Sorry, men jeg liker ikke noen som er tykkere enn meg?!

Legger merke til at media igjen kjører på med kroppsfokuskampanjen sin som setter to grupper opp mot hverandre, istedenfor å heller fremme det faktum av at alle kropper er normale, uansett hvordan du vrir og vender på saken.

Jeg velger bevist å holde meg unna slike idiotiske artikler, av den typen som påstår at man må velge enten for eller imot. Tekster som gjør at alle på en eller annen måte føler seg mindre verd, enten i form av at dem er det motsatte av det som skrives om eller at de er av den typen det skrives om og som blir kritisert i div kommentarfelt av småhusene ?voksne? som ikke har lært seg normal folkeskikk, eller som rett og slett ikke forstår at den også bør være på nett. 

Selvfølgelig kan du jo bare la være å lese, men når overskriften hyler ut at tynne jenter er æsj, eller at tykke jenter er blæ, ja da føler du deg ikke mye verd. Som for eksempel overskriften min, tipper den skaper en del negative følelser hos mange, fordi den dømmer, kritiserer og er utrolig urettferdig. 

Så over til medias rolle i saken, er det ikke på tide at de heller legger fokus på litt andre ting en for eksempel en bamse som er overvektig, men som gjør at tynne folk føler seg stemplet som æsj, eller saken om barbiedukken som gjør at tykke jenter føler seg blæ. 

Jeg for min del skulle ønske jeg så litt flere bilder av alle gruppene kroppsformer, for i mitt hode er det normalt så lenge det er sånn du er skapt. Hva så om noen er tynn eller tykk, bør det ikke holde at de ser seg selv i speilet hver dag og mest sannsynlig har lite flatterende tanker om seg selv, må virkelig andre forsterke dette med latterlige artikler på nett? 

For all del, det er sikkert mange som synes dette er toppen underholdning og som sitter å storkoser seg i sofaen når de leser kommentarfeltene som ofte er fylt av kvalme i form av ulike typer mennesker som krangler om hva som er best. 

For i debatten om kroppstørrelse er det bestandig enten den ene eller den andre. De som er tykke kritiserer de tynne, og de tynne kritiserer de tykke. 

Men hva om vi kunne vært enig i at alle er ulike, at det er vanskelig å både gå opp og ned i vekt, at det er like sårende å få høre kommentarer om vekten og at følelsene om hvordan man har det er like vonde uansett hvordan ende av vekten du dreier mot. 

Jeg tror at om vi hadde lært oss å tenke litt andelenes, ville vi sett at mindre unge mennesker ville havne i sykdommens klør og utvikle spiseforstyrrelser. Jeg sier ikke at alle ville gå fri, men den delen av disse personene som er så uheldige å få et negativt forhold til kropp og mat ville oppleve at de var helt normale, og vakre uansett hvordan de så ut. 

Skal jeg krangle med min bedre halvdel fordi han er større enn meg? Skal jeg velge mine venner etter størrelse? For er det ikke det alle disse tekstene forteller oss? At du må velge side?

Så håper jeg at media etter hvert lager noen saker der det er bilder av alle typer mennesker, store, små, grønne, blå! For jeg savner virkelig å se bilder av det normale, av det hverdagslige.  

4 kommentarer
    1. Så nydelige dere er sammen. Utfyller hverandre <3
      Men er meget enig med deg ang kroppsfokos. En er knpt ferdig med julemarsipanoppskriftene i ukebladene føre slankestyret kommer i alle blader, aviser og ikke misnt på nettet.
      Jaja noe skal en irritere seg over 🙂
      Klem

    2. ninaoglivet: Takk 🙂 Ja vi passer perfekt i lag!
      Det kunne med fordel vært mindre fokus på dette, og helt samt at noe må man irritere seg over å skape debatt rundt 🙂 Klem tilbake 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg