De fryktelige gymskoene!

Når jeg gikk på barneskolen ble jeg tvingt til å bruke gymsko, et par ufattelig teite sko. Faktisk så teite at jeg hatet dem like mye som at jeg måtte stå opp om morgenen, og jeg brukt hver eneste mulighet jeg kom over til å «glemme» dem hjemme. (Noe min mor viste, så de havnet like fort i gymbaggen!) Jeg hadde store problemer med å vise meg rundt i dem, og var helt sikker på at det bare var duster som brukte sko som var «hudfarget» under og hvite ellers. Det var gammeldamesko og idiotsko, og jeg kranglet så busta føyk så fort jeg så dem, til mammas store frustrasjon. 

 

I dag kom det lapp med hjem fra skolen, der det sto at guttungen skal ha innegym i morgen, med innesko! Teite, dumme innesko uten svart såle! Noe vi selvfølgelig ikke har, for etter alle traumene fra barndommen er det jo helt klart at jeg har ignorert muligheten for at denne dagen skulle komme. Jeg fikk et pussig innfall om å krølle lappen og kaste den ut i regnet, og må vel bare innse at jeg muligens må jobbe litt med mitt forhold til gymsko. 

 

Hvorfor kan ikke de lage svart gulv så de stakkars små ungene kan bruke noen litt penere sko i gymtimen, sko som de har fra før av og som er fullt brukbare etter 4-5runder i vaskemaskin? Spart noen kroner hadde jeg også gjort, for han trenger ikke joggeskoene før til våren, og da er de uansett alt for  små. (Ikke kom å si at jeg burde kjøpt gymsko til å bynne med, det nekter jeg rett og slett å høre på!!) 

 

Så i dag måtte vi med andre ord ut på handletur, og etter noen runder med bestikkelse av minstemann så han kunne være hjemme med besteforeldrene kom vi oss avgårde! Eldstemann var veldig fornøyd med grunnen til at vi skulle handle, og moren var dritsur. Så det tryggeste var å ta med en mellommann som kunne være nøytral. (Altså min bedre halvdel!) Ellers hadde vi sikkert kommet hjem uten sko…

 

Det var en særdeles tøff handletur, jeg gikk konstant rundt og beit meg i tungen så jeg ikke skulle rope «Teite, stygge, dumme, ekle gymsko!!» For det var liksom ikke jeg som skulle bruke dem, og jeg ville garanter angret på det om jeg fikk min sønn til å mislike disse fryktelige skoene like mye som meg.  

 

Etter å ha sett på utvalget fant vi noen blå, som jeg kan godkjenne uten for mange negative følelser. Jeg måtte jo spørre hva guttungen syntes om skoene, og fikk til svar «sko er sko» samtidig som han trakk på skuldrene. Jeg håper han fortsetter med denne holdningen en stund til, for etter hvert vil de forhåpentligvis får svømming, med badehette….(Jeg gråter nesten av frustrasjon når jeg tenker på det!)

 


 

 ( #mammablogg #mamma #barn #gymsko #sko #skole #shopping osv osv 😛 )

8 kommentarer
    1. HuffogHuff… svømming med badehette ja.. der fikk du meg satt ut.. Jeg prøvde å glemme den..og jeg fikk aldri sån tøff, tettsittende badehette.. neida tykk og god, lett å ta på og så ut som en dass….. Kommer ikke til å sove i natt…..

    2. Skjønner ikke helt at de krever lyse såler når det finnes sko med mørk såle som ikke sverter av. Hele bakgrunnen til kravet er jo at vaskedama skal få det lettere med å vaske. Hun skal ikke bruke tid på å gnikke på alle flekkene. Selv har jeg latt guttungen ha mørke såler i gymmen. De sverter ikke av. Har testet de på gulvet selv. Ingen merker 🙂
      Ville ha testet alle par jeg har før jeg kjøper nye 🙂

    3. Hahahaha. Her måtte de ha gymsokker. Noe jeg syntes er enda verre!! Det finnes ikke noe kleinere enn gymsokker. Og jeg følte meg som en idiot da jeg løp fra butikk til butikk og spurte etter det. I den siste butikken hadde de noen igjen, men ikke i rett størrelse. Og jeg fikk beskjed om at gymsokker er på vei ut. (Nei sier du det? Det burde ha skjedd for 20 år siden)

    4. Haha, du skriver så utrolig bra! 😀
      Husker selv traumene med gymsko og badehette fra barneskolen. For ikke å snakke om han gymlæreren i vide shorts på bassengkanten, med innsyn rett opp i skrittet. (Nei kikket ikke med vilje, fikk beskjed om og stille oss langs kanten, og skulle, lydig som jeg var, kikke opp på han mens han snakket).

    5. Anonym: Ja ikke sant, hva gjør det vel med noen sorte merker etter gulvene 😉 tipper at ungene ikke bryr seg:P Sjekket skoene ja, og kunne konstantere at jeg burde legge om handlevanene våre, side alle svertet av!

    6. Navn sjømannsfruen: Åhh, gymsokker faktisk. Det er i alle fall grusomt, minnes at det var snakk om at vi skulle bruke det en gang, men tipper en eller annen lærer syntes synd i oss og fant ut at stygge gymsko var bedre.

    7. Renate: Tusen takk 🙂 Kjenner jeg får en klump i magen med tanken, for selvfølgelig skal man jo være flinke å se på den som snakker:P Er det rart man får traumer etter slike opplevelser?!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg