Noen bilder fra pinsehelgen.

Fredagen fant vi ut at vi skulle kjøre til campingvogna, men på grunn av en heller ufin hodepine måtte jeg sove litt når jeg kom fra jobb. Så vi fant ut at vi like greit kunne stelle ungene hjemme, for så å kjøre slik at de kunne sove i bilen. Det gikk nesten, minstemann sovnet og eldstemann var lys våken. Så da han endelig kom seg i seng var det langt over leggetid.

Lørdagen var det overskyet og tåken lå langt nede i fjellene. Men vi tenkte at vi kunne bruke dagen til å fjerne en del små trær og grusomme einebusker som stjeler plass rundt campingvogna. Underveis trengte vi en cola og sjokoladepause, for litt kos i arbeide er god motivasjon. Minstemann ble veldig kald, selv om vi hadde godt med klær på han, så vi pakket han inn i varme tepper så han kunne følge med hva vi drev med. Han er verdens beste til å motivere, og det er ikke tall på alle gangene han fortalte hvor flinke vi var å arbeide. Og da gledet mammahjerte seg litt ekstra 🙂

Så fikk vi besøk av noen av de rundt 110-120 sauene som trasker rundt oss. Minstemann var veldig fascinert av babysauene som hoppet rundt, og han ville helst ha en med seg hjem. Må si jeg er litt enig, for de små lammene er virkelig fine. Men mannen var snar ute å si at de ble voksne fort, så det kunne jeg bare glemme.

Mens vi kriget oss frem gjennom hundrevis av enorme og kranglede einebusker oppdaget vi at flere av bjørketrærne hadde vokst i sikksakk gjennom gjerdet som holder sauene unna blomstene til mamma.

Minstemann fulgte med på hva storebroren gjorde. Han var arbeidsleder siden formen ikke var helt på topp, og holdt seg for det meste i ro. Så vi utnevnte han til port passer, slik at ikke sauene skulle snike seg inn.

 

Verdens flinkeste storgutt som virkelig la ned innsats i å dra bort buskene vi kappet ned. Og det ble noen runder iløpet av de timene vi holdt på. Sterk er han også, for ikke alle buskene var like små!  Kjenner mammahjerte hopper litt ekstra av stolthet!

 

Planen var egentlig å bli ferdig før mamma og pappa kom tilbake fra familiebesøk, siden vi tenkte det ville være en fin overraskelse. Men når vi ikke var det var pappa snar å finne frem motorsaga når de kom tilbake. Og de gikk ikke lang tid før vi så oss ferdige for denne gang.

 

Søndagen sto vi opp til strålende solskinn og nydelig sommertemperatur, noe som var godt med tanke på natten som gikk for minstemann. Han hadde sovet lite på grunn av smertene, og da er varme godt for den lille kroppen. Så vi tok turen i fjæra for å hjelpe pappa å flytte på båtene. Eller rettelse, jeg passet ungene og min bedre halvdel hjalp pappa.

 

Nydelig plass med nydelig natur. Har sikkert tatt hundre bilder av samme motivet, men alle er ulike.

 

Båten til minstemann fikk sin jomfrutur, og skal si den fikk fart. Dessverre tippet den og vi måtte lage nytt seil. Eldstemann fikk lov å bade, så han reddet den stadig fra å gå på grunn, med en jublende lillebror som tilskuer.

 

Det er også laget hvileplass for de litt eldre i fjæra, og dette sjarmerende skiltet har reservert plassen til dem.

 

Fant en nydelig liten stein i fjæra, som egentlig gikk i et med resten av steinene. Men når jeg så litt mer nøye på den oppdaget jeg det fine fargespillet og kontrastene. Naturens egen kunst, som jeg måtte ta med meg hjem. Godt med små ting som minner om herlige sommerdager når hverdagen blir litt strevsom.

 

Tror guttene kunne lekt med båten i timevis i det nydelige været, og når den fikk nytt seil fungerte den perfekt.

 

Så fant jeg noen gamle rustne lenker, og ble sittende og fundere på hva de hadde vært brukt til.

 

Ingen ting er så godt som å sitte å varme føttene mot de varme steinene og kjenne lukten av sommer og hav. Når jeg gjør det, så kjenner jeg virkelig hvor lykkelig jeg kan være, der jeg hører ungene le og små krangle om hverandre. Og det er litt ekstra stas når det er så varmt at minstemann også vil være uten sko og sokker.

 

Når eldstemann badet og svømte i havet, ville minstemann også prøve. Men havet er alt for kaldt for han, så det ble bare med litt vassing. Siden eldstemann bare hadde undertøy på seg velger jeg å ikke legge ut bilder av han.

 

Litt vanskelig å gå på de ujevne steinene, så da er bestefars hånd god å ha. Lille tøffingen vår.

 

Så måtte jeg jo posere litt, og jeg må si at jeg er veldig flink. Så om jeg skulle bli lei av bloggingen går jeg over til en hobby  som modell! (Ser heldigvis ikke ut til at det blir med det første altså, og det er vel kanskje like greit.)

 

Oppe på hytta igjen limte vi sammen steiner som skal bli til små troll, som skal få pynte i mammas hyttehage. En morsom aktivitet for både store å små, som kan deles opp i flere runder. For steinen må plukkes i fjæra, trollene limes sammen og så males når limet er tørt. Så gleder meg til neste gang vi er der ute, og kan gå igang med malingen.

 

Så kom skyene tilbake, men det gjorde ikke så mye for etter en hel dag med varme og sol var vi glade og fornøyde. Så om kvelden blir litt kjøligere går det bra, for inne i campingvogna er det som en steikeovn når det er sol.

 

En liten løvetann og et par fluer. Tipper de også var fornøyde med sommerdagen, så irriterende de var når de svirret rundt oss.

 

Guttene fikk seg litt popkorn etter middagen, og jeg stusset litt på hva minstemann holdt på med da han sprang avgårde med det nesten tomme fatet. Så når jeg spurte hva han holdt på med fikk jeg beskjed om at han skulle plante maisplanter! Han elsker mais og popkorn, så skjønner godt motivasjon. Han sa også at de sikkert ikke kom til å vokse på evigheter, men at en dag ville det komme popkornplanter opp av bakken!

 

Og når du planter noe, så må det ha vann. Så han sprang like greit inn på bestemors kjøkken og hentet en vannflaske i kjøleskapet. Og vannet alle de små kornene han hadde strødd utover.

Det var en veldig fin helg, med begrenset antall verdenskriger, bare litt krangling og normale mengder mas. Vi storkoset oss for det meste og ser fram til høsten når vi igjen tar vogna med oss utover. For mandagen hengte vi den på kroken og drasset den med oss over de håpløse veiene i Ullsfjorden. Men nå står den trygt utenfor, og venter på en rundvask og klargjøring for sommerferien. Og jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til å dra bort fra hverdagens mas og stress med guttene og mannen. For selv om vi forsatt har våre utfordringer i ferien, så blir vi alle i bedre humør når de vi kommer oss til forhåpentligvis varme trakter.

 

2 kommentarer
    1. Ja, det er fantastisk med campingvogn, og egentlig mye lettere enn mange tror 🙂 Så skjønner godt at du har den på innkjøpslisten. (Men anbefaler en vogn med varme i gulvet og varmtvann, for uten det kan noe av sjarmen forsvinne på iskalde dager 😉 )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg