Til nattevakten.

Kjære nattevakt, du snille og omsorgsfulle menneske som jobber når andre sover, som kommer med gode ord og passer på, i dag skal jeg hedre deg gjennom mine ord.

Alle de ganger jeg har vært syk og sårbar, har natten vært den mest skremmende tiden. Det er da jeg er ensom og føler meg alene, når resten av verden sover og mine er dratt hjem. Det er da tårene kommer og kroppen har får tid å kjenne etter. Hele verden raser sammen for meg i et eneste kaos av tanker og følelser, smerter og redsel for morgendagen. 

Men så kommer disse nattens engler inn, de ser deg og gir deg trøstende ord, de gir deg omsorg og styrke til å komme gjennom mørket. De passer på deg og tar seg tid, setter seg ned ved siden av deg, og gir av seg selv.  De gir trøst og trygghet i den vanskelige tiden, og selv når de har det travelt tar de seg tid. 

Deres jobb blir ofte tatt for å være enkel, men det er så feil som det kan bli. De jobber i stillhet og mørke, og utfører sine oppgaver når andre hviler rundt dem. Vaktene er lange, og timene går sakte. Når andre står opp, drar de hjem. De lever om natten og er på mange måter en annen del av samfunnet, en del vi ofte glemmer. Men så kommer den dagen vi blir syke, og vi trenger dette menneske som skal passe på oss. Det er da vi ser hvor mye de faktisk gir av seg selv. 

Men den viktigste jobben de gjør er å se den syke, og losse dem trygt gjennom den lange natten. Og det er de små tingene de gjør som får meg til å huske dem best. Glasset med vann, en klapp på skulderen og noen varme ord. Gode ord om at dette klarer jeg. 

Gjennom alle de årene jeg har vært innom helsesektoren både som pasient og som pårørende har jeg møtt på disse menneskene, og lagt merke til hvor mye de gjør for andre. Jeg har sett den enorme innsatsen de gjør for at andre skal få det bedre, den omsorgen de gir lagt over det som forventes. Deres jobb fortjener mer ære, for uten dem ville natten vært lang, mørk og skremmende ensom for alle de som trenger trygghet og trøst. 

Så tusen takk til alle dere som velger å jobbe om natten for å hjelpe andre mennesker, jeg beundrer virkelig den jobben dere gjør. Jeg ser dere daglig gjennom jobben min og jeg møter ofte på dere som pårørende. Og jeg tar meg alltid i å tenke at om alle hadde vært like flink å gi omsorg hele døgnet ville mange fått et annet syn på det å være syk. For jeg har aldri møtt en nattevakt som har avist meg, selv ikke når dere hadde det travelt. Dere ser mennesket dere har foran dere, både barn og voksen, og dere fortjener den dypeste respekt for dette! 

Del gjerne om du er enig, og synes at nattevaktene skal få litt ekstra oppmerksomhet. Deres jobb er så utrolig viktig, og blir ofte glemt. 

Facebooksiden min finner du HER!

Du finner meg som @steinhavet på snap og instagram. 

#nattevakt #samfunn #mammablogg #sykdom #helse #yrke #hverdag #følelser #omsorg #ros #engler #pårørende #helsefagarbeider #sykepleier #assistent

99 kommentarer
    1. Hyggelige tanker og gode ord; hjertelig takk! Etter 37 innholdsrike år som nattsykepleier har jeg nå avsluttet arbeidslivet og koser meg stort som ambulerende bestemor på heltid!

    2. Som nattevakt må jeg bare si tusen takk for fantastiske ord! Og jeg sier meg samtidig veldig enig med deg. Ikke alle dagtidsarbeidrere forstår belastningen det er å jobbe på natten. Misforstå meg riktig, jeg elsker jobben min som nattevakt i en avlastningsbolig for barn. Men når sant skal sies: Kroppen er ikke skapt for å jobbe på den “feile” siden av døgnet, men noen må gjøre det, og jeg er umåtelig glad for at en av de som gjør det er nettopp meg!

    3. Jeg jobber nattevakt på et sykehjem,og jeg takker for de fine ordene om oss nattevakter.jeg liker veldig godt å jobbe på natt,og kunne ikke tenke meg å jobbe dagvakter.

    4. Jobber selv som nattevakt på sykehus, , tusentakk for fine ord. Ble virkelig rørt, ikke alle som jobber natt som får høre ris/ros av pasient sine da de sover som regel. Men du har de pasientene som trenger mer omsorg og trøst enn medisin og prøve taking. Og da når jeg leser dette, så gir du meg så mye motivasjons til å gi mer til pasientene. Du gjør meg virkelig stolt over jobben min. Tusen tusen takk 🙂

    5. Skriv din kommentar her…tusen takk for nydelige ord. Jeg jobber som nattevakt på sykehjem,det er det du skriver som er så fint å kunne ha tid til om natta. Natta er oftest den vanskeligste på døgnet.og vi kan gi av oss selv!

    6. Så flott skrevet, og det var fint å lese. 🙂 Godt at nattens hjelpere også legges merke til. 🙂 Stooor klem fra en nattevakt. 🙂

    7. Å, det var så godt å lese,- jeg kjenner at det “boosted” min væren som “nightnurse” på en avvenningsklinikk for rusmisbrukere.. og jeg kjenner at oj,- jeg gleder meg ekstra mye til å gå på vakt de neste to nettene.. Takk takk, for fine ord!

    8. Som sykepleier og nattevakt på en travel medisinsk avdeling, sier jeg tusen takk for flotte, varmende ord! Det er deilig å vite at vi blir “sett” selv om vi jobber når alle andre sover. Blir rørt til tårer hver gang noen kaller oss Engler 🙂

    9. Tusen takk for fine ord. Jobber som nattevakt på sykehjem, og kunne ikke tenkt meg noe annet. Klem til deg:)

    10. Tusen takk for fine ord om oss nattevakter. De varmet. For som du sier: Mange tror ikke nattevaktene “gjør” noe. Tusen takk.

    11. Skriv din kommentar her..Takk for gode ord som varmer, det er ikke så ofte man får det. Jobber som nattevakt i psykiatrien, akuttavdeling, det er mange som trenger oss sjøl om det er natt !

    12. Takk for varmende og oppmuntrende ord. Som nattevakt på et sykehjem er det akkurat dette som jeg synes er så givende: Å få være der for noen, når nattens ensomhet, savn og uro hindrer søvnen i å komme. Takk for at du ser oss 🙂

    13. Takk for fiiine ord om nattevaktene, jobbet 16 år som nattevakt i hjemmesykepleien og trives. Men vi er ofte en glemt gruppe så derfor er det veeeldig godt å lese dette.

    14. Har jobbat Som nattevakt i snart 10 år. Att få vara tryggheten när de som behöver den gör allt. Allt ifrån ett glas varm mjölk till att lämna dröm öppen så de ska höra min röst och veta att de ej är ensamma är små saker för mig som gör stora saker för de som jag assisterar. Så Tack för fina ord. Vi änglar i natten behöver veta att vi behövs.
      Tomas

    15. Skriv din kommentar her…Har selv ligget lange perioder på sykehus ,og takker de som trøstet og pssset på meg i en tung periode .Et eksemel ,en ung mann tok med seg papirarb.og satt hos meg hele natten,før siste operadjon .hjerte,avd på Riksen
      …varme tanker til dere alle -…

    16. Skriv din kommentar her…Tusen takk, virkelig kos og høre at noen setter pris på arbeidet vårt.

    17. Til alle nattevakter , mange gode ord til oss her.
      Er selv nattevakt på et sykehjem og i nattpatruljen,

    18. Tusen takk for varme og flotte ord! Jeg er selv nattevakt og midt i arbeidshelg, disse ordene tar jeg med meg videre – det er en ære å få være den som kan gi denne tryggheten.. Det å bære være- være tilstede – og deler gjerne linken din… 🙂

    19. Tusen takk for fine ord,di varmet <3 .Jobber selv som nattevakt på eldresenter i 30 år,en glede å kunne være til hjelp for di som trenger det. Fine ord som vi nattevakter setter pris på. klem fra natteakta 🙂

    20. Vigdis J: Så godt å se at mine ord varmer, de er dere som jobber om natten vel unt! Jeg har selv jobbet en periode på natt, og vet godt hvor lang natten kan være der du jobber i ensomhet! Så jeg beundrer alle dere som natt etter natt gir omsorg, selv om kroppen sier at dere bør sove! Klem tilbake 🙂

    21. Takk for det du har skrevet, det varmet mitt hjerte. Har jobbet natt i 9 år men har nå gått av med pensjon.Jeg har gitt alt i jobben for at alle skulle føle seg trygg, få omsorg og lytte til alle. Ta seg tid og føle at vi var det for de,Natten er lang har gått fra 21,45 til kl07,45 alså 10 timer på slutten gikk jeg 22.30 til 07.30 så natten er lang.

    22. Takk for flotte ord.
      Det er derfor det er så fint å være nattevakt, der er det ofte tid til å være “noe ekstra” for både pasienter og pårørende
      Hilsen en nattevakt som elsker jobben sin

    23. Tusen takk for gode og fine ord. Godt er det når noen “ser” oss også. Hilsen en nattvakt på pleiehjem 🙂

    24. Jobber selv som nattevakt på et sykehjem. Ble rørt til tårer av disse ordene.
      Natten kan være en påkjenning til tider spesielt når vi har terminalpasienter. Det også være dere for pårørende . Vise omsorg og trøste i en tung stund .
      Er veldig glad i jobben min og trives kjempegodt.
      Klem fra nattevakta 🙂

    25. Dette varmet god. Har jobbet natten i 10 år og vet det er få som har ditt syn på oss. Det er faktisk ganske mange som ikke tenker på oss i det hele tatt. Pårørende som gir for eks jule sjokolade til de tre avdelingene som er her, men ingen til nattvaktene. Selv om man tenker på det er det ikke det som er viktig. Jeg jobber med demente og det beste er når du kommer på jobb og de lyser opp. De kan ligge å vente på å få en natta klem og de viser bekymring for at jeg ikke skal få sove den natten. Noen sier der er du, da kan jeg endelig sove godt 🙂 Det er det som teller. Man blir jo veldig glad i pasientene sine. Jeg blir i alle fall 🙂

    26. Tusen takk för de orden… Jeg er sykepleier, og har jobbet natt siden 1980. Dette er det vakkreste noen skrevet om oss nattens engler.. 🙂

    27. Anne: Ja natten er veldig lang, og vet selv hvor trøtt og sliten man kan være i fire-femtiden om morgenen, så all ære til dere som jobber fast som nattevakt <3

    28. Ann: Ja, det kan være tøft å jobbe på natt, og jeg er veldig glad for alle dere som er der for våre eldre når de går inn i sine siste timer. Fastvakt er veldig spesielt, med omsorg og ærbødighet og sorg. Stor klem tilbake 🙂

    29. Cathrine sagen: Ja det er helt sant, dere blir alt for mye glemt. Har sett det du skriver om julegodt, og synes det er kjipt. For hvem går de lengste vaktene og jobber under de vanskeligste forholdene til den minst gunstige tiden i døgnet, og muligens er tilstede i den tiden som er tøffest. Så jeg håper mine ord vil gjøre at flere får øynene opp, og husker at det også er noen som må være våkene når andre sover! 🙂

    30. Sitter i ambulansen på nattvakt nå, hadde en travel start i kveld. Dine ord var godt og lese, de vil muntre oss resten av vakta og være med oss videre opp oppdragene som venter oss i natt 🙂 takk snille du!

    31. Takk for varme ord,dette er ord som varmer hjerte vårt.Vi trenger å få høre slike ord,det er man ikke bortskjemt meg.Vi nattevakter føler mange ganger at vi er bare en skygge og skal helst bare være usynlige,blir ikke satt pris på.Men det vi vet er at vi gjør en god jobb,og gir mye kjærlighet og omsorg for våre beboere,og det har vi opplevd ,og vi vet at våre herlige beboere er glade i oss.Vi har et rikt liv,synes nesten synd i de mennesker som ikke for oppleve det.Vi bryr oss om og viser ekte kjærlighet til våre skjønne og herlige beboere.

    32. Tack för dina otroliga ord. Jag sitter och blir väldigt rörd då jag egentligen bara gör nåt jag verkligen älskar..Att ge människor en så trygg natt som möjligt. Jobbar inom Rus och Psyk och nätterna kan va tuffa men de ger mig också en möjlighet att visa de goingar jag jobbar för att då det känner de inte har nån i hela världen, så har de mig. Vi finns där för vi vill, och vi bryr oss..och det finns få saker som får mig så glad som när jag möter en av de jag jobbar för som säger “Inatt har jag sovit bra” Så återigen Tack ❤️

    33. Nattevakter betyr masse. Da vår far lå for døden, vi var slitne og han var redd, da kom det ei erfaren dame og satt inne hos han hele natten. Så godt å vite at vakta kunne sine saker, hun fulgte med gav medikamenter når det trengtes. Ære være disse hvite englene, uansett hvor de jobber 💖

    34. Som sykepleier ved en akutt psykiatrisk avdeling i snart 30 år takker jeg for disse fine ord. Det fine med nattevakt stilling, er at man har bedre tid til pasientene. Det er ikke en masse undersøkelser og legesamtaler. Det er vel det som gjør at man trives med nattarbeid. Vet at alle gjør så godt de kan, men det er ikke så synlig det som skjer på natten, og derfor varmet det med disse flotte ord😘Takk😘

    35. håper politikerne leser dette, ikke bare en gang, men flere og bevilger mer penger til helsesektoren😍 jeg har jobbet i helsesektoren i 25 år og veit hvor viktig det er å ha tid til pasienter. Derfor:flere stillinger og mer penger kjære politikere❤️❤️

    36. Nattens dronning/engel takker for varme ord 🙂 Det er en takknemlig jobb,men ikke bra for kroppen da. Tenke seg om vi ikke har vært der,alle disse timer i natten. Det er godt,få lov til være der for den som trenger nattens engel 🙂 Klem

    37. Jeg jobber 80% natt. Tusen takk for de fine ord du ga. I morgen kveld skal jeg på natt igjen. Jeg har da 5 nattvakter og går av på lørdag. Med disse ord fra deg, blir mine vakter lettere, selv i mørkret. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg