Når barnet mitt sover blir jeg redd.

Når jeg egentlig skulle være fornøyd og lykkelig for at minstegutten sover, sitter jeg igjen med følelser som bekymring og redsel. For når gutten min sover er det som regel fordi han er syk, og de gangene han har sovet mye har han blitt veldig syk. 

Det virker som at noe ligger og umler under overflaten, som gjør at han ikke kommer helt i toppform. For andre gang på to uker han han sovnet etter barnehagen og sovet til dagen etter.Og søvn har vært urolig, og han har ikke klart å ligge i ro. Og når han våkner er han like sliten som da han sovnet. 

Det er vondt å være mamma når du ikke vet hva som feiler barnet ditt, når du ser det ha det vondt og du ikke kan gjøre noe for at det skal få det bedre. Du trøster og bærer, men uansett føler du hele tiden at det er for lite. 

Og selv om han har sovet har jeg vært våken i natt, bekymret for hvorfor barnet mitt sover. Bekymret for at tempraturen kryper nedover og bekymret for uroen i den lille kroppen. 

Han er enda i dårlig form, og han leker ikke så livlig som vanlig. Febern er på vei opp og vi vet vi går noen vansklige dager i møte. 

Jeg håper vi en dag kan få lov til å glede oss over at gutten vår sover, at vi en dag skal slippe unna bekymringene. Men frem til da får vi holde mote oppe, og trøste oss med at vi har fått verdens fineste lille gutt. For han er en skatt, helt unik og perfekt.


Min egen lille supermann, som takler smerten og ubehaget bedre en voksene mennesker. 



12 kommentarer
    1. SiljeMerethe: Du kan kontakte kommunen du bor i, så spør du om dette og ber dem om nr til de som har ansvar for tildeling av avlastning. Siden ikke alle kommunen administrerer dette likt, vet jeg ikke hvordan de gjør det andre plasser. Men her i Tromsø vet jeg at folk har ringt rett til tildelingskontoret og sakt at de ønsket å gjøre dette. De må også ta et kurs før de starter. Lønnen er ikke til å bli rik av, men siden du har barnet hele døgnet når det er hos deg blir det jo litt penger fordeom. Mamma som har minstemann får vel ca det samme som for to vakter som assistent i barnehage for 1døgn med han. Og du får vel også helgetilegg om jeg ikke husker helt feil. Barnevernet gir også avlastning, men hvordan det fungerer vet jeg ingen ting om. Håper du fikk svar på det du ønsket 🙂 Og lyke til om du ønsker å gjøre dette 🙂

    2. SiljeMerethe: Ja da hadde det sikkert vært en fin ting å gjøre 🙂 (Og alle vi som trenger avlastning er veldig glad for at andre ønsker å gjøre dette, for det det er bra både for oss og barna.) 🙂

    3. På en måte er det herlig for endelig kan en sove, problemet er at det klarer du nok ikke, for du er redd hva som er galt denne gangen, blir det sykehus igjen osv. Håper at det går fort over av seg selv og at du klarer å slappe litt av inntil videre.
      Han har det iallefall utrolige godt som har ei mamma som bryr seg og har den rette magefølelsen når ting skjer.
      Nyt kvelden så godt du kan<3

    4. 4 barns mamma: Redseln for hva som kan være galt ligger desverre bestandig på lur, men jeg håper og tror at vi klarer å gi han så mye trygghet at han ikke kjenner på dette. Takk, skal gjøre et forsøk på å nyte kvelden <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg