Hvorfor en mamma trenger en husmorferie.

Den som sier at ferie er null stress, avslapping og late dager har enten ikke barn selv, eller har aldri vært på ferie. For ferie er langt fra så idylisk som du kanskje tror, det betyr nemlig dobbel arbeidsmengde for mammaen i familien. 

 

Hvem er det som planlegger turen i detalj, vurdere hvor mye som må pakkes, tenker over alle mulige situsjoner som kan medfører behov for plaster, rensevann og legebesøk, samler samme dokumenter som må være med og klargjør alt. Hvem vasker opp klær, pakker og pakker enda mer? 

 

Alt dette gjør mammaen, lenge før de skal dra. Og samtidig må hun utføre alle de andre oppgavene som hun har gjennom en dag, hun er hushjelp, vaskehjelp, kokk, lege, vaktmester og ikke minst en mamma. 

 

Når de kommer frem skal alt pakkes ut, unger skal ha oppmerksomhet og morsome aktiviteter skal utføres. Når ungene etter hvert sovner, fortsetter hun med de daglige oppgavene. Og til slutt får hun mulighet til å sove noen timer, før hun står opp å fortsetter på alle sine plikter hun gjør med glede og kjærlighet til sin familie. 

 

Vel hjemme skal det pakkes ut, klær skal vaskes og minner skal taes vare på. Barna skal forsatt ha sitt, og det forventes også at hun skal være uthvilt og smilende. Ha ekstra krefter til parforholdet og bare gode minner bra denne fantastiske turen. 

 

Så en mamma trenger en husmorfeire for å koble ut, for å faktisk kunne hvile seg noen få dager uten å bli stemplet som lat og egoistisk. For det er alle tjent at en mor også får være en kvinne, slik at hun klarer å stå i en hverdag der hun alltid setter barna foran seg selv. For selv om hun har vært på familieferie betyr ikke dette at hun har fått ro og avslapping. 

 

Så til alle dem som sier at det er egoistisk at mødre drar på tur alene, prøv heller å tenk over hva de faktisk gjør til vanlig og la disse mammaene få noen dager for seg selv. De elsker barna og familien sin like høyt som alle andre, og er ikke på noen måte egoistisk. Og jeg kan garantere deg at hele tiden de er borte går uansett tankene til familien, og før hun drar vil hun garantert ha gjort alt klart slik at de skal få noen like fine dager. 

 

Jeg håper at vi en dag skal kunne være litt borte fra hverdagen uten å ha en evig dårlig samviktighet for at vi ikke er tilstede og for at andre kritiserer oss.

 

Neste gang jeg skal på husmorferie skal jeg dra en plass det er spa og veldig gode senger. Drømmer om sol, varme, spa og søvn. 

 

12 kommentarer
    1. Husmorferie er absolutt viktig innimellom! Men det viktigste er igrunnen å ta seg tid til å være seg selv i hverdagen. Ta seg en kveld med venninnegjengen, gå seg en tur og la tankene fly, spakveld hjemme ect. En trenger ikke alltid reise så langt eller gjøre så mye utav det, bare en klarer å koble vekk “mammarollen”. Glem den skitne kleshaugen, de skitne gulvet eller oppvasken som står, finn ei bok, eller ei god film og fordyp deg i den, gjerne ilag med en venninne eller et glass vin (evnt en kombinasjon 😉 )

    2. Godt beskrevet .-) slik er det! Men for min del…så har jeg hatt en uke uten barna mine en gang…og om det kanskje gjorde godt..både for meg og for dem..var det ikke noe jeg ønsket å gjenta… det ble brukt lang tid på å overtale meg..men til slutt ble jeg med, og tilbragte en uke i Hellas med en venninne, uten mine barn. Det hører vel til historien at jeg og mine barn kanskje er ekstra sterkt knyttet til hverandre (deres far døde i 99) så det har vært kun meg og de i 14 år… og ingen familie forøvrig heller. Det er hardt med ansvar 24/7 uten opphold for sine barn..og gud hvor sliten jeg var til tider…(er også kronisk syk og handikappet og derfor noe redusert energimessig) men selv om jeg noen ganger ønsket meg “fri” en stund, så viste det seg alltid, at jeg hadde det aller best når jeg kunne være der med eller for ungene mine… Vi har alle forskjellige behov tror jeg.. og jeg hadde fri til å finne på noe på egen hånd i blant, ved at jeg hadde noen eldre nieser som barnpike en kveld. Men jeg tar heller spa oppholdet når de begge er voksne…er snart i mål der <3 men ikke misforstå, jeg skjønner tanken...hvor mange ganger satt jeg ikke der utrolig utmattet (ME) eller skrev meg ut før tiden etter å ha blitt lagt inn på sykehus for alle saker som rammet meg hele tiden... og ønsket at noen kunne avlaste meg...feks bare ved å lage middag for oss en dag... men dette er vel også en liten oppkvikker til dere unge som i dag er småbarns foreldre : det er lov å være sliten og stresset osv..men...det går som oftest bra...uansett hvor fortvilet situasjonen virker i øyeblikket <3

    3. ikkesupermamma: Regner med jeg tar noen dager til høsten for meg selv, og ser frem til noen dager med mye søvn og bare megtid:) Tror de fleste kan trenge det noen ganger.

    4. Jane: Helt sant, har skrevet en del om dette før. Om at det er helt greit å ta seg en kveld uten ungene og bare være seg selv. Husrabeide går ingen veier, så det kan fint utsettes til dagen etter:)

    5. 4 barns mamma: Ja, noen dager holder i massevis, holder ikke ut noe mer en det før jeg må hjem til ungene 🙂 Håper at muligheten kommer til høsten 🙂

    6. Blunck: Ser den, for min del vil en uke være alt for lang tid. Noen dager borte så er jeg veldig klar for å komme hjem igjen, selv om jeg sikkert kunne hatt veldig godt av å være borte litt lenger. Det som er så fint med mennesker er at vi alle er forskjelige, noen kan være hundre prosent tilstede uten pause, mens andre trenger noen dager for seg selv. Siden jeg står midt i småbarnstiden med en liten gutt som nesten aldri sover, blir det ekstra viktig for meg å få denne lille pausen fra hverdagen. Men det er jo ikke sikkert jeg ville tenkt det samme om han var frisk og jeg fikk den hvilen jeg trenger hverdagen. Og jeg har skrevet det veldig på spissen, for selv om det er mye som skal ordnes før en ferie for oss trvies jeg veldig godt sammen med familien min og ville ikke ofret de dagene vi har sammen uten skole/barnehage og jobb. Og som regel har jeg veldig god hjelp fra min kjære, men mye av jobben faller naturlig på meg siden jeg er flinkest til den. Takk for et veldig fint svar <3 masse lykke til videre, jeg vil tro at du har hatt mye å stri med i ditt liv og synes du har en veldig fin innstilling til livet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg