Endometriose, den ukjente sykdommen.

Lillesøstra mi skriver om endometriose, og er så tøff at hun har skrevet om dette på bloggen sin. Det er en typisk kvinnesykdom som får svært lite oppmerksomhet i media og ellers, men som knuser livet til tusenvis av kvinner, den gir smerter, ubehag og i svært mange tilfeller barnløshet. 

 


(Meg og pernillus som jeg bruker å si til lillesøstra mi <3 )

 

Kort fortalt så oppstår det endometriosevev andre steder enn i livmoren i underlivet, som gjør at du blør og får syster som gir deg smerter. På lang sikt får du arr og dette er vel også grunnen til at mange sliter med barnløshet. Noen kan ha sykdommen helt uten tegn på den og andre kan bli helt uføre av den. 

 

Jeg har selv disse smertene, og alle tegn på at denne sykdommen har inntatt kroppen min. Men desverre har jeg ikke fått noen diagnose, kun noen få ord i journalen der det står uspesifisert endometriose. Og sykehuset er ikke direkte hjelpsomme med å finne ut hva som gir meg smertene. Jeg er inne på sjekk nå og da, men til syvede og sist konstanterer de bare at de finner nye syster i underlivet mitt, og at de sikkert går over. Sist besøk klarte de også å si at de nå ville slutte å ta meg inn på kontroll, for i deres øyne er det tydeligvis ikke noe å gjøre med saken. De har sjekket meg innvendig og ikke funnet noe, så da må jo smertene mine bare være syting og klaging. (Det er i alle fall slik jeg føler det…)

 

Desverre er smertene like ekte som blåflekken på leggen min, og uansett om de har tenkt å hjelpe meg eller ikke må jeg leve med dette. Så jeg er veldig glad for at søstra mi skriver om temaet, så kanskje flere får opp øynene for dette. OG kanskje vi etter hvert blir tatt mer seriøst. 

 

I går skrev søstra mi et innlegg om hvor like vi er, og jeg er vel en av de få som virkelig forstår hva hun går igjenom siden jeg er der selv. Men på tross av smertene har vi et godt liv. Om du vil lese om dette finner du det her.

4 kommentarer
    1. Hei
      Har du bedt legen din om henvisning til spesialist? (Gynekologspesialist). Venninnen min har sannsynligvis det samme, hun har i alle fall cyster og hadde veldig mye smerter under mensen og har hatt mange prøverrør forsøk uten å lykkes. Hun ble sendt til en gynekolog som er spesialist på dette visstnok, og han gav henne noen piller som visstnok har gitt henne et annet liv. Jeg kan prøve å få tak i navnet på de pillene, men man må ta akku.rat det med nytt liv med en klype salt siden venninnen min dessverre forandrer på historiene etter vær og vind, slik at det neste uke kan ha ødelagt livet, men uansett så er han hun har vært hos spesialist på dette, og jeg kjenner han litt privat siden han er nabo til en slektning. Når dette er sagt, har du forsøkt akupunktur eller soneterapi? (Du har sannsynligvis prøvd alt) Det skal ha god virkning på denne sykdommen etter det jeg har skjønt, men jeg kan dessverre ikke uttale meg mer enn det jeg har hørt. Uansett om man tror på det eller ikke så er det jo verdt et forsøk. Et annet forsøk verdt er å sjekke youtube. Utrolig hva man finner der faktisk. Jeg har slitt med en frozen shoulder i over et år nå, og har brukt tusner av kroner på behandling. Behandlingen hjalp jo, men smertene kom tilbake på nøyaktig samme tidspunkt i år. (pinsen) Jeg gikk til legen for dette, og hun skrev i henvisning til fysioterapaut at jeg hadde hatt vondt en måneds tid, når jeg har hatt det siden forrige pinse. Jeg skrev mail til henne etterpå og forklarte at det var pinsen i fjor jeg hadde ment. Jeg ble litt frustrert over at jeg skulle måtte betale for noe som veldig mange som har eller har hatt dette sier at ikke hjelper og at de har smerter enda så jeg søkte litt på youtube. Vet ikke helt hva jeg hadde ventet å finne, men i alle fall ikke løsningen. Jeg fant en metode som de bruker på en klinikk i USA, og jeg prøvde den selv, og nå kan jeg løfte armen over hodet, jeg kan klø meg i høyre øre med høyre finger, og jeg kan kneppe opp bh’n og ta på meg en genser uten at det gjør så vondt at jeg bare må hyle høyt. Dette er nå èn uke siden. Jeg håper at du kan finne noe lignende for det som er ditt og søsterens problem, om det ikke finnes mirakler, så kanskje noe som kan lette smertene slik at man kan leve et tilnærmet normalt liv.
      Hilsen Kjersti

    2. Kjersti: Har vært hos spesialist ja, uten at det gjorde ting bedre, desverre. Så lenge det jobber menneker som enda går rundt å tror at endometriose er en “bæsesykdom” vil vi aldri bli tatt på alvor. Jeg ble akutt syk i severige sist feire, og ble innlagt på sykehus. Den legen jeg snakket med da som også var spesialist på sykdommen sa at siden jeg hadde vært gravid og brukt hormonell prevansjon ville en evt sykdom som dette kunne bli sjult på grunn av hormonene. Og at det derfor ikke ville bli lett å finne sykdomstegn under operasjon. Så denne legen var helt sikker på at det var det som feilet meg, men desverre tenker ikke legene jeg har møtt her hjemme på samme måten. Og når de ikke ser et fysisk bevis på smerten, så er den heller ikke der. Har prøvd akupunktur ja, men uten hell desverre 🙁

    3. Be om henvisning til gynekolog og be om å få en laproskopi. Dette er vel eneste måten å diagnostisere. Jeg gikk på hormonprevansjon, men har riktignok ingen barn, helt frem til operasjonen og hos meg var det ingen tvil. Endometriosevev fjernes samtidig som laproskopien blir gjort for å diagnostisere. Nå er det ikke alt endometriosevev som kan fjernes, men det finnes medikamenter for å “tørke ut” disse ansamlingene for betent vev. At du er ung er ingen unnskyldning. Jeg er 26 år og har endometriose i nærmere 15 år. Men det tok altså laaaang tid å bli trodd…

    4. Anonym: Har vært gjennom alt dette, men den siste legen jeg snakket med sa at mest sannsynlig var vevet sjult siden jeg har vært gravid og ikke hatt mensen de siste årene pga av hormonprevangsjon. Helt håpløst at man ikke skal bli tatt alvorlig, for selv om de ikke finner noe så er smertene der like fult. Og det samme er systene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg