Du skal ikke amme offentlig!

«Unnskyld, men vil du ta med deg maten din å sette deg inn på toalettet? Det tar seg ikke ut at du spiser her!»

 

For en stund siden overhørte jeg det som tilsynelatende så ut som en tilfeldig forbi passerende be en ung mor som satt på kafé om å gå på toalettet å amme. Jeg stusset litt, for jeg hadde ikke engang oppdaget at hun satt der og fylte sneipen med mat. Jeg fikk ikke med meg svaret siden jeg var litt for opptatt med å springe etter mine egen barn, som skulle i hver sin retning. Den ene på jakt etter spill og den andre sushi! Men i forkant av min barnejakt hadde jeg lagt merke til at denne jenten satt godt tildekket, uten at du i det hele tatt så antydning til bar hud eller nippel. Hun virket til og med litt smånervøs i mine øyne, og siden jeg ikke hadde lagt merke til hva hun holdt på med, får hun mange poeng i å være diskré. 

 

Men jeg har grublet litt på dette, og vurderer neste gang jeg er på kafé å be de som lager lyder når de spiser om å ta med maten og sette seg på do. (Du forstår sikkert at jeg blir småsprø av slafsing, hhmmhhming og andre ufine lyder når folk spiser.) For om det er hygienisk riktig for en baby å nyte et måltid på do, så kan vel en voksen person også gjøre det? Og selvfølgelig bør de ta hensyn til mine egoistiske behov om å få spise et måltid uten lyd i ørene. 

 

Du tenker kanskje at jeg skulle kjøpt meg ørepropper, men hvorfor skal liksom jeg ta hensyn når det åpenbart ikke er nødvendig å kjøpe øyebind når du ser en ammende mor? Hallo, selvfølgelig må man da ta hensyn til meg og mine meninger?! 

 

Nå er jeg ikke ammende selv, og med sist barn fikk jeg ikke ammet i det hele tatt. Så jeg er nesten litt fornærmet over at jeg aldri kom i en slik situasjon, for jeg har helt klart noen passe frekke motsvar. Og jeg hadde med glede glefset dem fra meg der jeg svinset rundt i en ammetåke som fjernet store deler av korttidshukommelsen, og kunne resultert i en naken pupp etter endt amming. 

 

Tenk å få si: «Beklager, jeg kan forstå at du er sjalu som ikke kan få pupp fra din mamma, men du ser ut til å være godt voksen så da er det naturlig å spise maten sin selv.»

Og jeg kunne helt klart funnet på dette: «Amme? Hva er det du snakker om, jeg har da ingen unge?!» Mens jeg så på den andre person som om den skulle være naken og fra månen.

 

Eller på en litt dårlig dag: «Se til helvette å pell deg bort med de hjerneskada meningene dine. Ungen min har for faen rett til å ete like mye som du, din tomsing! Måtte du brenne til evig tid!» (Mens jeg holdt ungen for ørene selvfølgelig, den trenger strengt tatt ikke få inn sin mors tvilsomme nordnorske ordbruk med morsmelken. Bokstavelig talt!)

 

Og jeg kunne helt klart finne på å late som at jeg ikke hører, og gjøre noen selvsikre bevegelser med armene å late som at de tre, fire tegnene jeg har lært gjennom årene i jobben min er en hel samtale. Altså «mamma, hjem, buss og ferdig» (Uflaks for meg om person faktisk kunne tegnspråk, men pyttpytt.)

 


(Beklager, du må vente til vi kommer hjem før du kan spise. Ironisk at de ser mer av puppen når du ikke får mat!)

Men å svare ja og gå på toalettet er definitivt ikke et av alternativene mine. For i mine øyne har små babyer akkurat like mye lov å spise på kafé som store babyer! Og så lenge mor ikke vifter med puppen til hele forsamlingen og roper se hit, så ser jeg heller ikke noe problem at hun utøver en urgammel skikk i moderne omgivelser. For vi har vel ikke glemt at unger har blitt ammet fra tidenes morgen? Og at vi på den tiden garantert gjorde det i offentlighet, mest sannsynlig rundt et leirbål som var matplass for flere? 

 

Facebooksiden min finner du HER!

 

#Samfunn #amming #amme #baby #nyfødt #kafé #mammablogg #meninger #hensyn #følelser #hverdag #humor #ironi #mat 

26 kommentarer
    1. Helt enig med deg! Helt latterlig å få beskjed om å gå på toalettet. Leste ett sted for en stund siden at ei dame hadde blitt bedt om å sette seg på doen av en vakt på senteret, ellers så måtte hun forlate senteret. Det er bare helt drøyt. Blir bare irritert på tanken av det.

    2. Hva med folk som ønsker å onnanere på resturang? Må dem også gå på do for å gjøre dette? Er ikke det også naturlig ?

    3. Det var en upassende oppfordring å komme med til en ammende kvinne. Men innlegget ditt er så barnslig og usaklig at du bare heller bensin på bålet for de som synes amming offentlig er upassende. For uansett hvor naturlig det er, så er det sånn at mange synes det er direkte ekkelt å se andres melkesprengte pupper velte utover kafébordet. Det er realiteten. Samme hvor naturlig du mener det er. Om man vet at man skal sitte et sted hvor folk skal spise, så kan man planlegge dette ved å ha med morsmelk på flaske akkurat den dagen. Amming i parken eller på bussen er noe annet. På et spisested? Nei takk

    4. Jeg er enig med deg! 🙂
      Har selv måtte dra puppen fram et par ganger og jeg syntes begge gangene var like ubehagelig. Jeg satt i et hjørne, med ryggen mot lokalet sånn at ingen kunne se meg, likevel følte jeg at jeg gjorde noe galt. Amming er det mest naturlige her i verden, hva skal være galt med det dersom personen er diskre. Jeg ville jo selvfølgelig ikke dratt hele puppen frem foran alle og enhver, men er babyen min sulten tror jeg folk heller vil ha en skjult materunde fremfor en sulten og grinete unge 🙂 kan kun se for meg at det er bitre mennesker uten barn som syntes det er ubehagelig

    5. Jeg kjenner meg igjen i denne kvinnens situasjon. Fikk slik tilstand under amming offentlig flere ganger under ammeperioden med min sønn. I noen tilfeller ble jeg sint, andre oppgitt over idiotien og andre ganger når jeg var ekstra følsom ble jeg rett og slett trist. Men aldri, ALDRI, har jeg godtatt å fore sønnen min på et toalett.
      Når du er på et sted som serverer mat tar jeg det som en selvfølge at man har lov til å spise der. Og jeg har aldri sett et skilt stå noe som helst sted med beskjeden om at barn ikke er tillatt i lokalet. Så da må jeg jo anta at barna også får lov til å spise?

    6. You go girl. Hvis folk kan sitte og skvette melk oppi kaffen sin, så kan jammen meg mødre slippe en skvett til sin lille baby også.
      Og som regel ser du mindre pupp under en ammesekvens, enn man gjør med alle utringningene rundtom. Men det er ingen som ber en dame med en utringning på størrelse med Grand Canyon om å sette seg på toalettet, fordi man ser litt pupp.
      Køss meg bak. Hadde noen sagt slikt til meg når jeg ammet min unge…som nå er 14 år….så hadde jeg flasha resten av puppen bare på trass.

    7. Fantastisk bra skrevet! Jeg har alltid ammet ungene mine når de har vært sultne. Jeg har ikke følt meg komfortabel med å raske ut puppen og sitte i fullt påsyn av alle og enhver, for selv om det er melk der er det fortsatt min pupp og jeg ville ikke føle meg komfortabel med å sitte å vifte med den ellers heller, men mat har begge fått. For min del satt jeg helst med ryggen til og så mye som mylig tildekket (men ikke ammetelt, for det er det teiteste plagget jeg ser)…. Jeg syns kvinner bør få creds for at de ammer, ikke kritikk for HVOR de ammer. I disse flasketrendtidene bør man støtte opp som best man kan under det som faktisk er det beste for barnet. Jeg har svart et par ganger at “min sønn har like mye rett til å spise her som deg” og “det er strengt tatt ditt problem om du føler du må sitte med øynene i VINKEL for å få tatt en titt mens jeg mater sønnen min”…. Folk kan rett og slett la være å glo!

    8. Er på reise nå og har med en baby som får melk – veldig praktisk å amme selv om jeg noen ganger føler meg litt utilpass. På en benk i en park i Tasmania forrige uke gikk en eldre dame forbi oss mens matingen pågikk. Hun stoppet kort opp og sa: “that is SO beautiful! Just like nature intended. ” Da ble jeg glad 🙂

    9. Jeg synes det er veldig sjenerende at folk drar frem puppen i tide og utide. Jeg skjønner at det er vanskelig å la være og det går jo ikke an å be ammende mødre om å holde seg innendørs hele tiden, men det som faller seg veldig naturlig for noen, kan være veldig ubehagelig for andre. Jeg er en av dem som føler det ubehagelig. Og jeg er jente. Og jeg kan forstå at det er enda mindre naturlig og desto mer ubehagelig for gutta eller mennene. Så så svarthvitt som dette er det ikke..

    10. Syntes selv det var litt rart at andre ammet før jeg var i den situasjonen selv. Men skjønner virkelig ikke problemet. Om man ikke syns noe om det så slutt å glan da!!! Det er liten sannsynlighet for at dere får se noe særlig uansett så det er jo bare å trekke til seg øya å unngå å se for dere hva som skjer godt gjemt bak klær/skjerf/babyen eller hva det nå måtte være vi dekker oss til med. Ammende prøver oftes ta hensyn til andre ved å dekke seg til (noe som strengt tatt ikke burde være så viktig ettersom det er så naturlig) og da syns jeg andre kan ta hensyn ved å ikke bry seg om det. Folk som kommenterer eller sender stygge blikk provoserer meg. Nybakte mødre er svært følsomme og sånt kan ødelegge mye for dem.
      Så til alle som føler det er vanskelig å spise på samme kafé som andre ammer er dere hjertelig velkomne til å ta med maten deres på toalettet hvor dere er skjermet for den slags perverse handlinger…

    11. jeg synse man skal amme bare dekke til hilsen en mann som ikke latt kona dra på do for amme .hva galt med folk ?

    12. Jendor Iversen: Ja det er naturlig å onanere, i private omgivelser, og heller ikke livsnødvendig…Så det var et dårlig argument, spesielt med tanke på at det er ulovlig ifølge loven i Norge, noe amming ikke er!

    13. caroline: Har du i det hele tatt fått med meg at innlegget er skrevet på en humoristisk måte og satt på spissen?! Men uansett så er det bare bra at det blir debatt rundt dette, for hvorfor skal ikke babyer få spise i samme rom som andre? Om folk blir provosert så er det bare bra, for det skaper debatt om et tema som er viktig. Hva er liksom forskjellen om du sitter på bussen, i parken eller på kafé? Du gjør nøyaktig det samme. Men for all del, de som ikke tåler å se at barn får mat, kan jo bare se bort? Skal jeg kreve at folk spiser på do når jeg ikke vil høre slafsingen deres? Fordi jeg synes det er ekkelt. Et spisested er for mennesker som spiser, og sist jeg sjekket var babyer også det…

    14. Anette: Ja, ikke sant. De fleste sitter faktisk slik at ikke hele verden kan se det, å i tilfellet jeg snakker om så la faktisk ikke jeg merke til at jenten ammet før jeg hørte kommentaren. Og hvem sier at folk må sitte å stirre om de har problemer med ammingen, det er ingen som nekter dem å se bort…

    15. thegirlydiary: Helt håpløst, spesielt med tanke på at amming har vært den del av live siden tidenes morgen. Og tenker også at der jeg kan spise, bør barnet mitt også kunne spise. Uansett om det er pupp, flaske eller vanlig mat.

    16. Erto: Ja ikke sant, jeg er sjeldtent dype utrigninger på nybakte mødre, og de fleste vil heller ikke vise frem puppen til hele verden og legger barnet til uten at du i det hele tatt får se noe som helst. Hehe, ja får jeg flere unger og muligheten til å amme vil det sikkert være fristende å gjøre det samme! Er ungen min sluten, får ungen min mat, og da driter jeg egentlig i om noen fisefine folk har problemer med det…:)

    17. SiljeMerethe: Hehe, ja tviler ikke. Som om ikke barn ble ammet på den tiden hun var ung 😉 De fleste er heldigvis positive og sier ikke noe på det, slik som det bør være! 🙂

    18. Kakedamen: Takk for det 🙂 Ja jeg ville i alle fall lagt barna till uten å vise frem alt. Og det er jo litt rart at andre kan gå med utrigning ned til knærne, uten at det er galt. Og hvorfor skulle mitt barn har rett ti å spise mer på en kafé enn andres, siden jeg var nødt til å gi flaske?! Fokuset burde heller være på at det er normalt å amme, og at du skal få gjøre det i fred uten at noen andre blir grinete av den grunn. Og helt sant, se en annen vei om det er så fryktelig! 🙂

    19. Hege: Så godt å høre at de kommentarene også kommer 🙂 Amming er helt klart praktisk, og dte var mange ganger jeg skulle ønske jeg bare kunne ta frem puppen å gi mat da minstemann var liten!

    20. Frida: Men da er det vel kanskje feil med holdningene til folk, ettersom vi åpenbart er kommet dit at amming er noe “hemmelig” som vi skal være flau over? Det er ikke værre enn at du ser bort om noen ammer, og jeg har til gode å se at noen faktisk viser frem hele puppen når de legger til barnet. Skal vi virkelig gå tilbake til den tiden der mødre ikke skulle amme sine barn, og bruke “dier” som i andres øyne ikke var verd noe?!

    21. Line: Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å trekke øynene bort, om det skulle være så vanskelig å se det. Tror at hovedvekten av de som er motstandere er de som aldri har ammet selv, og som ikke har erfaring med barn. Mulig de har et litt feil syn på hva amming faktisk er, men det bør ikke gå utover små barn. Og det er helt sant som du sier, mødre er veldig sårbare i den tiden så de bør absolutt ikke utsettes for teite kommentarer som er helt unødvendige.

    22. Selv mener jeg at det er upassende, men samtidig synes jeg de må få lov til det. Så jeg vet ikke helt hva konklusjonen min blir. Hehe!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg