Brilleslange!

Etter en lang dag er det ingen ting som er så godt som en godt og varm dusj i det litt slitene dusjkabinette vårt. Jeg kaster av meg klærne og forter meg inn under vannet. Og til min store irritasjon oppdager jeg at brillene fortsatt sitter fast på nesen min. At jeg aldri kan lære å ta dem av, det sier seg selv at det er svært upraktisk å vaske håret og ansikte med dem på. 

 

Til tross for svært mange år som «brilleslange» har jeg enda ikke lært meg hva det vil si å bruke briller, og siden jeg ikke fungerer så bra uten dem skulle man tro at det mest naturlige i verden var å huske at de var der. 

 

Jeg bruker også å glemme at jeg bruker dem når jeg endelig skal få litt søvn, og det er alltid like stor nedtur når jeg våkner med noen briller klistret fast i hode mitt. For det føles nemlig som at de har smeltet fast i løpet av natten, og det er allt annet en behagelig. Det kan nesten sammenlignes med følelsene du får av å trø på en legokloss! Ofte kommer brillene litt ut av stilling, for jeg er ganske «tykk i hode» og som hos de fleste av oss veier det så mye at det lett kan bøye noen briller iløpet av noen timer med feilbruk. 

 

Og hvor mange ganger har jeg ikke opplevd at jeg har kræsjet brillene i vindusruten når jeg prøvde å snike på noen utenfor vinduet?! Au sier jeg bare, det gjør vondt! (Mulig det også er straffen for å være nysjerrigper, ikke vet jeg…)

 

De er også ganske dumme når klær skal av og på, som regel går det svært fint å ta på seg truse og bukse, sokker og bh, men når det kommer til overkroppen blir utfordringen større. Så fort jeg må trø noe over hode for å få det på meg, er brillene flagret langt bort. (Har vurdert å bare bruke jakker, ettersom jeg tydeligvis er seinlært på noen punkter. Men jeg liker ikke glidelås og knapper som kan finne på å gå opp, og noe sier meg at bårrelås ikke er det smarteste heller…) 

 

Til tross for dette har jeg bare ei fire stykk «vanlige» briller iløpet av mitt liv, noe som nesten er litt merkelig med tanke på hvor lenge synet mitt har krevd spesialbehandling. (Solbriller har jeg ikke tall på, så de velger jeg å ikke snakke om. Ville ikke bli beskyldt for å sløse med penger og skade miljøet med mitt overforbruk. Trøster meg med at jeg «bare» har kjøpt to nye de siste årene. ) 

 

Mitt første par briller fikk jeg en gang på barneskolen, og jeg var ikke spesielt begeistret for dem. I dag synes jeg de er ganske søte, men husker med skrekk hvor forferdelig de var da jeg fikk dem. 

 

 

Neste par valgte jeg helt selv, en eller annen gang etter barneskolen og de hadde jeg i veldig mange år. Ikke de styggeste brillene som fantes, men de var heller ikke spesielt pene. Men jeg likte dem og de var veldig robuste. 

 

 

Neste par kjøpte jeg for 4år siden ca, og det var de tøffeste brillene som var på markede den gang.

 

 

Jeg måtte også innse at smaken min var ganske dyr, og at jeg var usedvanlig kresen når det kom til hva jeg ville ha på nesen. Jeg digger fortsatt disse brillene og vurderer å sette inn nye glass med rett styrke i dem. 

 

 

Brillene jeg bruker i dag ble naturligvis lilla, jeg har hatt dilla på fargen i mange år og ble veldig begeistret når jeg fant noen jeg var fornøyd med. Men i det siste har jeg innsett at jeg faktisk kjenner trangen til noen nye igjen, men blir heldigvis stoppet på den økonomiske siden. (Blæææ, jeg prøver i det minste å være positiv!) 

 

 

Høre du sammen med meg i kategorien brilleslange? 

 

29 kommentarer
    1. Jeg er en brilleslange og hater det. Jeg ser ikke en dritt uten, busser går forbi meg hele tiden når jeg ikke ser at det er min buss og rekker ut hånda. Jeg ser sur ut hele tida for at jeg myser sånn, kommer til å bli et rynkete sitronfjes før jeg blir 31. Men de er såååå ekle å ha på :-(:-(

    2. Skulle nok ha blitt myyyyyye flinkere til å bruke mine briller jeg… Bruker de faktisk veldig sjelden 🙁 og det er jo ikke bra, for jeg vet at synet mitt ikke er helt i vater da… Er langsynt på ett øya og nærsynt på det andre med en veldig skjev hornhinne attåt. Jaja.. Har lenge hatt lyst på laseroperasjon, men har ikke råd. Så jeg får vel plukke de fram igjen, og sette de på nesen. Mine har rød innfatning da… Vet ikke hvorfor jeg ikke kan blir fortrolig med brikkene, kanskje linser er et alternativ?

    3. Hehehehe..kjenner meg igjen der ja..sovne med brillene på…æsj..
      Startet med dagslinser for 5-6 år siden og verden er bedre – så lenge jeg husker å ta de ut om natta :)))

    4. wenchepia: Ja veldig enig der, heldigvis bruker jeg å holde meg unna bussen ellers ville jeg sikkert blitt småsprø 😛 Vi får kjøpe briller med enorm innfatning så ingen ser rynkene 😉

    5. azul terciopelo: Bruker linser også å synes det er helt fantastisk. Før jeg fikk minstemann brukte jeg noen jeg kunne ha på hele døgnet, også når jeg sov. Men etter at han kom til verden har jeg vært så mye trøtt at noen dager har kun briller vært et alternativ. Hadde også en periode jeg ikke orket bruke dem, noe som resulterte i hodepine og dårligere syn. Så det skal jeg ALDRI prøve på igjen. (Ikke ser jeg stort uten dem heller…)

    6. trond666: Ja så var det å huske å ta dem av om natten…har erfart flere ganger at det ikke er spesielt behagelig når jeg piller dem ut iløpet av natten for det svir på øynene. Og dagen etter ser det ut som jeg har vært på 14dagers fyllatur…Sukk, skal ikke være lett altså!

    7. Anemone: Merkelig lett å glemme de brillene ja :S Har tenkt på det ja, men er redd for en del av “bakdelene” som dette kan føre med seg. Og det koster mye, og er usikkert hvor bra resultatet blir til slutt.

    8. Jeg har brukt briller nå som jeg går i slutten mot svangerskapet, men jeg klarer å huske å ta de av før jeg skal i dusjen.
      Spørsmål til deg: Hvordan i all verden klarte du å komme på på 2 plass på topplista ?

    9. Camilla Elisabeth: Heldige du, ikke snakk om at jeg klarer det. Alt for vimsete og distre.

      Vet du, det lurte jeg også på. Men det har vel noe med at svært mange engasjerer seg rundt gutten min og ønsker å hjelpe oss. (Også liker jeg å tro at jeg i alle fall er litt flink å skrive…)

    10. Mamma Med Spiseforstyrrelser: Hehe, måtte sjekke hvem som skrev to ganger, du høres helt ut som søstra mi som alltid sier det når jeg klager over mine 😛 Bedre å kunne bruke falske briller en å være avhenig av dem i alle fall 😀

    11. Jeg leste innlegget ditt om det med sønnen din. Det du skrev minte meg om en video jeg tidligere har sett om en liten gutt. Leger klarte ikke å finne ut hva det var, og foreldrene gikk lei. De begynte å søke på nettet og fant ut at han hadde symptomene til en sykdom med navn Paroxysmal tonic upgaze.
      Her kan du se videoen:
      http://www.youtube.com/watch?v=xXDfEj41hQk

    12. Det fins flere deler jeg skrev bare linken til del 1. Det fins 3-4 deler du kan finne alle på youtube 🙂
      Lykke til!

    13. Hei,
      har dere vært hos osteopat med din yngste sønn?
      Min datter på 20 måneder har hatt KISS. Vi var hos forskjellige behandlere, men det var ikke før vi begynte hos osteopat at vi virkelig merket bedring.
      Datteren min har gradvis blitt bedre og bedre og når hun er hos osteopaten ligger hun helt i ro og nyter behandlingen. Osteopater behandler bindevevet og nervebanene i kroppen. De er også annerkjent på lik linje med leger i usa og tyskland og det jobber en osteopat på alle fødeavdelinger.
      Hvis ikke du allerede har vært hos en dyktig og engasjert osteopat, så vil jeg anbefale det!

    14. Ane Elise: Huff, men pass på synet ditt. Ikke gjør som meg å gå uten, for så å får dårligere syn :S Og alle kler briller, du må bare finne noen som passer til ansiktet ditt 🙂

    15. Akkurat nå har jeg ikke briller, jeg bruker kun linser, men det er ikke selvvalgt , grunnen er ganske enkel. Vi har en unghund i huset, og briller det er godt å tygge på 😉 SÅ jeg må en tur til optikeren for å få meg nye briller.

    16. Briller er kult! Kjempemange fine på markedet for tiden 🙂 Selv studerer jeg for å bli optiker og jobber på specsavers. “Desverre” har jeg ikke behov for briller, og brillen jeg har fått på jobb har vært et slags “testprosjekt”, så får hodepine av dem…

    17. Kamilla Haaland: Ja digger briller og skulle ønske jeg hadde mange par jeg kunne velge mellom 🙂 Hadde vært råkult å kunne ha briller til de ulike tingene jeg skal 😛 Rart med det, de som ikke har briller vil ha det og omvendt :S

    18. helenkk: Åhh, hund ja. Her i huset går stort sett briller i stykker når ungene finner ut at de skal være “gode” og gi klem, de har en tendens å være litt voldsomme av og til. Og brillene til minstemann må vi som regel reparere en gang i mnd :S Lykke til med nye briller 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg