Skal virkelig en ulykke være underholdning?

På vei til hytta i påsken møtte vi på en ulykke, trafikken sto stille og noen gutter kom for å informere oss om hva som hadde hendt. Vi skjønte jo at det var en ulykke, for varseltrekanten sto synlig midt på veien og det sto flere biler foran oss.

 

Det var en gutt som hadde vært uheldig på ski, og veien var sperret for at helikopteret med hjelpen skulle kunne lande. Vi spurte om de trengte hjelp. Det var ikke nødvendig, for ambulansen var kommet. Vi ble inne i bilen for å vente, og tankene rundt hva som hadde hendt raste gjennom hode. Bekymring, spørsmål og nysgjerrighet på en gang.

 

Etter en stund kom en bil til, den kjørte forbi alle oss andre som sto i kø, og guttene som stoppet trafikken måtte springe til for å stoppe den. Og jeg stiller meg spørsmål om hva sjåføren tenkte når han valgte å kjøre forbi en kø av bilder, der du tydelig kunne se at det sto en varseltrekant midt på veien.

 

Etter å ha snakket med guttene som tydelig ble irritert, kjørte han inn i lommen foran oss og den neste bilen. Det sier seg selv at et felt av kjørebanen bør være åpen når det har hendt noe, i tilfelle ambulansen må forbi. Spesielt på svingete, smale og dårlige veier som denne distrikts veien er.

 

Det mannen i den andre bilen så fikk seg til å gjøre, gjorde meg kvalm og sint. Han gikk ut av bilen, og stilte seg opp for å se på de som arbeidet med den som var skadet. Som om det skulle være lørdagsunderholdning på TV og det manglet bare popkorn og cola i bilde som utspant seg foran meg. Noe så lite respektløst ovenfor den som var skadet, pårørende og redningsmannskapet.  Mannen valgte også å la et barn stå å se på det som foregikk foran oss på veien. 

 

Jeg tenker at dette ikke er en situasjon et barn bør se. For hvem vet hva som vil hende foran, hva om den som er skadet er dø? Skal et barn stå å se på dette som om det er en teaterforestilling og hva vil det gjøre med barnet? Jeg ville aldri gjort dette med mine gutter, de skal lære at ulykker kan hende, men også at de skal vise respekt og handle med sikkerhet. For når du kommer til et ulykkessted er det sannsynlig at flere ulykker kan hende i kaoset som gjerne oppstår, og så fremst du ikke er den første på stede så skal du vente og holde deg i ro i bilen din, til annen beskjed blir gitt. Du stiller deg ikke midt i veibanen og følger med på dramaet foran deg.

 

Jeg blir kvalm av slik oppførsel, for selv om du får lyst å se hva som hender, så må du faktisk bortprioritere ditt eget ego. Av respekt for de som er innblandet i ulykker bør man faktisk styre sitt eget behov for å være nysgjerrig.

 

Hva ville du følt om det var du som lå der, alvorlig skadet og redd for livet ditt, beglodd av en haug av tilskuere som bruker din uheldige situasjon som underholdning?


 

Så vær så snill, neste gang du kommer til en ulykke der det er mennesker nok til å hjelpe, både på veiene og ellers, tenk deg om! En ulykke er alvorlig nok for de som er innblandet, og alle mennesker har et ansvar for å vise respekt og omtanke. Still deg ikke opp og se på det som hender. Det er unødvendig og dirkete ufint.

 

Og jeg håper at det vil gå bra med gutten og familien som var innblandet i ulykken, de har min dypeste medlidenhet.

 

 

 

Facebook siden min finner du her.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det virker som at mange folk mangler empati og forståelse i dagens samfunn. Det er ikke bare når du kommer til ulykkesstedet men også i sosiale medier. Facebook er et godt eksempel på hvor enkelte må annonsere dette før familien er informert. Det er utrolig trist å se dagens samfunn slikt…

    2. Jeg tror jeg må dele denne!
      Har selv jobbet i ambulansetjenesten i noen år, og har flere ganger måtte brøyte vei gjennom veggen av tilskuere for å komme til den skadde. Folk har snublet over utstyret vårt fordi de ville nærmest mulig å se. Jeg var ofre lettet når ulykkene var store og alvorlige, for da var politiet der og spettet bort snike nyskjerrigperer!
      En annen ting jeg har reagert på lenge er medias nyskjerrighet! Der vises bilder og film i størst mulig oppløsning med en liten “slædd” over det verste. Men fargenyansene i slædden sier likevæll mye om hva som er under der. Jeg kommenterer ofte dette rundt om kring, så synes det er supert at du skriver dette! ☺

    3. Er nok ikke alle som tenker over at det de gjør kan virke feil på andre, vi er alle forskjellige. Jeg ville holdt meg i bilen, andre lar nysgjerrigheten ta overhånd. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg