Lille miss amerika = barnemishandling?

Siden jeg føler at jeg faktisk må sjekke opp «fakta» før jeg utaler meg om en ting, satt jeg og så på programmet som omhandler små jenter som dalles opp for å være med i konkurranse om hvem som er finest og flinkest. Og jeg må si at jeg var kvalm etter de første fem minuttene, hadde mest lyst til å slå av TVen. 

 

Hva er det som feiler et menneske som kun ønsker seg en jente, og sier i full offentlighet at om hun ikke fikk det, ville hun blitt psykisk syk? OG at hun ønsket seg denne jenten så hun kunne melde henne på disse konkurransene. Hva vil de resterende guttene hun har fra før føle når de hører mammaen si slikt? Det kan umulig være et sunt miljø å vokse opp i. 

 

Så kommer de innom forberedelsene, og jeg sitter her med åpen munn. I mine øyne er det barnemishandling å VOKSE hårene av et barn, og når du ser den stakkars jenta som hyler av skrekk får jeg ondt i meg. Skal dette være underholdning? For meg ser det mer ut som barnemishandling, og jeg synes overhode ikke dette er noe som burde sendes på TV. Mødre som gjør dette mot barna sine burde heller få seg en real omgang juling. (Og det er ikke ofte jeg føler for å yte vold mot andre…)

 


(Bildet er hentet fra google)

 

Små babyer farges med brunfarge så de skal se «best mulig» ut foran disse konkurransene, og jeg lurer veldig på hvem det er som bestemmer at barna er fine når de ser ut som de er smurt inn i skokrem og så overspaklet at de ikke kan bevege ansiktet? For meg er barn fine når de er naturlige, med håret til alle kanter og en tann som mangler i munnen. Ikke når de har en enorm parykk som gjør at hode ser ut som det er tre ganger større en resten av kroppen og løstenner som stikker ut av munnen. Stakkars barn som vokser opp med dette presset over seg, de kommer aldri til å få noe normalt forhold til hva ekte skjønnhet er. Barn skal ikke se ut som dukker, de skal se levende ut. 

 

Og det skal lite hjernekapasitet til for å forstå at de fleste mødrene gjør dette for egene del, og ikke for barna sin. Hvordan 6månder gammel baby ønsker selv å være med i en missekonkurranse? De stresser rundt og flere bruker beroligende medisiner før konkuransene, og jeg stiller et stort spørsmålsteng med miljøet disse barna vokser opp i. Mødrene glemmer helt barna, og tvinger dem til å være en kunstig framstilling av hva som er vakkert i et samfunn. (Og jeg er veldig glad for at vi ikke er like hysteriske her i nroge, men jeg er redd for at utviklingen går den veien uansett!) Og når jeg ser de sier disse tingene så alle kan høre, hva gjør de når kamera er pakket ned og de fremmede folkene er ute av huset? Som regel prøver vi alltid å gjøre vårt beste, og framstiller oss så ordentlig som mulig når vi skal sees av andre. 

 

Og istendenfor å trøste barna når de gjør feil, kjefter mødrene og bryter ned det lille selvbilde disse jentene har. De blir sure og oppfører seg som trassige treåringer når barna ikke vinner, istedenfor å lære dem at det viktigste er å delta og gjøre sitt beste. Eller å faktisk ta barnet på fanget og gi det omsorg når det er lei seg og skuffet over at det ikke nådde til toppen.

 


(Bildet er hentet fra google.) 


Disse konkuransene skulle vært ulovlige, for ingen barn fortjener stresset og presset som oppstår i forbindelse med dem. Hvor er det blitt av verdiene om at barn skal være barn, og ikke utstillingsdukker? At barn skal gå i klær som gir dem muligheten til å utfolde seg selv, og ikke minst leve. At de skal kunne ha en flekk her og der uten at det har noe å si i forhold til om de er fine eller ikke. Og hvorfor skal vi gjøre veldig små barn til voksene? Det er så utrolig feil, og jeg kan ikke forstå hvorfor norske TVkanaler sender dette? Vi burde holde oss for gode til å underholde oss med denne typen programmer, og jeg kan love deg at jeg ikke kommer til å se flere episoder. 

 


18 kommentarer
    1. Helt motbydelig. Orker ikke se på det programmet engang. Tenk å dolle og style opp barna sine sånn, de er jo nydelige akkurat som de er. Også skal de pyntes til det ugjenkjennelige og lære at det er utseende som teller?! Kvalmt!

    2. telencephalon: Godt spørsmål, det er rett og slett kvalmende. Skal du leke med dukke kan du heller kjøpe en på lekebutikken, ikke mishandle ungen din.

    3. Mamma til 2 gull: Håper virkelig at barnevernet hadde gjort noe, og at det hadde blitt ulovlig. Har sett reklamene på tv, og måtte se litt på det for å faktisk få bekreftet antagelsene jeg hadde om saken. Og for å si det slik, det skal aldri mer være på TVen min.

    4. Jeg kunne ikke vært mer enig i det du skriver! Er helt feil i mine øyne at små unger skal bli dollet opp på den måten og bare bry seg om det ytre. Er jo noen som bruker botox på ungene sine også har jeg lest, og jeg synes rett og slett det er helt sykt… Er det virkelig et sånn samfunn vi lever i? Handler absolutt ALT om det ytre? Jeg bare rister på hodet av fortvilelse…

    5. SiljeMerethe: Ja konkurranse er ikke galt så lenge det gjøres på barnas nivå, og når foreldrene er så voksene at de faktisk støtter barna sine like mye om det vinner eller ikke. Men når de skal lages om til urealistiske dukker blir det så utrolig feil.

    6. Jeg tenker at dette er desverre endel av verden nå. Presset for å se fin ut, se perfekt ut, og at alle midler er “lovelig og ønskelig” er økende og dette gjør meg bekymret for fremtiden. Skal vi alle bli “perfekte”……. og hvem bestemmer hva som er “perfekt”?

    7. Ja det er helt utrolig! Jeg oppfordrer til boikott av dette programmet – og spre gjerne dette rundt på sosiale medier. Dette er faktisk barnemishandling! Det er nok av voksne som ødelegger sitt selvbilde og sitt liv av å leve for å delta i missekonkurranser. Da glemmer man å leve. Og stakkars barn som ikke engang kan si ifra om at dette vil jeg ikke gjøre, jeg vil leke og være meg selv…

    8. Julianna: Ja har vurdert å sende en mail til div aviser, men de biter vel neppe på når det er et blogginnlegg desverre. Kan ikke forstå at vi faktisk sender dette på tv, for man burde overhode ikke støtte slike handlinger. Og det er jo ikke vanskelig og forstå at mødrene gjør dette for egen del, og tvinger barna til å delta :/

    9. Julianna: Ja, når de første gang sendte dette på tven gjorde jeg det. Men fikk ingen svar, så regner med at den gikk rett i søppelpost. Så da får jeg si ifra på denne måten heller.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg