Her finner du IKKE en koselig tekst om den magiske familiehelgen.

Jada, da har jeg brukt den siste timen til å lese om hvordan andre folk har hatt det i helgen, og det er helt klart nedslående lesning for meg. Her har det vært det totale kaos med sure barn og enda surere foreldre, for det meste. Jeg kan ikke skryte på meg idyll med morsomme familieaktiviteter og koselige dager mens vi venter på solen. Så om du føler for moralsk støtte etter en kaotisk og umulig familiehelg skal du bare lese videre. Budskapet er udelt negativt, og du skal slippe å høre ord som fantastisk, strålende, nydelig og perfekt. Prøv heller trøtt, irriterende, håpløs og umulig. 

Fredagskvelden gikk greit, da var hele gjengen sliten etter en lang uke, så timene gikk fort og ungene kom i seng til et relativt greit tidspunkt. (Trodde vi, helt til lørdags morgen klokken 05:24.) 

Men da klokken bikket 00:00 viste jeg at det ville bli en usannsynlig dårlig dag. Minstemann hadde fryktelig vondt, noe som jo også fører til at en av oss er våkene. Når han endelig fikk sove litt ut på morgenkvisten bestemte eldstemann seg for at det var morgen, han som vanligvis må rives ut av sengen om morgenen fordi alle våre forsøk på mild vekking er forgjeves. Og han hadde ingen planer om å være stille, så lillebroren ble vekket før mor og far i huset klarte å avverge hendelsen. Det igjen førte til at den minste var potte sur, og eldstemann var heller ikke noe bedre. Så hele formiddagen brukte de til å krangle, og et par ganger var både nyttnevene og tennene inkludert i kampen. 


Det har vært noen slike runder i helgen, og det betyr vel at søskenkjærligheten er på topp! 

Selv om vi alle var i overkant trøtte var vi nødt til å dra på butikken og apoteket, men bare vi nevnte at vi skulle ut døren slo minstemann seg vrang. Noe som jo er ganske normalt når han har en dårlig dag, å selv om vi lokket med lekebutikk var svare blankt nei. Så vi hadde to valg, bli fri for mat/medisin eller ringe å spørre mamma og lillesøster om de kunne passe den lille rampen. Det kunne de heldigvis, for å ta han med på handling når han er urven i kroppen vil bare føre til at vi aldri mer kommer oss ut døren. Eldstemann var sur for at han måtte være med, men på grunn av bursdagen som var planlagt inn på søndag skulle gaver kjøpes. Og jeg er ikke så alt for oppdatert på hva niåringer liker, i alle fall ikke ifølge min egen. Så beklager til alle vi møtte på som så en irritabel mor og en trassig guttunge, vi hadde bare en særdeles dårlig dag. Jeg prøvde å skjerme dere, men jeg kunne liksom ikke la være å be min kjære sønn om å holde opp med maset. Han hadde bare glemt av avtalen om at masing på butikken resulterer i “ingen ting”. 

Under handleturen fikk jeg min bedre halvdel å kjøre meg innom garnbutikken som hadde sin siste dag med salg, slik at jeg kunne forebygge med noen søte små nøster som ikke lager lyd og langt mindre krangler for småting. At jeg fikk dem med rabatt gjøre jo også at jeg kunne forsvare det hele i forhold til prosjekt onkel skrue! Guttene ventet i bilen, de fikk ikke være med inn. Og jeg mistenker at de heller ikke ville det. En haug gale damer som er ville i blikket på et lite område kan være direkte skadelig for men, det er i alle fall forklaringen jeg har fått tidligere. Dette var muligens høydepunktet med helgen, sånn utenom cola til frokost på lørdag og en stor pose smågodt på lørdagskvelden.


Tror likheten er slående mellom meg og frosken i dag, så sto over selvfotografering. 

Resten av dagen gikk med til enda mer krangling mellom guttene, og når jeg endelig kunne få dem i seng jublet jeg. Men jeg var også så trøtt og sliten at jeg bare ble liggende rett ut på sofaen med telefon i hendene. Der kunne jeg lese om alle som hadde det fryktelig morsomt med kino, middag, vennekvelder og nattlig bytur. Jeg fordømte dem alle og og vurderte å lage et surt ansikt på samtlige positive statuser på facebook. Men jeg lot være, for vanligvis med normal søvn er jeg en av de ekle og slemme lykkelige som bare har det så bra! Så jeg satt heller å furtet for meg selv, og så på dårlige såpeserier på tv som gjorde at selv ikke mannen ville ha selskap av meg. Han tasset i seng, så jeg fikk sitte i fred å surmule. 

Natten tilbragte jeg på sofaen, siden min yngste sønn hadde okkupert min plass i storsengen. Jeg husket sist natt godt, og tenkte litt frydefylt at i dag var det mannen sin tur å være våken. Og sofaen er virkelig ikke så verst, for der kan jeg ligge helt i fred uten å våkne skviset inn i vegen med tapetmerke i pannen og blåøye etter at en fot traff meg i nattemørke. 


Tenkte at litt fyr i ovnen ville gjøre livet litt mer koselig, men det varte ikke så lenge. 30 grader inne er ikke så koselig som det høres ut som. 

Så nå skal bare mandag komme, for arbeidsdagen vil bli den rene feriedag så slitsom som helgen har vært! Ingen som roper mamma, ingen som ber meg lage dem mat, ingen som roper når jeg er på do, ingen som kommer inn til meg når jeg er på do, og ingen megling mellom slåsskjemper. 

Og for guds skyld, jeg er ikke mindre glad i guttene selv om de av og til hopper meg på tynnslitte nerver! De har det aldeles utmerket, og lider ingen nød selv om moren til tider er både lei og irritabel. Jeg tar heller ikke skade av at ungene er mer en sure noen dager, men det må da være like lovlig å skrive at det ikke er fult så bra, som å legge ut lange tekster og magiske bilder om et romantisk familieliv. 

Nå skal jeg gå å legge meg, etter at jeg har funnet frem klær til i morgen, pakket sekker og vesker, ryddet opp det verste rotet etter helgen og plages enda litt mer med strikkeprosjektet som nekter å samarbeide. Takk og pris for at det er mandag i morgen! 

Facebooksiden min finner du HER! 

6 kommentarer
    1. Fantastisk å lese at ikke alle har det helt perfekt men er sure og leie til tider.
      Har bare følt meg ensom denne helgen siden ungene er hos faren sin,så her er det heller ikke bare positive ting i hverdagen,føler meg ganske negativ og bitter noen ganger.
      Gleder meg også til lysere tider og vår:)

    2. Takk for en ærlig oppdatering av helgens heller slitsomme timer! Krysser fingrene for at du får en rolig uke på jobb og at neste helg blir bedre enn dette 🙂

    3. Kjenner igjen den helgen der. Migrenepappa og migrenesønn som står og stanger i hverandres aspergerverden og kommer ingen vei noen av dem. Forsøker å holde meg unna, men det går på tenna løs, så adm.mor.dir. må jo blande seg. Da er mandagen velkommen, ja.
      Ha en fin uke!

    4. Siri: Sukk, det hørtes jo veldig koselig ut. Ser for meg noen av utfordringene med helg hos dere, og hodepine gjør jo de fleste lite samarbeidsvillige, for ikke snakke om lite smilende.

      Han en fin uke du også 🙂

    5. Elin: Bare hyggelig 🙂 Uken ble hektisk, men på en helt annen måte en hjemme så det takler jeg uten problemer 😀 Helgen blir noe annet, vi har avlastning og skal ta imot litt tapt søvn!

    6. Nina: Ja, tror ikke det skader med en litt ærlig fremstilling av det perfekte familielivet.

      Husker når jeg selv var alene, og det var noen ganger tøft å være mamma når guttungen var borte. Heldigvis går det mye bedre nå.

      Ja det skal bli utrolig godt med lys og vår, bare synd den er så alt for langt unna. Ulempen med å bo så langt nord!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg