Hvis du er du tynn, så er du et dårlig forbilde!

Det er faktisk fult mulig å være tynn uten å røre på en finger eller være syk på noen som helst måte. Det er faktisk noen av oss som er født som «lyktestolper», «stankelben», «beinrangel» og andre ufine utsagn som garantert sårer like mye som «flodhest», «bolla» og «Michelin figur».

Noen er rett og slett født med en BMI som hyler sykehusinnleggelse og den sikre død, uten at de så mye som mangler en liten protein i kroppen. Og hver bidige gang de stikker nesen innom en eller annen form for doktor, er alltid kommentaren: «Du er litt tynn, hvorfor det?». Men kjære vene, ser det ut som at vi vet hvorfor vi er født slanke? Hvorfor kroppen vår åpenbart ikke biter på alle de herlige og direkte usunne kaloriene vi stapper i oss i håp om å få noen kilo ekstra rundt stjerten? Det er ikke akkurat som at vi ønsker å være så tynne, til tross for at hele omverden åpenbart innbiller seg at det må være drømmen. Selv om de på død og liv må fortelle oss at vi må spise mer!

“Nei, jeg legger ikke på meg når jeg får unger og passerer 25 selv om du gjorde det!”

Men jeg kan informere deg om at det er like irriterende å være tynn, som tykk! Ikke finner vi klær som passer og ikke kan andre folk holde kjeften når det kommer til å uttale seg om vekten vår.

“Joda, jeg har faktisk spist frokost i dag, og i går, og alle andre dagene før det! Utenom den søndagen da jeg sov over frokost, og hoppet rett på lunsj!”

Hvorfor i alle dager skal jeg legge på meg fordi naboen åpenbart mener at jeg spiser for lite? Hva gir liksom kassadamen på Rimi rett til å studere meg nøye når jeg kjøper inn store mengder mat? Hvem er det som bestemmer hva som er normalt og rett? Og hvorfor i alle dager må alle anta at jeg er syk når du kan se noen bein stikke ut her og der?

Jeg har vært lang og tynn siden jeg var barn, og allerede på helsestasjon fikk min mor beskjed om at jeg var for tynn. Men uansett hvor mye hun foret meg, fulgte jeg min egen kurve. Jeg var og ble tynn. Og slik er jeg i dag også, etter to svangerskap og tusenvis av hamburgere med store mengder tilbehør.

“Hva mannen min sier til at jeg er tynn sa du?!” Ingen verdens ting!

Jeg er rett og slett laget som en «bønnstengel» og det gir deg ingen grunn til å si at jeg er et dårlig forbilde, er syk, må spise mer eller i det hele tatt kommentere vekten min. Min kropp er like normal som din, og om du har et problem med det får du holde det for deg selv. Hvordan i alle dager skal jeg kunne være et dårlig forbilde når jeg ikke kan bestemme min egen størrelse selv? Er jeg en dårligere mor fordi jeg veier 20 kilo mindre enn deg? Jeg trodde virkelig at mine evner som mor måles ut ifra hvordan jeg kan yte omsorg. Og ikke hvor mange gram fett jeg har rundt lårene.

“Stakkars unger, hun moren der må jo være helt uten evne til omsorg så tynn som hun er! Hun later sikkert bare som at hun leker med barna!”

Du kan også spare deg kommentaren om at jeg psyke ned andre og fremmer spiseforstyrrelser, for da får i så fall samtlige med mer fett på kroppen drite i å legge ut bilder av seg selv. For gudene skal vite at det psyker ned meg og sikkert mange andre som ikke klarer å oppnå samme fettprosenten på kroppen.

Så neste gang du sier at jeg bør spise mer, vil jeg mest sannsynlig sier du må slanke deg! Og om du tenker det er frekt, ja da vet du hvordan jeg følte dine ord.

At jeg til nå ikke har sagt noe til motsvar, er utelukkende fordi jeg har valgt å heve meg over de lite gjennomtenkte ordene som renner ut av munnen til både kjente og ukjente! For om jeg sier noe tilbake, så er jeg jo like ufin og lite gjennomtenkt. Men en plass går grensen, og til slutt vil jeg være lei av å jatte med bedrevitere som åpenbart kjenner kroppen og livet mitt bedre enn meg selv.

Det er faktisk helt normalt at både jenter og gutter er tynne, og vi jubler faktisk like mye for å gå opp i vekt som de som går ned. Fordi vi blir alt for påvirket av hva andre rundt oss mener om kroppen vår, og vi takler ikke det massive presset om at vår kropp er feil. Og det sier seg selv at når du får høre dag inn og dag ut at du er stygg, beinete og ekkel så tror du det til slutt!

La folk få ha kroppen sin i fred, uansett hvordan den ser ut! Så lenge det ikke er din kropp, så har du vel strengt tatt ikke noe med det å gjøre.

Facebooksiden min finner du HER!

10 kommentarer
    1. Syns det er SÅ bra at du tar opp akkurat dette!
      Var selv som et beinrangel (-og fikk høre det til det fulle) i ungdomsårene, men så tok puberteten meg igjen og ga meg pupper, rumpe og lår i massevis…
      Uansett, som du sier så er det like sårende og få slengt kommentarer som “beinrangel”, “levende skjelett” og så videre etter seg, som det er å bli kalt “fleskebeger”, “tjukkebolla” og den slags.
      Far til min sønn er skapt slik som det du er, lang og slank. Han kan spise akkurat hva han vil uten å legge på seg ett gram. De siste årene vi bodde sammen, kom stadig kommentarer på at han var så tynn, om jeg spiste opp all maten for han osv (-siden jeg la på meg, og ikke han) Ikke noe godt for noen av oss…
      Nå er det snart et halvt år siden han flytta fra meg, men jeg vet at han fremdeles sliter med vekta; for å få den OPP! Og jeg gleder meg sammen med han for hvert kilo han legger på seg.

      Håper at flere leser dette, og innser at det er like ille å kommentere utseendet til noen på en negativ måte, enten man er sånn eller sånn….

    2. Så bra skrevet, stor respekt til deg.Er selv tynn og drittlei alle sårende stygge kommentarer .En ting som erger mg masse så er det det at hvorfor er det så enkelt å si sårende ord når en er tynn, det er liksom mer tabu å si det til en som er feit.Og ALL reklame om (gå ned i vekt), INGEN reklame om å gå opp i vekt….Så sannhetens ord du har skrevet….:) 🙂

    3. Meget bra skrevet, er også mor og er også tynn, får hørt mye dritt og er dritt lei av det.folk trur det er lett å legge på seg, men for noen så er det ikke det. Og man må ikke være syk for å være tynn!
      Føler med deg, og når det gjelder en annen ting, som sikkert du å mener det samme om. Hvorfor er det masse hjelp til folk som er tykke, men ikke til oss som er tynne ? Dette er noe som går meg på nervene når jeg ser hvor mye reklame og dritt det er til folk som er tykke. Lykke til og stå på 🙂
      En god mor er du nok uansett om du er tynn eller tykk 🙂

    4. Ja, synes det er på høy tid at det blir litt fokus på oss som faktisk er tynne, og daglig får høre at det er feil. Som om vi har bestemt hvordan kropp vi ble født i. Dessverre er det ikke alle som forstår at det er like vondt å få høre at man er tynn som tykk, så jeg håper mine ord kan sette lyset på at man ikke skal kommentere andres vekt uansett størrelse. Vi får også høre den, ettersom min bedre halvdel er på andre skalaen enn meg. Og når han da står sammen med meg får vi noen blikk. Og kommentarer om at han spiser fra meg maten er ikke unormalt. Latterlig og lite gjennomtenkt. Så får jeg bare håpe at mange deler innlegget mitt, så det når ut til flere 🙂

    5. Ja, godt spørsmål. Hvordan kropp man blir født med er ikke noe man kan styre selv, og at andre skal ha noe med saken å gjøre er rimelig håpløst!

    6. Ja, det er ganske ironisk at det heter seg at alle vil være tynne, men hvorfor er det da så enormt mye kritikk av de som faktisk er der. Skulle gjerne sett noen artikler som omhandlet hvordan du går opp i vekt, men det ser dårlig ut for det i den nærmeste fremtid! Og det er helt klart forskjell på hva som er “lovlig” å si til en som er tynn, kontra en som er tykk. Selv om begge gruppene absolutt får slengt etter seg alt for mange styggheter.

    7. Takk, skjønner godt du er lei, og det er vel grunnen til at jeg også skrev dette. Jeg er så uendelig lei over at alle skal dømme kroppen min, mens i andre rekke hører du at du skal være fornøyd med det du har. Helt enig i at det finnes veldig lite informasjon om hvordan gå opp i vekt, og gudene skal vite at jeg har prøvde å finne denne. Det eneste jeg har funnet er ernæringsdrikker på apoteket, som du må betale en formue for om du ikke er syk. Masse lykke til du også 🙂 Stå på og husk du ikke er alene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg