøvde å si at nei sånn var det ikke, men den lille rampen hadde funnet sitt snitt til å spise masse godter hver dag. 

“Jamen, æ e jo blitt syk på mangel av sjokolade!” Han satte et storfornøyd blikk i oss, og var tydeligvis svært fornøyd med oppsummeringen av dagens sykdom.  

Våre ord om at det ikke er sånn det henger sammen prellet av som vann på gåsa. Han hadde bestemt seg, og ville ikke høre at vi fortalte om gamledager da det ikke fantes godteri eller sjokolade. 


“Mamma, i dag orker jeg ikke klatre opp dørstokken!”

Jeg håper nesten at den lille gullskatten min har rett, for jeg ser jo helst at barna mine får være friske og raske. 

Facebooksiden min finner du her! 

6 kommentarer
    1. Flirer, de er så herlige når de finner lure ideer hvordan de skal få mer sjokolade og lignende. God bedring til han og håper det ikke varer så lenge.
      Ha en herlig helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg