“Men kjære deg, du må spise mindre!”

«Men kjære deg, du må slutte å spise så mye! Det kan umulig være sunt for deg å ha så mange kilo på kroppen, og jeg er helt sikker på at du vil se så mye friskere ut når du går ned noen kilo.»

 

Er dette ord du ville si til en person som veier litt mer en det som er akseptert som normalen? Jeg vil tro at de fleste med normale sosiale kunnskaper ikke vil gjøre det, og at de fleste ville steile og si at jeg var direkte ufin om jeg sa dette til noen andre, uansett hvor godt ment det var. 

 

Men hvordan kan det da ha seg at det er helt greit å si det samme til en person som veier mindre en det som er akseptert som normalen?  

 

«Men kjære deg, du må spise mer! Det kan umulig være sunt for deg å ha så lite vekt på kroppen, og jeg er helt sikker på at du vil se mye friskere ut når du går opp noen kilo!»

 

Jeg kjenner jeg blir så utrolig lei av alle slike kommentarer, uansett om de er ment positivt eller negativt. Jeg er fullt klar over min egen vekt, og jeg kan love deg at jeg ikke trenger å få slike ting servert. Får du høre slike ting ofte vil du også etter hvert tro på dem og til slutt legger du alt for mye fokus på at du ikke er god nok, at du må endre deg for at andre skal være fornøyd. 

 

Hva du tenker kan være din egen sak, men vær så snill å tenk deg om før du sier dette til noen andre. Det er feil og sårende for den som motar ordene. Det er nøyaktig like vondt for en som er «tynn», som for en som er «tykk»! 

 

«Jeg kan godt overta noen kilo fra deg, det går helt fint!» 

 

Enda en setning som vi aldri ville finne på å si til et menneske som veier mer en oss. 

 

«Jeg kan godt gi deg noen av mine kilo, det går helt fint» 

 

Og igjen en setning som er sosialt akseptert å komme med, desverre. Jeg har stor forståelse for at andre sier dette for å trøste, og for min del går det helt greit for meg å høre dette dag inn og dag ut. Men jeg vet at svært mange unge jenter blir såret og får vondt når de får høre dette. De er veldig beviste på sin egen kropp, og slike ord hjelper ingen ting. De gjør det bare vondt verre, for det betyr jo at du ikke blir godtatt for den du er. 

 

Så neste gang du ser noen som er veldig «tynne» eller «tykke» kan du jo heller prøve å si noe positivt om dem, uten å såre dem med det samme. 

 

«Så vakker du er, den genseren kler du veldig bra!» 

«Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde så langt og tykt hår som deg, det er nydelig»

« Du er veldig fin og jeg liker deg for den du er!»

 


26 kommentarer
    1. Konklusjonen jeg ofte kommer frem til er at mann i gata burde lytte mer og mene mindre, selv om det aldri er så godt ment. For ja, det er fryktelig irriterende med folk som har løsninga på alle verdens problemer og bagatelliserer preoblemer med at “det er bare å gjøre sånn”… Det er nok en grunn for at vi har 2 ører og 1 munn 🙂

    2. Æ e helt enig me dæ! Kjenne mæ igjen på kommentara folk kommer me om man har for lite kjøtt på kroppen.. D e litt såranes å få sånne kommentara.. Æ prøve alt æ kan for å lægg på mæ, men t omtrent ingen nøtte.. Å sir man d t folk så endre dæm mening å kalle en for heldig..

    3. Silje Bjørklund: Ja, det e ikke mye godt å høre det dag inn å dag ut, selv om de fleste mene det på en god måte! Trur ikke det hadde blitt så godt motatt om vi sa til noen at dem va heldig som har noen “kilo for mye”, sia vi sjøl ønske å legge på oss.

    4. Klager og visdomsord fra alle jævla kanter, i hver eneste blogg jeg ser, men det løser ingenting.. bare setter ord på andres og egnes problemer!
      Slutt med denne meningsløse bloggen, blir helt satt ut av hvor mye fokus man kan sette på spising og utseendet.
      Lev livet…. Tren…. SPIS FOR HELVETTE og ikke se opp til sånne dumme, tynne stygge rosa blogger dronninger som tror de er bedre enn noen andre
      og tro at livet blir no bedre av å lese pisset deres .
      Selvsentrert er et nøkkelord! Hvor usikker på seg selv går det ann å bli?
      Ler av dere, finn på noe kreativt og nyskapende enn å sitter å whine om personlige ting på nettet. PATETISK!
      JANTELOVEN GET BACK HERE

    5. Som overvektig må jeg si at jeg har hørt flere av disse kommentarene… Jeg er ikke “feit”, men nesten daglig får jeg kommentarer om det og maten jeg spiser. Så dette går faktisk begge veier!

    6. Jeg synes jeg stadig hører og leser om hets og krenking av overvektige folk, men når det kommer til det muntlige så er det vel ofte folk som bryr seg (om) som konfronterer? Flere med anoreksi og bulimi forteller selv at de fleste ikke tørr å konfrontere dem mens enkelte andre føler et ansvar for å si ifra når de opplever folk som er helseskadelig under/overvektige. Så, i denne diskusjonen finnes det jo grader av det å bry seg og være til bry. Alle skulle ta hensyn til naturlig slankhet og frodighet, men enkelte klarer ikke å skille sykelige tilstander fra naturlige. Jeg håper venner og pårørende til de som tydelig sliter med vekt (helseskadelig) er modige nok til å si hva de mener om det, og at andre kan lære seg god, gammeldags folkeskikk

    7. Kristian: Blir stadig like fasinert over slike som deg som må kritisere det andre gjør, fordi du ikke ønsker å lese det. Om du synes bloggen er så meningsløs og fokusert på mat og spising er det ingen som tvinger deg å lese den. (Og om du faktisk ser over en del av innleggene mine vil du også se at det ikke er dette som er hovedtyngden på det jeg skriver…) Håper du får en fin dag videre, for det kan ikke være godt å gå rundt å irritere seg over slike ting og le av andre…Og kose deg med janteloven du, den funker sikkert for noen!

    8. Overvektig: Ja, det er jeg helt enig i, og jeg sier ikke at ingen som veier mer får høre dette, men at hovedtyngden ligger på “tynne” i denne problemstillingen. Mens på andre punkter er det mer utfordringer for de som veier mer. Men desverre er det litt for mange som mangler gode sosiale egenskaper, og de buser ut med ting som kan såre selv om det ikke menes på den måten.

    9. Bea: Ja det stemmer helt sikkert, for min del som tynn ligger problemet hos alle dem som ikke kjenner meg som må kommentere vekten min hele tiden. Det blir noe helt annet om familie og nære venner gjør det, for dem kjenner meg og kan faktisk også utale seg om hva jeg faktisk spiser. Så det er helt klart at denne diskusjon kan deles inn i ulike grader, og ulike mennesker vil helt sikkert oppleve kommentarene ulikt også.

    10. Godt skrevet 🙂 Har ikkje tal på alle dei gongar eg har høyrt lignande kommentarar. Var i barndommen og tenåra høg og tynn og sleit ofte med å finne kle som sat fint. Då er det ikkje kjekt å stadig verte påminna om kor hengslete ein ser ut.. Syns vi alle kan bli flinkare til å ikkje henge oss opp i utsjånaden til folk.

    11. Lise: Takk 🙂 Ja det er desverre veldig vanlig å få høre dette, noe som ikke er spesielt godt når man prøver å godta den man er. Og er veldig enig i at alle må bli flinkere til å ikke henge oss opp i utseende på andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg