Budskapet i barneTV.

Det er vel og bra at barneTV prøver å lære barna ulike ting, men det er ikke like gjennomtenkt bestandig hva de faktisk oppnår med budskapet de sender ut. 

 

For eksempel så jeg en episode av robot etellerannet, og priset meg lykkelig for at vi ikke har noen form for levdende fisk i leiligheten. Det hadde seg nemlig slik at den lille fisken i glassbollen var trist, og de måtte finne han en ny venn. De dro til en annen planet og fant noen venner til fisken. Og det er her jeg ser det kan bli problemer! For de fant nemlig ut at fisken skulle få slippe fri til vennene sine! 

 

Så jeg ser for meg at minstemann på tre kunne finne på det samme, og siden det nærmeste vi finner sjø er doskålen ville en evt fisk ende livet sitt der. 

 

Jeg har prøvd å forklare minstemann at han ikke kan kaste ting i do, for vannet og det som skylles ned, havner i en stor tank. (Prøvde å unngå at viktige ting som fjernkontroll, mobil og div leker skulle bade i do!) Men jeg tror ikke min hysteriske forklaring gikk inn, samtidig som jeg prøvde å fiske opp en dorull og noen lekebiler, før han fikk tid å «dra i snora»! 

 

 

Så til alle dere med barn og akvarium, pass på at ikke ungene blir alene med fiskene, til og med katten er et tryggere alternativ til fiskepasser! 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg synes stort sett programmene på NRK er ganske bra, selvfølgelig med visse unntak. Derimot har jeg sett litt på de andre (utenlandske) barnekanalene, og jeg gremmes. Der virker det som det gjelder å si mest mulig ekle ting til hverandre, opplæring i dårlig oppførsel kaller jeg sånt.
      Det skal sies at jeg ikke ser så mye på barne-tv lenger, pga at ungene er vokst fra det.

    2. 4 barns mamma: Ja helt sant, dette var heldigvis ikke en av de værste sakene jeg har sett. Og det er helt klart en fordel å passe på hva barna ser! Ha en super uke du også 🙂

    3. HanneM: Ja, nrk er ikke så galt heldigvis. Her i huset har vi forbud mot de kanalene, for jeg ønsker ikke at barna mine skal se det. Da kjøper vi heller mer passende filmer som de kan se istedenfor. Men kjenner at det bynner å bli vanskelig ettersom det bare blir mer og mer av den typen barneserier. Håpløst rett og slett, hva med å lage noe som faktisk gir litt mening.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg