Endelig kom kuledynen!

Endelig kom kuledynen vi har ventet på, som kanskje vil gi lilleskatten en bedre nattesøvn. Vi har ventet og ventet, for det er tydeligvis noe rot i systemet en eller annen plass, etter at helseforetakene overtok denne typen hjelpemiddel fra Nav-hjelpemiddelsentral. I alle fall er det forklaringen jeg har fått. 

 


(Ser kanskje ikke så stor ut på bilde, men den er altså det! Ser for meg at det kan bli litt dårlig plass når vi skal på tur, men om den virker er der det helt klart plassen den tar!) 
 

Den ble levert på døra på dagen, så jeg er nesten litt glad for at jeg er syk, og har holdt meg hjemme i dag. (Men bare nesten altså, jeg liker jobben min å synes ikke noe om å ligge hjemme å slenge!) Så jeg fikk pakket opp og lagt den på plass i sengen. Vel å merke etter en god del klumsing der jeg pustet som en hval. Den er ganske stor, tung og umulig å behandle, så det blir nesen som å putte en elefantfot i en menneskesokk!

 

Minstemann har gledet seg, for han husker veldig godt «kuledyna full av kuler» som han fikk prøve på sykehuset. Og har snakket en del om den etter at vi var der. 

 


Ser ut som en helt vanlig dyne når den ligger på senga, men den kjennes nesten som en ballbinge tømt inni et teppetrekk!
 

Jeg hadde forventet litt protest når han skulle legge seg og hadde planen klar for tilvenning. Dynen veier 7kilo, og det kan bli litt skummelt om du legger den på for fort, men der tok jeg tydeligvis feil. Minstemann skulle ha den helt på, og det var ikke snakk om å ta den av etter en stund. «Det kan du bare glømme mamma!» fikk jeg beskjed om. Men skal innrømme at jeg har vært noen turer innom soverommet etter at han sovnet. 

 

Jeg er spent på natten, og om dette kanskje kan gjøre at han ikke trenger smertestillende om natten. Kuledynen skal være beroligende og stimulerende, så den har i mange tilfeller god effekt hos mennesker med blandt annet nervesmerter. 

 


Lilleskatten og blåblå(bamsen) var veldig fornøyd når de la seg, så håper de får sove hele natten til en forandring!

 Jeg tenkte jeg skulle skrive mer om kuledynen, funksjonen og hvordan den brukes. Men jeg vil først sjekke opp de fakta jeg kan for å se at dem faktisk stemmer. Det er vel ikke så mange som vet hva dette er, selv om den har vært brukt som hjelpemiddel i Norge i over 10år. 

 

I dag er også soldagen i Tromsø, og siden vi har et strålende klarvær måtte jeg ta et bilde av den. (Så jeg kan ha når været snur, og vi bare får kjipt snø eller regnvær!) Men kjenner jeg er litt lei kulden, for det er ikke lenge jeg kan være ute før jeg nesten hoster ut en lunge eller to. Og det er heller ikke godt for minstemann som har sovet mye dårligere enn vanlig, og klaget mer over smerter. 

 

Solen som lyser opp Tromsø, kan ikke klage på utsikten vår! Og skal si det var godt å se den lyse inn vinduene etter en hel vinter i mørke!

 

Nå skal jeg slappe litt av resten av kvelden. (Les: Rydde stuen, se gjennom posten, henge opp en maskin klær, brette et fjell av klær, legge dem på plass, finne frem alt til i morgen, pakke tingene til minstemann siden vi har avlastningshelg, dosere opp medisiner,hekle litt videre på en babykjole, spise kveldsmat nr2, ta en dusj og til slutt legge meg!) 

 

 

#kuledyne #søvn #søvnproblemer #nattesøvn #behandling #hjelpemiddel #nav #sykehus #smerter #barn #foreldre #mammablogg #sanser 

9 kommentarer
    1. så bra at det gikk så fint, gleder meg til å lese mere om hvordan natten å nettene framover blir håper virkelig det er en ting som kan hjelpe dere mye 🙂

    2. mandagsmamma: Ble ikke helt drømmenatt, egentlig ikke noe i nærheten heller! Men det var ikke dyna sin feil, og vi prøver på nytt i dag 🙂 Og det tar jo tid å bli vant med noe nytt.

    3. mandagsmamma: Weee, det ble faktisk søvn helt til halv fire ca, for minstemann i alle fall. Jeg måtte jo våkne å sjekke hvorfor han ikke var våken O.o snakk om å være hønemor!

    4. Herlig! Kjenner til den:) En er så vandt til å vokne at en blir urolig når en ikke blir vekket… Krysser fingrene for at minstemann begynner å sove så godt at du blir vandt til det! Her ble det ikke mye søvn, stakars nyopererte minsteman har kastet opp og kastet opp og kastet opp. Det har heldigvis gitt seg nå (bank i bordet) for det må ha vært utrolig smertefullt! Hele halsen er jo et åpent sår. Huff huff… Det er fryktelig å ikke kunne hjelpe npr de har så vondt! For oss er det en ny opplevelse. Du kjenner vel desverre alt for godt til følelsen! Håper dere får en fin dag med litt mer søvn under beltet:)

    5. mandagsmamma: Stakkars liten, ikke lett å ha det vondt. Og ikke blir det bedre for mammaen heller, som sitter der rimelig hjelpesløs og prøver å trøste. Satser på at han kommer seg fort, og får det mye bedre enn før 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg