Det er ufint å strikke/hekle i pausen!

Jeg har åpenbart ikke forstått hva en pause er, og må bare beklage til alle som har sett meg hekle eller strikke på kurs, møter eller andre sammenkomster som krever små pauser.(Dette var ironisk, jeg beklager overhode ingen ting!)

Det er selvfølgelig veldig ufint av meg å sitte i ro med strikketøy i fanget, småsnakke litt med sidemann og vente på at pausen er over. Jeg burde kanskje heller være en av dem som springer på do og skaper kø, den som alltid skal en snartur på butikken og kommer for sent tilbake eller den som bare vandrer hvileløst rundt i ring fordi det er dødelig kjedelig å vente og på denne måten stresser opp andre. Jeg burde heller sette meg å trykke på et nettbrett eller en telefon, gjerne med litt lyd på så jeg kan underholde alle rundt meg med det bare jeg ønsker å se. Kanskje jeg skal ta den helt ut å bruke pausen på å spise høylytt med smattelyder. Men strikke, nei gud forby. Noe SÅ ufint. Det er da bare slik husmødre driver med, der de sitter hjemme hele dagen å driver dank. (Eller kanskje vi skal legge av oss den latterlige og gamle forestillingen om at kvinner bare sitter i ro og tar seg bra ut?!)

Men jeg kan jo komme med litt informasjon som kanskje kan sette strikking og hekling i pauser i et annet lys, som kanskje kan fremheve at dette ikke er en aktivitet for late kvinner som bare sitter hjemme.

Det har seg slik at de aller fleste kvinner og noen menn også faktisk, kan gjøre flere ting på en gang. De ser nytten i å utnytte hverdagen til det maksimale og ser muligheter der andre driver dank. Disse menneskene kan produsere og glede hundrevis av andre fordi de tar seg tid og bruker sine kreative evner på en positiv måte. De tar faktisk vare på et gammelt håndverk som er nyttig for samfunnet, og de skaper interesse for et fag som mange har glemt.

At strikking og hekling også har en beroligende effekt er vel ikke så nøye, og at den hjelper folk til å faktisk holde ut en lang dag der de sitter på en stol opp og ned er i alle fall ikke noe å legge fokus på. Nei gud forby, tenk at de vanligvis er vant til å bruke kroppen sin og arbeide. For det er slik at dagens husmødre jobber like mye som alle andre, de tar vare på hus, hjem og familie og de burde aldeles ikke brukes i et eksempel som noen som er late og lite samarbeidsvillige.

Hva så om noen strikker i en pause? Har det virkelig noe å si for alle de andre i rommet, så lenge de er deltagende resten av tiden? Og jeg bare spør, hva i alle dager har strikking og hekling i dette tidsrommet med mekling i arbeidslivet å gjøre? Er det virkelig så mye verre enn de som bruker data og nettbrett når de venter, eller er bare personen som utalte disse ordene som har et problem:

«En gjeng med folk satt og hekla og så på hverandre i mange dager. Først like før meklingsfristen, begynte det å skje noe.»

Snakk om å være trangsynt, for selv om det kanskje ikke høres så galt ut egentlig, så er hentydningen bak en god grunn til å si ifra om at dette var en særdeles useriøs kommentar! Hun som sa dette er av alle ting NHO-leder og burde kanskje ta seg et lite kurs i hva som er lurt å uttale seg om å hva som ikke er det. Greit hun synes forhandlingene gikk sakte, de gjør ofte det når noen er uenige, men å være smålig å legge skyld på de menneskene som faktisk bruker pauser som de skal brukes, er feil. Å jeg er ganske sikker på at hun kunne ordlagt seg på en særdeles bedre måte, uten å være kritiserende over for en gruppe mennesker.

 

Og nei, jeg kommer aldeles ikke til å slutte med strikkingen eller heklingen min i pauser, på venterom eller andre plasser jeg har noen minutter med ventetid! For en god husmor strikker når hun kan, for hun vet aldri når muligheten byr seg igjen. I en hverdag full av småbarn, arbeidskrav og forventninger til alle rollene hun må utfylle dag ut og dag inn!

 

Facebook siden min finner du HER!

 

 

strikking #strikkeblogg #hekling #forhandlinger #samfunn #arbeidsliv #pauser #hverdag #ironi #mammablogg #LO #fagforbund #NHO #media #nyheter #samfunnsspørsmål #pausevirksomhet #idioti #hekleblogg

 

2 kommentarer
    1. Har de missforstått…? 😛 Var på et foredrag med Håvard Tjora, (i Blanke ark) han uttalte seg om folk som skulle samle informasjon i undervisning eller foredrag… og hadde ulike kategorier av lyttere, en av gruppene var: Strikkerne/heklerne…de så helt u-interesante ut, men det viste seg gang på gang at DE fikk med seg mer av det meste. De ble ikke distrahert i mer enn håndarbeidet sitt…som faktisk går av seg selv 😉
      …men de som ikke kan verken strikke eller hekle vil jo se på dette som vanskelig og dermed tro at man må niii-konsentrere seg … ;P

    2. Strikket til og med på kurs, jeg. Synes det er mye lettere å holde fokus og blir ikke like trøtt etter lunsj.
      NHO lederen kunne fint ha hoppet over det med heklinga og likevel fått fram poenget. Men det er vel ikke helt uvanlig i forhandlinger at det er litt spill? Skulle tro hun visste om det…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg