Ikke si gratulerer til meg i dag!

Ikke si gratulere med dagen i dag, vær så snill! Hvorfor skal du gratulere meg med at kvinner må kjempe for å få en hverdag som egentlig bør være den naturligste ting i verden. 

Jeg ser spørsmålet om hva denne dagen betyr for meg, og den betyr at vi fortsatt har noe å jobbe mot, noe vi må kjempe for. Den er et symbol på at verden er en urettferdig plass, som trenger sterke mennesker som kan kjempe for rettighetene til kvinner. 

Ja vi skal markere dagen, vi skal kjempe, men vi skal ikke gratulere. 

Tror du at jeg føler at en gratulasjon er på sin plass når min mann får ros for å stå opp med barna, når det er en selvfølge at jeg gjør det? Tror du at jeg smiler når du sier gratulere å jeg vet at min jobb i hjemmet ikke blir like mye verdsatt som når en mann gjør det?  

Tenk på den kvinner som sitter i et hjem der hun opplever psykisk og fysisk vold, en kvinne som ikke får bestemme over sin egen hverdag. En kvinne som lever i frykt. Hva tror du et “gratulerer” vil gjør for henne? 

Egentlig lille venn, er det synd i deg. 

Se for deg den lille jenten som må vaske gulv, tørke støv og lage mat, mens brødrene springer rundt i full lek. Tror du at hun vil få det bedre med et gratulerer? 

Tenk deg kvinner som sitter innesperret i hjem, som slaver uten mulighet å si ifra. Kvinner som ikke får bestemme over sitt eget liv, som brukes som brikker i et spill, som flyttes rundt ettersom det passer fedre, onkler, brødre, menn. Tror du at de ønsker en gratulasjon? 

Jeg føler at å si gratulerer blir et hån, et hån mot alle de kvinnene som fortsatt lever i en hverdag der de ikke kan styre sitt eget liv. Kvinner som blir dyttet rundt på, alt ettersom hva det passer for de rundt, kvinner som må kjempe seg til samme rettigheter som mannen. Kvinner som ikke får et takk for det de gjør, for det er en selvfølge!


(Selv om en ting er ulovlig, betyr det ikke at den ikke eksisterer!)

Jeg ønsker ikke blomster, jeg ønsker rettferdighet! Jeg ønsker menneskeverd, et samfunn som ser på kvinner og menn som likestilte, som like verdifulle. Jeg ønsker at alle skal åpne øynene og se den virkelige verden, en verden som forsatt holder kvinner fanget i et nett av piggtråd i form av ord, trusler og handlinger! 

Den dagen verden oppnår at kvinner kan bestemme over seg selv, helt og holdent, den dagen skal du få lov å si gratulerer. Men før den tid ber jeg deg om å kjempe, om å sette ord på ulikhetene og jobbe for alle de kvinnene som ikke kan stå opp for deg selv. 

Facebooksiden min finner du her. 

#8mars #kvinnedagen #samfunn #ansvar #mammablogg #hverdag #samfunnsproblem #følelser #merkedag #bakfasaden #mamma #mor #kvinne #rettigheter #likestilling

9 kommentarer
    1. Jeg skjønner heller ikke helt det der med å gratulere med kvinnedagen. Eller kjøpe blomster. Det er ikke for å feire at vi er kvinner liksom…
      God skrevet!

    2. Ingrid Nordli: Ja, dessverre er det mange som glemmer alle våre medsøstre over hele verden, og for meg er det viktig å huske at selv om jeg har det bra, så betyr det ikke at jeg skal glemme dem som ikke har det.

    3. Det er på sin plass med og bruke dagen til og fortsatt si fra om all urett, det er jo det den er for. Men synes vinklingen er feil når overskriften er “ikke gratuler meg med dagen”. Synes alle kvinner som opplever at sin respektive husker har god grunn til og være fornøyd med sin livsledsager, og skal ta imot gode ønsker for dagen og anerkjenne den likestillingskampen som har vært ført opp gjennom tidene. Tror mange kvinner overser hvilke forhold deres mødre og bestemødre har levd under, og hvilke frukter den har båret. Bare det alene er grunn nok til å feire dage, og også ta imot de gratulasjonene man får med ett smil. Det betyr jo ikke at kvinnekampen er ferdig, bare at utviklingen har gått riktig vei:) Så derfor, og på tross av overskriften her,,
      Gratulerer med dagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg