“Se den store gutten sitter i vogn! Det må være en dårlig mamma!”

Fantastisk, da vil vi få enda mer peking og stygge blikk når vi er på handletur med minstemann, som om ikke det vi ble utsatt for fra før holdt i massevis. 

Det har seg slik at han ser tilsynelatende frisk ut, noe som gjør at de fleste ganske normalt antar at han er det. Ikke kan du se at han har smerter og ikke kan du se hvor vanskelig det er for han å gå når han har det som verst. Men de kan se at den store fireåringen sitter i en vogn og sutter, og da tenker de fleste. «Hjelpe meg, hva feiler liksom de foreldrene som har en så stor unge i vogn? Som får sutre og klage som den vil? De kan umulig være skikket som foreldre!» Etterfulgt av himlende øyene og meget synlig peking. 

Jeg er overhode ikke dum, og jeg har utmerket hørsel, så det er ikke vanskelig å få meg kommentaren om at jeg er uskikket som mor fordi barnet mitt sitter i vogn når de passerer oss. 

Jeg er for så vidt vant til dette, og har for lengst innsett at folk kanskje bruker sine små grå litt lite når det kommer til å sette spørsmålstegn med egen oppsummeringer av situasjoner de ser.

Men at en barne-fysioterapeut fyrer opp under på dette gjør meg regelrett forbannet. Jeg nesten dirrer av sinne der jeg ser den enorme pekefingeren over meg! For jeg har faktisk ikke valgt selv å få et sykt barn, og det er vanskelig nok fra før, enn at vilt fremmede mennesker skal få offentlig støtte i hetsingen de driver med! Det er regelrett latterlig! 

Greit at det sikkert er mange barn som sitter for lenge i vogn uten at det er behov for det, men jeg er ganske sikker på at det ikke er slik over hele linjen. For da ville vi ikke bli utsatt for en stille mobbing hver gang vi beveger oss offentlig med guttungen i barnevogn. Og når jeg ser meg om i min ganske store omgangskrets, ja da kan jeg fortelle deg at de aller, aller fleste har byttet ut vognen med sko lenge før ungen runder tre år. 

Så vær så snill å husk på oss som daglig blir forhåndsdømt, hetset og behandlet som idioter. For det har seg slik at vi faktisk tar hensyn til barna våre, og ikke alle med gangproblemer sitter i rullestol.



(Er det ikke ganske ille at vi gleder oss til å få en rullestol?! For å slippe hva alle andre tenker om oss som foreldre!) 
 

Takk og pris for at vi er på vei å søke om en rullestol, så vi kanskje slikker denne problemstillingen hver gang vi er så uheldig å bevege oss lenger enn noen meter i slengen. Og da spesielt for min gutts skyld, for han forstår utmerket godt hvem alle peker på!

 

Facebook siden min finner du HER!

 

 

#mammavogn #rullestol #barnevogn #samfunn #fysioterapi #mammablogg #barn #smerter #foreldre #hverdag #mobbing

 

22 kommentarer
    1. Så grusomt at dere skal måtte gå gjennom dette også, i tilegg til alt annet. Hvorfor kan ikke folk åpne øynene og innse at ingen helt frisk 4 åring ville valgt å sitte i vognen uansett. De fleste barn på den alderen vil helst gå selv og starter for lenge siden og krangle mot vogner. Bare det burde være nok til at folk innser at kanskje guttungen har et problem. :/ Men skjønner at rullestol blir bedre. Ikke at det burde være nødvendig, men det å slippe alle de idiotene som dømmer uten grunn må være godt. Dere har nok å stri med om det ikke skal være hauger av idioter som gjør alt vanskeligere

    2. Dere har min fulle sympati. Jeg fikk skikkelig vondt i hjertet da jeg leste dette,. Det er godt gjort av deg slik du skriver og legger det fram. Det er skammelig at folk ikke har mere kontroll på sin uforstand. Vi har jo alle en begrenset forstand, men det skal jo ikke gå ut over andre. Lykke til på livets vei, du tapre flinke dame!

    3. Jeg syns det er helt grusomt at dere skal gå igjennom noe slikt når dere skal gå ut blant folk, at andre folk ikke kan skjønne at det er ikke alle barneunge og voksne som er friske som dem er og kanskje må endte gå med krykker eller brukesitte i rullestole resten av liv, og det er ingen av oss som er syk og har det behov som har lyst å ha et slikt behov, for jeg har selv et slikt behov på grunn av noe jeg er født med, men har aldri bedt om å få det og skulle gitt mye å bytte mine problem med en frisk person noen ganger, spesielt når man er ut blant folk der mange glaner på en og hvisker bak ryggen til en og trur man ikke hører hva dem sier noe man gjør dessverre.. Når folk oppføre seg slikt gjør ting mye verre enn det allerede er til den person eller familien til det barnet.. Jeg syns virkelig folk skal begynne å tenke seg flere ganger før dem begynner å glane på en med et stygt blikk og snakker bak ryggen deres, før dem veit virkelig ikke hva det gjør mot den person dem oppføre seg slikt mot osv!
      Jeg må virkelig si at jeg får utrolig vondt i hjerte mitt av lese hva dere også går igjennom, og kan virkelig ikke skjønne meg på mennesker som er slikt mot et lite barn! Jeg må bare si at dere er utrolig sterke foreldre som har verdens skjønneste og søtest unge, og dere må bare stå på videre og være sterk for jeg har ei stor tro på dere!

    4. Hm. Takk for at du postet dette innlegget. Jeg er en av de som tenker mitt når jeg ser store unger i vogn. Nå blir jeg litt flau på egne vegne her.

    5. Det er utrivelig nok når barn peker å hvisker, men at voksne mennesker gjør slikt… Det gjør meg kvalm! Folk er nødt til å se for seg hele bildet før de drar fram pekefingeren å snavla snøfter ufine ord! Jeg har full medfølelse for deg og jeg håper de ufine folka blir tatt av et eller annet karmatisk noe! Kvalme jævler!

    6. Jeg hadde ikke tenkt over det en gang faktisk.. Og syns det er rart at folk skal bry seg så voldsomt med det i det hele tatt..
      Mennesker er trangsynte, og ignorante. Ikke bry deg! 🙂 Sett deg oppi vogna du også, og pek tilbake.

    7. Kjenner meg godt igjen i dette og håper dere får rullestol snart. Men forbannet at folk ikke klarer å tenke lenger selv, at det finnes flere grunner enn latskap når en stor unge sitter i vogn. Funksjonshemninger og sykdommer skal synes, du skal helst ha huet under armen og armen i bind, DA greier folk flest å vise fnugg av forståelse. Vi bruker fortsatt vogn når vi skal i byen eller på langtur, så han har et sted å søke litt ro og fred når det blir for mange inntrykk. Og merker de samme reaksjonene som dere har fått. Masse gode tanker og klemmer til dere!

    8. Du skal bare heve deg over slikt. At folk mangler oppdragelse får være deres problem. Ta deg av den fine gutten din du slik du synes er best og la dem bar snakke.

    9. Kjenner meg så godt igjen her……har selv hatt en gutt som satt lenge i vogn på grunn av funksjonshemninger, men de var vanskelig å se i full fart forbi.
      Jeg var så lei meg på hans og egne vegne over blikk som kom vår vei. Var glad den dagen den flotte rullestolen kom i hus og jeg kunne bruke den i stedet 🙂
      Lykke til på veien videre både til deg og gutten din 🙂

    10. For et bra innlegg, men jeg synes også det er feil å bry seg om hvis en frisk 4 åring også sitter i vogn, folk må slutte å bry seg så mye om ting de ikke har noe med. Jeg har en datter på 4 år og vi kjører vogn til barnehagen. 1.fordi vi er kjempe tidlig oppe om morgen fordi jeg må rekke skolen. Og datteren min er fortsatt trøtt når vi skal gå til barnehagen. Så ofte ligger hun å halvsover i vognen. (De dagene vi kan sove lengre tar vi sparkesykkelen) 2, det er veldig langt å gå, og vi hadde ikke rukket verken barnehage eller skole om jeg skulle dratt henne etter meg og sakt fort deg (noe som også er lite hyggelig). 3.vi har mye å bære på av dresser og støvler , sekker og mine skolesaker. (Fint å putte under vogna ). 4. nei det går ikke buss, og jeg har ikke bil. Etter barnehagen er hun ofte utslitt etter en lang dag, og hun syns det er deilig å slappe av litt før vi kommer hjem og tar sparkesykkelen til matbutikken. Hun går masse turer med meg ellers og en veldig aktiv frøken. Blir sjokket over at folk tenker sånn som dette. Det er nemlig ikke alle som har bil og kanskje har lange veier å gå, bruker vognen kun til barnehage ikke ellers.

    11. Familien vår opplevde det samme med søsteren vår hun ble født lam fra livet og ned. Og mamma og pappa valgte å bruke barnevogn så lenge det gikk. De også var drittlei å høre på all den dritten folk slang de verste er jo de voksne og igjen som lærer opp barna sine og peke og si sårende ord. Selv om hun var lam var hun like kloke som oss. Pappa lagde en lapp og skrev at Trude var syk så vis hensyn og den var ildgrønn så folk la merke til den. Etter det ble det mye bedre den lappen var ikke til å unngå og se. Tenk at det ikke er blitt noe bedre i år 2014. VI VOKSNE SKAL GÅ SOM ET GODT EKSEMPEL FOR BARNA VÅRE.Og når de da viser sånn oppførsel tankeløshet da blir jo barna sånn også. Jeg husker mamma og pappa kviet gruet seg for å begynne med rullestolen du vil helst vente så lenge det gikk å bruke barnevogna. Jeg har lært meg at noen mennesker må såre noen må si noe dritt også barn men det er ikke barna sin skyld, det er foreldre som ikke har lært barna sine god nok oppførsel. Når Trude ble eldre og så voksne peke eller barn. Da sa hun det er uhøflig å peke og stirre jeg er syk. Da fikk hun beklagelse. Det er flott du blogger om det. SÅ JEG HÅPER VIRKELIG FOLK TENKER SEG OM HVORDAN HUN HAN OPPFØRER SEG OG LÆRER BARNA SINE EN GOD OPPFØRSEL, FOLKESKIKK, TA HENSYN,AT PEKE OG STIRRE ER STYGT.Heller hjelpe til om de ser noen som gjør sånt!Forde det er vondt og sårende og unødvendig. ALLE BARN OG VOKSNE SYKE ELLER IKKE HAR FØLELSER SOM OSS

    12. Kjenner meg godt igjen, ja. Jeg har en gutt på snart syv som sitter i tvillingvogn sammen med sin ett år gamle bror. Han er hjertesyk og orker ikke gå noe særlig og jeg får ikke dyttet rullestol og vogn på en gang. Husker særlig godt på en t-bane stasjon en gang hvor jeg fikk huden full av to eldre damer da de så den store gutten min som satt i vogna. Da guttungen selv fortalte at han ikke orker å gå fordi han er syk i hjertet var det to svært flaue damer som gikk avsted med halen godt mellom bena :p

    13. Kjenner jeg blir kjempe lei meg på på deres vegne. Spesielt din sønn. Selvfølgelig forstår han hvem de snakker om og selvfølgelig føler ikke han seg bra i slike situasjoner. Mammahjertet mitt blør på deres vegne. Håper for deres skyld at dere får rullestol snart ja…så kan forhåpentligvis noen av de som har sett dere i nærområdet få seg en godt fortjent skyldsfølelses-bøtte!!
      Ønsker dere alt godt 🙂

    14. Hvorfor føler du deg truffet av noe som ikke gjelder deg? Hvorfor tror du at baksnakking og spørsmålstegn rundt en som forelder er noe som kun rammer foreldre med syke barn?
      Det er en ting å misslike at folk tenker slik, noe helt annet å si at det skyldes mangel på intelligens og bruk av “de små grå”. For det er jo akkurat det de gjør – de tenker, bruker erfaring og ser i sammenheng. Man baserer seg jo på egen empiri, og når den sier at man aldri før har sett en 4åring bli kjørt rundt i vogn uten at det skyldes latskap fra foreldres side – så er det naturlig at hjernen deduserer seg frem til at dette sannsynligvis gjelder for deg også. Statistikk bruker vi bevisst og ubevisst livet gjennom.
      Jeg vil tro at informasjonsspredning hjelper mye bedre om man ikke inntar en automatisk offerrolle og angriper med spydigheter og nedsettende bemerkninger. For isåfall – hvordan er du da bedre enn de du kritiserer?

    15. Min sønn på snart 6 sitter stadig i dobbeltvogna med broren sin. De formelig tyter ut. Men da kan jeg gå gang-og-sykkelstien uten å risikere at de blir påkjørt av disse syklistene som kjører i toppfart med en fingerbreddes avstand til oss. Eller jeg må ta en annen vei, da løper de gjerne hit og dit og det tar litt lengre tid, det gjør vi også av og til. Jeg blåser i om andre ler av synet– men forstår godt at du syns det er kjipt. En lærer tidlig at folk kan være kjipe, rett og slett.

    16. Skriv din kommentar her…synes det er frekt av folk å slenge stygge kommentarer.det er jo en grunn til han sitter i vogna.jeg har sjøl en liten 3 åring som ennå sitter i vogna.men han får lov å gå når han vil.

    17. Skriv din kommentar her…syns det er for dumt. Men søk NAV om vogn. Da blir det meir aksept og gutten sitter bedre:)
      Har sjølv ein på 7 år i vogn fra NAV

    18. så utrolig leit å høre om historien din og sønnene din og familien din. at folk alltid må dømme og holde på slik. har kjent det på kroppen selv. ikke personlig. men et familiemedlem. er syk. men utenfor ser vedkommende helt frisk ut. men begynner et annet barn å leke med vedkommende. så merker de fort at det er noe som ikke helt stemmer. men istede for å tenke at det ligger noe bak der, så tenker alle “hærlighet. h*n er barnslig. sutrerer. bestemmer.” og ja. listen er lang. men hva med å tenke litt lengre enn nesen rekker. og tenke at det kanskje finnes en grunn. det er faktisk ikke alle barn, ungdom eller voksne som har synlige problemer. men likevell har det.
      har forsåvidt selv store problemer. som jeg har fått påpekt. som jeg har fått spørsmål om. som jeg har blitt mobbet for. som jeg aldri har kunne forsvart med noe. fordi ingen har gitt meg noe svar. før nå.
      det er vondt å bli forhåndsdømt, mobbet, baksnakket. sett stygt og nedlatende på. ofte stiller jeg meg det spørsmålet “hva er det som får folk til å gjøre slik?”. jeg skjønner det faktisk ikke. ofte er det en grunn for at det er slik det er. jeg personlig foretrekker heller spørsmål, gjærne rett ut. så kan jeg svare for meg. enn alle blikk og baksnakkinga.
      synes dette var veldig bra skrevet av deg. stå på 🙂

    19. FORSTÅR DEG VELDIG GODT. I NORGE BARNA MÅ BARE SELVSTENDIG OG MÅ KLARE ALT SELV. MEN DET FINNES ANDRE LAND SOM ER NATURLIGE AT BARNA FÅR MASSE OMSORG OG HJELP . DIN KJÆRLIGHET ER DEN BEST. IKKE TENKT PÅ DE ANDRE ALLE HAR SIN BETALING I LIVET. JEG SER MASSE ELDRE SOM DØR ALENE I EN SYKEHUS SON KLAGER OM HVORFOR HAR DE IKKE BRUKE MER TID MED BARNA. MENNESKER ER MISUNNDELIGE FOR DET ANDRE KLARER OG GJØRE. JEG LEVER MIN LIV JEG HAR MIT HUS OG JEG TRILLER NOEN GANGER MIN SONN PÅ VOGNÅ SELV OM HAN ER 5 ÅR. DET ER BARE MEG SOM VET NÅR HAN NOEN GANGER HAR VONDT HAN HADDE FÅTT JERNMANGELANEMI DA HAN ORKER IKKE SÅ MYE Å GÅ JEG FIKK KRITIKK FRA BARNAHAGEN MEN DET SAMMEN FOR MEG .FORDI EN FAR ELLER EN MOR KJENNER BARNA SIN HJERTE. OG DU KAN IKKE STOPPER AT ANDRE SNAKKER. DET ENESTE SOM ER VIKTIG FOR MEG OM HVA TENKER OM MEG . ER SONNEN MIN. INGEN KOMMER MED PENGER TIL DIN DØRA NOR DU HAR IKKE PENGER. INGEN SKAL HJELPE DEG NÅR DU ER I NØD. MANN SNAKKER FORDI DE HAR MUNN. NÅR DU SER NOEN SOM SNAKKER OM DEG. SMILE ;D . INGEN VET HVA SOM SKJER IMORGEN.

    20. Jeg bodde i oslo uten bil og hadde min friske unge i vogn til han var nesten fem. Det var rett og slett for langt å gå til de små bena, og om jeg hadde det travelt. At folk skal dømme for noe sånt synes jeg er latterlig. Og at han i tillegg er syk stakkars, lykke til.

    21. En fireåring er da ikke så stor. Jeg har sett mange fireåringer som sitter i vogn… friske….
      Det kan f.eks. være greit når man er på lengre turer, i ferier (f.eks. i dyreparken),
      da er det greit å ha med en vogn og hvile seg i på veien. Om det er en seksåring derimot så skjønner jeg at det må være en grunn… f.eks. handikapp. Ville aldri tenkt at det var dårlige foreldre, om ungen var 3, 4, 5, 6, 7… Hallo liksom.
      Ikke bry dere om hva andre tenker, om de kommenterer slik så er det de som feiler noe og er ikke bare dårlige foreldre, men dårlige mennesker.
      Dere er flinke, så drit i hva andre synes.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg