Luksusklær til barn, helt nødvendig!

Debatten om luksusklær til barn raser, og jeg må bare si meg enig i at luksusprodukter er et “must” for en god barndom. 

Nå kan det være at jeg har en litt annen oppfattning av luksus enn media, men det får være deres sak. For meg er luksus behagelige klær som jeg kan bevege meg fritt rundt i, uten å være redd for at de skal revne i kantene eller slites i stykker. Klær for meg skal være komfortable og oppfordre til en behagelig hverdag, ikke en hverdag der jeg går rundt som en pyntedukke som nesten ikke kan røre på seg fordi klærne kan bli krøllet. Og det samme tenker jeg om klærne til barna mine. Et annet viktig moment når jeg handler er at de skal tåle mange runder i vaskemaskin, og til nød takle en omgang eller to på 90grader div uhell av ulik karakter. Og de skal koste så lite som mulig, så jeg kan bruke resten av pengene mine på sparing. 

Disse tingene tenker jeg også når jeg kjøper klær til mine barn, og ut ifra mine erfaringer bryr de seg fint lite om hvor mye penger jeg bruker, så lenge jeg kjøper klær de synes er behagelige på. Jeg har barn som er laget for aktivitet, ikke for utstilling. 

Nå hadde jeg egentlig ikke tenkt å utale meg noe om denne saken, ettersom jeg synes det er ganske idiotisk at media velger å legge så enormt fokus på mennesker som liker å bygge fasade og vise frem hvor velstående de er. Jeg tror egentlig at fokuset er feil plasert og at den som utalte seg først overhode ikke mente det på denne måten. At noen velger å bruke mer penger på klær en andre får være deres sak, så lenge de også tenker økonomi. Men når jeg leser at noen klarer å utale seg om at det beste for barna er merkeklær, må jeg komme med noen ord. 

Jeg ønsker å lære mine barn gode verdier, og i mine øyne er det ikke gode verdier å går rundt å fortelle at det er moteklær som gjør at barn har det bra. For sist jeg sjekket trengte barn omsorg, nærhet og voksne som bryr seg.  De trenger ikke en genser til tusenvis av kroner, de trenger ikke en lue som koster mer enn matvarene vi kjøper inn i løpet av en uke. Det de trenger er gode og varme klær, klær som kan beskytte dem mot kulde.

Mine barn vil vokse opp med at mamma bestemmer hvor mye penger som skal brukes på klær, av eget ønske og av rammene som lommeboken min setter. De vil vokse opp med at jeg alltid setter inn penger på sparekontoen deres, og at jeg prioriterer på en fornuftig måte når jeg velger ut hva jeg skal kjøpe. De vil også vokse opp med en lærdom av at det ikke er klær som skaper folk, men personligheten deres. 

Er det ikke på tide at vi snur om på trenden, og legger mer fokus på hvor viktig det er å lære opp barn til positive verdier som kan gi dem et godt liv, som viser dem at du ikke må ha mye penger for å være lykkelig? Kanskje det kunne vært en ide for media å faktisk finne frem til helt normale mødre som kler opp barna sine i praktiske klær og er stolt av det. For jeg er ganske sikker på at det er ganske mange flere enn bare meg som synes barna sine er fantastiske uten at de må jåles opp for tusenvis av kroner. 

Jeg liker faktisk barna mine for den de er, ikke for klærne jeg kjøper til dem. Ikke bryr jeg meg om hva naboen bruker på sine barn heller, og jeg ville mest sannsynlig ikke se forskjell på to luer med en prisforskjell på et par tusen kroner heller.

Bruk så mye du vil på klær, men gå faen ikke rundt å si at de som ikke gjør det er dårlige foreldre! 


(Utstillingsdukker, bokstavelig talt!) #mammablogg
12 kommentarer
    1. Er helt enig med deg! Synes at det er helt idiotiske påstander som kommer fram i media.
      Så lenge klærne er komfortable og varme så spiller det ingen rolle hvilken prislapp som står på. Barna er våres kjæreste og vakreste uansett <3

    2. Er så enig i det du skriver! Så lenge barna trives i klærne sine, har jo ikke prislappen noen betydning.
      Synes egentlig det er litt urovekkende at en sån debatt nå pågår, da normale mennesker egentlig burde sjønna hvor liten verdi det egentlig finnes i et lite mærke neders i hjørnet på et plagg. Mange populære mærker bidrar jo også til blandt annet dyremisshandling eller barnearbeid. Noe som bli vansklig å få slutt på, når mærket allerede er godt etablert som statussymbol.
      Noe annet jeg lenge har irritert meg over, er mengden av ubrukelige barneklær, også i billigkjedene. Hvilken baby er det som trenger hette og/eller lommer på klærne sine? Annet en at de kan hekte seg fast i ting, noe som kan være farlig. Og alle moteklærne, som får barna til å se ut som miniatyrvoksne. Det er forskjell på barn og voksen, også å klærne de liker å ha på seg!
      Selv sliter jeg noe enormt med å finne praktiske klær til lillegutt på 2år. Hender jeg kjøper jenteklær, da jentene har så uendelig mye større utvalg! Spessielt om jeg vil finne klær som ser litt pene ut, for en spessiell anledning. Da er som oftest alle klærne jeg finner, helt ubrukelige som barneklær! (Kjøper så klart ikke knallrosa kjoler, men klær som ser ut som gutteklær på en gutt! Haha :p)

    3. Skriv din kommentar her…Bra noen endelig kommer med fornuftige synspunkt. Gremmes av debatten. Helt teit. Lurte nesten på om de fleste på bloggeland var litt “lost”, men der berga du min dag. Man orker nesten ikke å kommentere dems innlegg engang. Bare holdningen ” det er jo bare de med dårlig råd som er misunnerlig”. Hallo, sier nå jeg. Debatten berører nå heller verdier og holdninger hos folk, og ikke så mye misunnelse. Temmlig lavmål hele debatten, spør du meg og temmlig meiningsløst med mote til babyer. Handelsstanden har virkelig et behov for å skaffe flere penger. Galskap. Tror disse mødrene burde vokst opp i en fattig familie for å lære det som betyr noe her i livet. Vi hadde lite penger da jeg var lita, og jeg husker på ungdomsskolen at min søster klippet merke av ei utvaska levisbukse og sydde den på ei billig bukse. Ingen så det engang, enda alle påstod at Levis var så mye bedre og finere. Lurer nå på om hvorfor ikke folk føler seg litt lurt innemellom? Men de får bare styre på. De må jo bare tro at de og barna dems blir så mye lykkeligere av å bære siste ” skrik”, men jeg planter beina i bakken og handler det som er praktisk, anvendelig, av og til dyrt, men da fordi jeg vet det er kvalitet eller spesielle egenskaper eller motiver jeg ønsker meg. Men absolutt alle er i mine øyne like mye verd uansett hvilke klær eller mobil de har. Til syvende og sist betyr det utvendige lite, men at vi og våre er frisk fysisk og psykisk er det som betyr alt.

    4. Jane: Ja, det var vel ikke helt gjennomtenkte ord, og ganske unødvendige når jeg tenker meg om. Helt sant, barna er det kjæreste vi har og det er ikke klærnes fortjeneste.

    5. Renate: Spurte syvåringen om det var viktig for han at jeg kjøpte en genser til tusen kroner når jeg kunne kjøpe en til 200, fikk til svar at han ville ha den til 200 så kunne jeg heller kjøpe han en ny sykkel for det hadde han bruk for, sån hvis jeg måtte bruke alle de pengene.

      Har skrevet om barneklær før, og hvor latterlig det er at de lages for utstillingsdukker, og ikke levende barn. Nesten håpløst å finne noen som er praktiske i hverdagen. Og ikke blir det bedre av at klærne kalles “slim fit” og andre kroppsfikserte ting. Skal være lykkelig den dagen noen lager et merke som heter “vær som du er” som er uten hetter og tråder 🙂

    6. Navn: Takk for det, kjente at jeg ble nødt til å ytre noen ord når jeg så enkelte påstander som kom. Selv om vi har relativt grei økonomi ville jeg aldri bruke så mye penger på klær, jeg sparer heller så jeg kan gi barna mine en bedre start på voksenlivet 🙂 Og det er helt sant at så lenge vi har det bra fysisk og psykisk har klærne overhode ingen ting å si.

    7. Det har alltid vært et visst merkepress på ungdomsskolen og blant eldre ungdommer, så på et eller annet tidspunkt kommer det uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor de foreldrene det gjelder, som faktisk ikke har råd til klærne, velger å bidra til at presset øker. Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom pris og kvalitet.
      Jeg tror det er lurt å ha minst mulig fokus på klærenes navn, og heller fokusere på funksjon.
      Synes du har skrevet et godt innlegg om dette! Har lenket til deg i mitt innlegg, les gjerne.

    8. Lammelåret: Merkepress vil det alltid være, men det betyr ikke at vi må øke fokuset slik at det blir mer av det. Og jeg er helt enig i at man skal fokusere på funksjon før merke, ettersom det er varierende både på billige og dyre klær hva som er god kvalitet eller ikke. Synes du har skrevet et god innlegg beskrevet innlegg om temaet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg