Har søvnmangelen skadet meg, og skal jeg le eller grine?

Jeg er i grunnen litt uenig med meg selv om jeg skal le eller grine om en sak jeg leste på familieverden. Jeg kan jo alltids få full panikk om jeg ikke kommer til enighet med humøret, men tenker at det er litt unødvendig en lørdagskveld. 

Saken heter  “Den store løgnen om søvn”, og jeg kan jo bare nevne at jeg ikke kan huske sist vi faktisk sov gjennom flere netter på rad. Her i huset er vi på femte året med hyppig nattevåking, og det uten å øke familieantallet. Og det gjør jo at jeg automatisk trykker meg inn på samtlige lenker som har ordet søvn i navnet. Hvorfor jeg gjør det er jeg litt usikker på, men det kan jo være at jeg har en eller annen glede av å torturerer meg selv med saker som sier at vi er helt på villspor. For ikke å snakke om at vi skal være halvdøde og full av skumle sykdommer. Det siste har vi heldigvis unngått, så litt flaks må vi jo tross alt ha. Nå kan det jo diskuteres om ikke en del av mine kjipe manne influensaer hadde blitt små forkjølelser med mer søvn. 

Men tilbake til saken, det er altså bevist at veldig, veldig, veldig få personer kan takle 6timer søvn i døgnet, men dessverre er sannsynligheten særdeles liten for at vi er en av dem! Og denne sannsynligheten gjør selvfølgelig sitt til at journalisten bestemmer seg for å komme med noen skremmende setninger som får meg til å bite neglene under sengen! 

Søvnmangle kan føre til nedsatt immunforsvar, og med unger i hus er dette katastrofe! Det kan vel muligens forklare noen ganske slitsomme perioder med lungebetennelser og annet grønt gørr som ikke ville gå over så fort som håpet! Jeg har til og med klart å hoste i stykker en blodåre i lungene, som resulterte i et ganske lekkert blodbad! Det var heldigvis ikke alvorlig selv om jeg var litt bekymret for den kritthvite fargen huden min fikk. (Om du skulle oppleve dette anbefaler jeg deg å ikke vise til din mor hva og hvor mye du hoster opp! Hun vil bli ekstremt bekymret og beordre deg til å ringe etter sykebil! Men med litt flaks vil du hoste frem at du klarer deg fint i bilen, og slippe gjennom legevakten i et forrykende tempo!) Men i alle fall, tror bare jeg skal forebygge nye sykehusbesøk med munnbind og en slik lekker hvit drakt som ikke slipper bakterier inn! 

Videre vil du spise flere kalorier om du sover for lite, og det er vel muligens en fordel i mitt tilfelle. Jeg sliter jo fra før av å få i meg like mye mat som kroppen krever, så denne er jeg ikke så veldig bekymret for. Jeg velger selvfølgelig å ignorer hva som hender inne i kroppen av salt, fett og sukker! 

Neste punkt på listen er hukommelse, evne til læring og konsentrasjon, og her må jeg tenke litt gjennom hvordan jeg var før søvnmangelen ble konstant. Jeg var særdeles vimsete og hadde rykte på meg for å glemme alt som var eldre en syv dager, men lærekurven var det ikke noe galt med. Og med nærmere ettertanke legger jeg fortsatt nøkler på bade, melk i kjøkkenskap, glemmer telefon og bankkort, vimser bort klær og glemmer bursdager. Jeg husker forsatt navn veldig dårlig, og må som regel gå et par runder rundt meg selv for å huske hva jeg egentlig skulle handle på butikken. Men på en annen side har jeg full kontroll når det kommer til ungene og deres avtaler, eller for det meste, sist uke glemte jeg timen hos Logopeden til minstemann. (Og der må mannen ta litt av skylden også, for jeg hadde jo informert han om dette i tilfelle jeg skulle glemme hele timen.) Jeg innbiller meg at jeg lærer rimelig kjapt, så nå glemmer jeg aldri å kjøpe sjokolade! Så jeg tror faktisk ikke at de små grå har tatt den helt store skaden de siste fem årene, men for alt jeg vet sitter jeg i morgen og lurer på hva jeg skrev i dag, mens jeg leter etter ungene og ikke klarer konsentrere meg om kleshaugen. 

En av de mer skumle fremtidsutsiktene er høyt blodtrykk, hjerte og kar problematikk og slag! Og med den setningen er det bare å legge seg under sengen igjen, og ta frem tærne, for nå er det ikke mer negler å bite på hendene! Jeg er forsåvidt ikke så alt for bekymret for blodtrykket, for det holder seg lavt og har gjort det hele tiden. Pulsen min er også av den late typen, og stress biter sjeldent på meg. Så om mannen tar ansvar for handlingen i huset skal jeg klare å spise sunne alternativer og trening får jeg jo hver morgen jeg springer etter en unge som ikke vil kle på seg eller som har rappet telefon min! Så selv om søvnen ikke dømmer helt i min favør tror jeg at vi skal klare et par år til med røde øyne! 


Kaffe er løsningen, sånn hvis jeg får lyst å sove bak en søppelkasse eller på sofaen på nærmeste møbelforretning! 

Jeg skal ærlig innrømme at enkelte dager er jeg mer sovende en våken, og jeg sprudler ikke av lykke etter fire timer med søvn før jeg skal på jobb. Og jeg har fått spørsmål om jeg i det hele tatt er våken, når jeg har subbet inn på jobb rød i øynene og med håret til alle kanter. Men da er trøsten å vite at jeg kan sove litt når jeg kommer hjem, og at jeg helt sikkert var mer trøtt mandager etter elleville helger i ungdomstiden der solen aldri gikk ned og søvn var det siste på prioriteringslisten.

Redningen er å se positivt på situasjon, og tenke at det er jo tross alt dag en annen plass, når vi er våken på natten. Og vi sparer jo slitasje på sengen når vi ligger lite i den, og nattkjolene mine blir helt klart mer brukt nå enn før! Jeg har til og med fått muligheten å kjøpe inn et par nye! 

Facebooksiden min finner du her! 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg