Helt greit at du har en annen mening, men vær snill å si det uten å mobbe!

Kjenner jeg blir sint og frustrert på voksene folk som mobber og forsvarer det med at de trøster jo bare noen andre, at det er jo bare noen ord, at det er jo fordi de er uenige. En eller annen plass i dagens samfunn ligger en enorm svikt, en svikt som fører til at normalt begavede mennesker bestemmer seg for å skrive stygge, meningsløse og nedsettende ting om andre, i full offentlighet. Det er rett og slett kvalmende å lese hvor fordømmende og noen ganger regelrett ondskapsfulle mennesker kan være. 

Det er helt greit at du er uenig, det er helt greit at du har en helt annen mening, men det gir deg ikke lov å rakke ned på andre mennesker. At du gjør det for å forsvare noen andre er ingen unnskyldning for at du skal gå til angrep. 

Tenker du ikke over hvordan du fremstiller deg selv, når du velger å bruk vonde ord mot andre. Ønsker du virkelig å såre andre? Ønsker du å få dem til å gråte? Og tror du virkelig at du får det så mye bedre med deg selv når du omtaler et medmenneske for negative og sårende ord? 

I dag har det vært flere saker i media som har fanget interessen til svært mange, og kommentarene lar ikke vente på seg. Men stor andel ytringer får meg til å fryse på ryggen, for de er kun ment for såre andre. De er mobbing i aller høyeste grad, og det gir jo et bestemt bilde av hvor dagens barn lærer å være stygg mot andre. 

“Ser jo ut som ett skjelett. Ingen normale mennesker ser sånn ut.”

“Fy faen jeg nekter å ta fri! Skjems over late kvinnfolk!!”

Endelig tok noen råtten på Drittsekken”

“Nei. Hun var en uansvarlig liten drittunge. Foreldrene hennes tok ansvar. Og stolt? Ingen bør være stolt av henne. Hun bør være ett eksempel på hva man ikke gjør.”

Ser ut som at du endelig har funnet deg en venn. En venn som er kliss lik deg selv. BILLIG,billig BILLIG!! Trailor trash all the way.”

“Idioten skulle vel ha en idiottime med guden sin? Idiot”

“Stygt… Når skal “mote-ekspertene” skjønne at slike modeller bare er stygt og forkastelig? Hva med å benytte modeller med normale størrelser? Modellene blir bare styggere og styggere, finnes ikke noe pent og sexy ved det der… Modellene nå til dags kan gjemme seg bak en lyktestolpe når de leker gjemsel, uten fare for å bli funnet! En hån mot etthvert normalt menneske og en forbannet ukultur!”

Herregud, hun er ikke syltynn , hun ser utsultet ut og ligner noe som kommer ut av en konsentrasjonsleir. Hilsen fra en med normalvekt”

“Herregud ! Du er en udugelig hore . Slutt og kle av deg for faen og få deg utdanning !”

Min mamma og pappa lærte meg at du ikke skal si stygge ting til andre, de lærte meg at istedenfor å lete etter feil, skulle jeg se etter positive sider. De lærte meg at det er helt greit å ha en annen mening, men at jeg skulle forsvare den på en saklig måte uten å trekke inn ting som var utenfor tema. Og ikke minst lærte de meg at slik jeg ønsker andre skal være mot meg, slik skal jeg være mot dem. 

Jeg sier ikke at jeg er perfekt, jeg innrømmer gladelig at jeg har vært både fordømmende og sårende, og jeg forteller gjerne om ord jeg aldri skulle sakt. Men jeg prøver i det minste å ikke snakke nedsettende om andre, og om jeg gjør det så skal jeg faktisk være så voksen at det er ord jeg kan stå for når jeg snakker direkte med et annet menneske. Jeg skal ikke sitte å gjemme meg bak en dataskjerm og taste ut forbannelser over andre. 

Mine verdier sier meg at slik jeg er, vil mine barn bli. Og er det noe jeg ikke ønsker, så er det at mine to barn skal si stygge ting til andre, at de skal bli mobbere som trakaserer og plager andre. Jeg ønsker ikke at hverken jeg eller mine barn skal føre til andres ulykke, andres tårer eller andres død. Så derfor snakker jeg heller ikke nedsettende om andre så de hører, jeg fremmer heller det positive med de rundt oss. 

Gang på gang når jeg leser på nett spør jeg meg om dette er ord menneskene ville si direkte til en person, ord som kaller andre for dødninger, beinrangel, surketryner, avvikere, idioter, hjerneskade, fleskbeger, mindreverdige. Jeg kan fortsette i det uendelige, og om jeg skulle bli fri for forslag kan jeg bare gå inn på en eller annen nettside med åpene kommentarfelt. 

Vi leser stadig om folk som velger å ta sine egne liv, vi snakker om dem med omsorg og sier det er trist. Men vi ser ikke at kanskje den ufine kommentaren vi slengte fra oss i et dårlig øyeblikk er medvirkende årsak til at et annet menneske valgte å forlate dette livet. Jeg sier ikke at kommentarene er den direkte årsaken, men de er helt klart en del av bildet. Og når du sitter som ung og usikker eller godt voksen og ensom, så hjelper det ikke å se at andre synes du er en taper, en sviker, en mindreverdig. 

Om vi noen gang skal klare å gjøre noe med mobbing, så må vi faktisk feie for egen dør! Vi må innrømme at kanskje ikke alt vi sier er så lurt og vi må ikke minst lære oss å si beklager! For det er ikke greit å være slem med andre, selv ikke i det offentlige rom der du sitter godt plassert i ditt perfekte hjem, skjult bak en skjerm. 


Selv om noen skiller seg ut fra mengden, gir det oss ikke lov til å dømme, kritisere og mobbe dem! 

Så vær så snill, tenk deg om før du skriver noe negativt neste gang. Tenk over hva du faktisk sier, og si det høyt til deg selv. 

Facebooksiden min finner du her. 

4 kommentarer
    1. Enig. Noen er sånn, men syntes du ikke det sier så mye mer om dem enn om deg? Slik tenker jeg når de skulle oppføre seg sånn. Et sånt syn på et annet menneske i det hele tatt er avskyelig.

    2. Utrolig bra skrevet. Kunne ikke sagt det bedre selv. Du virker som er utrolig bra person, ikke fordi du aldri gjør feil, men fordi du har innsikt nok til å vite om at du har dem, og humor nok til å uttrykke dem. Har bare lest et par innlegg, men digger allerede bloggen din og har tenkt til å lese alle innleggene her inkludert nye, så håper det kommer flere. Trenger flere ærligbloggere. <3 <3 <3

    3. stine: Ja å se ned på andre fordi de ikke er en kopi av deg selv er avskyelig. Bruker også å tenke at det sier mer om dem selv, og noen ganger synes jeg faktisk synd i dem. For ofte fremstiller de seg selv på en svært negativ måte.

    4. Kjersti Gulliksen: Og igjen, tusen takk for alle de fine ordene du har valgt å skrive til meg 🙂 Ærligblogger høres ikke så galt ut 😉 Mulig det ordet må bli med meg videre! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg