NAV ja, fortsatt ikke ferdig med dem!

Etter at jeg fikk roet meg ned litt, gikk det opp for meg hva det idiotiske avslaget på søknad om grunn og hjelpestønad fra NAV betyr. 

 

De har med andre ord tenkt å sabotere den veldig velfortjente ferien vår, ettersom jeg ikke tør å vente i tre uker med å ordne og sende inn klagen. Jeg har tross alt seks uker på meg, men man vet aldri hvordan nav faktisk regner ut hvor mange dager seks uker inneholder. OG ja, jeg vet jeg var usakelig nå, så du trenger ikke kommentere det!

 

Så fredagen vil komme og gå uten at vi kommer oss avgårde, for hvordan jeg skal klare å skrive en klage til nav, hente inn ny dokumentasjon og lete gjennom lovverk i tilegg til full jobb og pakking kan jeg ikke forstå!

 

Og det er jo helt klart en selvfølge at ferien ikke skal gå som den burde, noe annet ville jo være veldig rart. Sist ferie ble jeg syk og lagt inn på sykehus, ferien før det ble minstemann syk osv. Så nå når fomen til alle er rimelig bra må det jo komme noe annet i veien. 

 

Om det viser seg at loven faktisk tilsier at du ikke skal få stønad uten diagnose, har jeg store planer om å gjøre noe med det. Jeg kan faktisk ikke sitte her og se på at vi skal slite oss gjennom hverdagen med nøyaktig de samme utfordringene som andre med sykdom. Og jeg kan i alle fall ikke sitte å vite at andre har det slik, og ikke har de resusjene som kreves for å gjøre noe med det. Da må norges lov endres, og for at den skal endres må det komme frem i lyset hva som ikke fungerer med det. 

 

Men jeg vet ikke enda om det faktisk stemmer, om vedtaket om avslag er riktig begrunnet eller ikke. Så det får tiden vise, kamp blir det uansett, for ifølge det jeg kan lese meg frem til har vi mer en god nok grunn til å få hjelpen vi har søkt om. Desverre er ikke alle enig med meg, eller retselse, kun NAV er ikke enig med meg!

 

Spørsmålet blir hvor lenge det blir venting!

 

Jeg må bare si som sant er, jeg er jævla dritlei av å vente! 

8 kommentarer
    1. huff.. vi trodde at vi måtte vente på dem, men det måtte vi absolutt ikke. Først sendte vi inn en søknad, to uker etterpå fikk vi den i retur for vi hadde glemt noen opplysninger. Sendte papirene onsdag til OSLO og mandagen etter var pengene på konto! tok bare 4 dager å få dem sendt til oslo, søknaden behandlet og pengene på konto! :ooo kjempe raskt!

    2. Så kjedelog da! 🙁 Og FOR et tunggrodd system! Det nytter å klage, men tar utrolig mye krefter og tid som du sier. Burde vært unødvendig! Masse lykke til!!

    3. Tara Sofie: Så heldig dere har vært, skulle virkelig ønske at jeg hørte om flere slike tilfeller 🙂 Kjempebra at det fungerte for dere! Ingen fortjener å vente slik vi og mange andre gjør.

    4. mulighetene: Ja, det er rett og slett idiotisk spør du meg. Blir småsprø av å hele tiden måtte klage og klage for at noe skal ordne seg. Og den evige ventingen gjør meg i alle fall smågal. Takk <3

    5. Hei!
      Har du søkt om dekning av “riktige” utgifter når det gjelder grunnstønad? Det hjelper ikke å sette opp alle typer utgifter, kun de som dekkes av grunnstønaden. Se info her http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/barn-og-unge-med-nedsatt-funksjonsevne-hvilke-rettigheter-har-familien-revidert-utgave/Sider/default.aspx
      Der er det også info om når man har rett til hjelpestønad. Lurt å bruke betegnelser som er kjent for NAV.
      Jeg forstår at du vil klage, men ofte er det raskere å søke på nytt. En klagebehandling kan ta veldig lang tid.
      Hvis du søker på nytt er du ikke bundet av tidsfristen og kan ta ferie med god samvittighet.
      Og det er IKKE krav om diagnose for å få grunn- og hjelpestønad. Det er viktig å beskrive varighet og funksjonstap.
      Lykke til!

    6. myhreperspektiver: Ja, fikk en sosionom som jobber med dette til å gå over søknaden, siden jeg ville unngå dette. Og på avslaget virket det som at de faktisk ikke har lest det som står i legerklæring og søknaden. Men skal passe på at vi får med paragrafene i lovverket når vi sender inn klagen. Har ingen planer om å gi meg når jeg vet at vi skal ha rett på dette:/ Takk for tilbakemeldingen 🙂

    7. Da er ikkje diagnosen som bestemmer hjelpestønaden, men hjelpebehovet.
      Skriv opp ei døgnklokke over meirarbeidet du har, mykje enklare å få igjennom hjelpestønaden då. Du treng heller ikkje vente på legeerklæring, du skriv berre at den vil bli ettersendt.
      Men send kopi av søknaden til NAV til legen din, så skal han bekrefte at det er sånn det er.
      Har heldivis aldri hatt problem med hjelpestønaden etter første klage, og eg har hatt det i 8 år på mine unger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg