Snakk om å være ondskapsfull!

Dette bilde kom opp på facebook, og jeg kjenner at det er sjeldent jeg blir så provosert og sint som jeg er nå. Hvorfor i faen skal det være lov å kritisere og rakke ned på en gruppe, for å trøste en annen? Hva er det som foregår i hode på folk når de kan synes et slikt bilde er greit? Det er diskriminerende og ondskapsfullt! 

Skal det være så vanskelig å forstå at alle må få lov til å ha den kroppen og størrelsen de har, uten at det skal være galt? Det er ikke feil å være stor og det er heller ikke feil å være liten, men desverre er det noen der ute som ikke forstår at jo mer du kritiserer noen andre, jo mindre bra får du det med deg selv. 

Om du skal bygge opp ditt selvbilde på grunnlag av kritikk av andre, kan du bare glemme å få det bra med deg selv. 

Jeg håper at den personen som har laget dette bilde får hjelp, for det er tydelig at det er en bitter person som ikke har det godt med seg selv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og til alle dere som blir såret og kvalm av bilde, dere skal vite at dere er like vakre som alle andre! 

98 kommentarer
    1. Hei,hei 🙂
      Sånn helt umiddelbart skjønner jeg ikke hva som er så galt her.
      Som jeg ser det er det en hyllest til “store/større” damer.
      Det kunne vel vært gjort på en litt annen mer “delikat” måte,men herregud,man kan vel en sjelden gang iblant se litt stort på det.
      Jeg tror ikke at reaksjonen hadde vært den samme om noe lignende som dette var ment som en hyllest til “tynne” damer…..
      Hilsen synskepeggy.

    2. Ser ironien i det, men også poenget ditt. Er slank/tynn selv uten å helt ville det men sånn er det bare, jeg kan ikke legge på meg over natten og få mer på “kroppen” enn det jeg har. Det er kjempestress men det er slik det er. All form for foukus på kropp, vekt, høyde osv er provoserende for alle, uansett vinkel. Desverre.
      Håper du får en fin dag til tross for denne provokasjonen! 🙂

    3. Jeg begynner å bli lei av den debatten om hva som er finest av tynn og formfull. På alle bildene og debattene om temaet rakker de alltid ned på en av delene. Går det ikke an å si at alle kroppsformer er fine uten å måtte si at det andre er stygt?
      Jeg synes forøvrig ikke at dette bildet var så fryktelig ille, for jeg har sett verre, men jeg forstår at det provoserer deg.

    4. synskepeggy: Det som er galt er at man ikke skal rakke ned på andre fordi man skal føle seg bedre, om man ikke kan hylle noen uten å kritisere andre kan man strengt tatt bare holde munn. Og om jeg hadde sett samme typen bilde som fremhevet tynne jenter, ville jeg reagert på samme måten. For det er ingen tjent å være stygg mot andre.

    5. Kristina Hansen: Om vi kunne godtatt at folk er forskjellige ville det blitt bedre for alle, både for dem som er “for store” og de som er “for tynne”. Ha en fin dag du også 🙂

    6. Sandra: Jeg er også lei av denne debatten, for den skal alltid handle om hvem som har det værst. I mitt hode er det like ille for alle, uavhengi av hvordan størrelse de faller inn i. Så grunnen til at jeg publiserer dette er får å prøve å endre fokus, slik at vi heller kan snakke positivt om andre. Jeg har også sett bilder som er mye verre, og det som provoserer meg mest er ikke selve bilde og hyllesten til formfulle jenter, men det at vi skal rakke ned på andre for å få frem poenget.

    7. Det er egentlig litt morsomt!
      Har i fått med jer at hvis der dukker opp et bilde av en stor/tykk kvinde sier alle så vakker og så tøff osv… Men en slank kvinde kun får høre at hun er benete osv?
      Det er veldig mange forskellige versjonen av dette billede på facebook men med samme budskab på dem…
      Hva med at de store kan gå på Mac D og de tynne kan gå i klesbutikken? Jeg mener ikke noe stygt med det siste , men det er jo litt irriterende når det skal Vere sådan hele tiden at noen skal rakkes ned på for at noen andre skal få det bedre…
      Er selv en strl S ..
      MEN folk er bare blitt sådan at de skal hakke på det de kan 😛
      Alle er vel fin på sin måte ^^!
      Håper du får en fin dag vider 🙂

    8. Veldig enig! Synes det lukter dårlig selvtillit på lang vei når fyldige damer legger ut slike bilder. Man har sjeldent behov for å tråkke på andre om man er så fornøyd 😉

    9. Jeg er så utrolig enig med deg i det du skriver her. alle mennesker både menn, kvinner, ungdommer, jenter og barn er vakre på hver sin egen og spesielle måte.. burde ikke ha noe å si om en er for stor eller tynn, høy eller lav. Det er personligheten som teller

    10. Jeg er 186,4 cm høy og veier litt i underkant av 70 kg, så jeg vet akkurat hvordan det er å være tynn. Jeg vet også hvor dypt det stikker når folk kommenterer det, og de som kommenterer det er ofte de som er litt overvektig ±±. Det er nedlatende, like nedtlatende som at jeg skulle kommentert deres egen overvekt.

    11. Bra inlegg, jeg er veldig enig i det du skriver! Skjønner godt at du blir provosert, det blir jeg også. Noen folk tenker rett og slett ikke…
      Jeg har hørt mange folk gi tynne mennesker kommentarer om hvor tynn de er, at de ser ut som skjeletter osv, men de fatter ikke at det sårer faktisk. Det er det samme som å kommentere vekten til overvektige folk. Jeg var på et punkt veldig tynn, og når folk sa “herregud så tynn du er!” fikk jeg skikkelig lyst å kommentere tilbake, slenge tilbake en “HERREGUD HVOR TJUKK DU ER!” bare for at de sku få smake på hvordan det føltes.
      Jeg er ganske fyldig/curvy nå og har litt mage også, men jeg føler ikke noe behov for å rakke ned på tynne folk for å føle meg bra. Jeg minner meg selv på at ALLE ER FORSKJELLIG, og at vekt eller kroppsfasong ikke har noe å si når det kommer til å være vakker eller verdig, og det oppfordrer jeg alle andre til å gjøre også 🙂

    12. Jeg skjønner hva du mener. og at det burde vært slik at alle størrelser ble godkjent av alle. men det har seg også slik at de som blir mest rakket ned på er de større kvinnene. Jeg syns ikke det der var så ille for jeg har sett 1000 tjukkevitser og bilder men kun noen få som rakker ned på tynne. Jeg ser ikke etter slikt heller da.
      Selv er jeg normal, kanskje litt på pluss siden med kiloene. Min oppfatning av dette kroppshysteriet er at ingen blir fornøyd uansett. Siste jeg så var at man nå ble bekymret for at trent er det nye tynn. og at man kan da få problemer med trening som er likt anorexia for eksempel.
      Jeg er mer av den typen som tenker livskvalitet, så lenge jeg har det bra med meg selv. Vil jeg ha noe usunt spiser jeg det, vil jeg trene så trener jeg. Skulle jeg dø imorgen, vil ingenting bety noe i den forstand uansett.

    13. Elise Hauglid: Nå har jeg vært opptatt av kropp og kampen rundt det å godta at alle er ulike lenge, og jeg har sett like mange vitser/bilder av tynne som tykke. Og jeg synes ingen av dem er ok, og det skal ikke være en konkuranse over hvem som har det vanskligst. Det er like ille for alle, uansett hvordan fasong de har. Og det er sant at livskvalitet burde gå foran alt annet, for om du har det godt med deg selv vil du heller ikke rakke ned på andre.

    14. Synest forøverig ikkje bilde var noe diskriminerende eller provoserende, bilde er tydelig vis laget av noen med den enkle preferanse av fyldige kvinner, og eg må si meg enig att eg finner det mer tiltrekkende en tynnere kvinner. Men misforstå meg rett nor eg sier att eg sier det ikkje kan vere provoserende, men for og være ærlig så er det så UTURLIG mye fokus på trening ideal kropp og vekt i dagens media. Joda men skal holde seg i form og alt det uturlig flotte der, selv er en ikkje serlig stor av meg ca 1.75 høy og rundt en 68-70 kilo og har en realtivt medie aksptert kropp som “ideal” kroppen. Men det er sø uturlig mye større press på kvinner som skal være super fit, med sprett rumpe og kløft. Men att et enkelt bilde til de som ikkje har slik ideal kropp kan lage så mye provokasjon i folk det skjønner eg ikkje, og nor en av dine lese legger igjen ett innlegg om att det tynne kan gå i klesbutikk og de med mer former kan gå på MC’D Da fosvinner ALL og da mener eg ALL empati og medlidenhet til den personen. Det viser dårlig selvinsikt og si noe sont, det handler helt greit om att forskjellige folk har forskjellige preferanser mer burde det ikkje vere og si om slikt. Dere som er mindre og kan gå inn i en klesbutikk uten og tenke dere om 2 ganger, kjempe flott for dere att dere har en almen akseptert kropp, men og gå til person angrep på kvinner med litt større kropp det blir for drøyt, dene saken burde hatt et objektivt mål men det viser både innlegget og forøverig leserkommentaren att den desverre ikkje har. Synest det er synn att du som skrev innlegge ikkje kunne hatt en mer objektiv vinkel på saken, da hadde innlegge hatt mer “diskuterings grunnlag” for da blir det mye lettere å få igang en mer konstruktiv diskusjon en og be de mer fyldige kvinnen gå og ete på MC’D
      Til slutt så skal det sies att eg har prøvd og vere så objektiv med et par personlige synsvinkler og poijengtere mine menninger og dra inn noe av det som til meg tilsynelatene har gått denne bloggen forbi i selve innlegget og kommentar felte forøverig. Medias syn og påvirkning på det enkelte individ i et større omfang en, en selv kanskje tørr og inse. Det skal sies att nor et så “avansert” samfunn så vi lever i idag så skal ikkje jenter ned i 12 års alderen allerde vere korppsfiksert og tenke på vekt, da begynner det og skurre i hode mitt om dagens fokus på kropp og helse. Jada helse blant unge er viktig, aktivitet er viktig, men det betyr ikkje forøvrig att jenter i ung alder som er større en det som er ideale i den alderen skal gå rundt og grue seg tdm til og dysje eller ha svømme timer i skolen fordi de er redde for og bli mobbet ettersom de vet av media og større og større grad foreldre att kroppen deres er og rekne som får stor. Å det kan ikkje siest for ofte att foreldre som skal vere et forbilde for de små begyner og bli så opptatt av ideal kroppen att det ikkje smitter over på dine avkom. Eg har selv ikkje barn men kan tenke meg utifra mine egene erfaringer samt litt tilegnet kunnskap att det ofte kan bli slik.
      Helt til slutt en liten helgardering, ettersom person angrep på denne bloggen er noe som fårekommer så tar eg forbehold om eventuelle skrive feil, du skjønner eg lider tydeligvis av noe som heter dysleksi. Men for all del det betyr ikkje att mine sysnpunkter og selve innholde er noe mindre troverdig og reflektert en dine egene eller naboens for den del. De betyr bare att enkelte ganger kan det fårekomme att eg skriver selve ordene litt feil.
      På forhand takk 🙂

    15. Det festlige må vell egentlig være alle bildene som glorifiserer kurver, ved hjelp av bilder som viser kvinner med èn kurve.
      Stå på, la ikke “fattituden” gå innpå deg. De speiler sin egen usikkerhet utover.

    16. Jeg la merke til bildet i forkant av at du la det ut på bloggen din. I tillegg meg teksten “rett fra hjertet” som om det da er sannheten om hva menn liker ang kvinner, og hva som ikke er noe særlig attraktivt ang utseende – Må innrømme at jeg utrolig nok, ble lei meg Og irritert! Hvorfor må det tråkkes på Andre for å fremme noen. Fatter det bare ikke.
      Jeg er skikkelig slank, og fått nok av kommentarer rundt at jeg “er nå altfor tynn, ..Og har ikke mye å fylle ut kjolen med,..og kunne fint lagt på deg noen kg osv”. Det er en uskreven lov at man er usympatisk dersom man kommeterer dem som er overvektig, men det er åpenbart mer fritt fram å plage eller lage fokus rundt dem som er tynne og slanke og ikke har flust med kurver. Jeg er møkklei av kroppsfokuset.

    17. Dette bildet er jo bare en reaksjon på den utviklingen veldig mange jenter har tatt til seg de siste årene. Det er ikke bra å være for tjukk eller for tynn, ingen av delene er sunt for kroppen.
      Jeg syntes bildet er bra for det tar opp et viktig tema da veldig mange jenter som er for tynne fra før av har spiseforstyrrelser og problemer med eget selvbilde. Jenter burde fokusere mer på å godta seg selv og hvem de er, ikke se etter idealer i idiotiske femm blader der idealene ikke er i nærheten av det de burde være. Og ironisk nok er det først da de er klare til å gjøre de nødvendige forandringene i livet sitt for å få den vekten man er ute etter

    18. Det er faktisk bare overvektige som lager slikt for å rakke ned på de som har en fin og tynn kropp! De lager slike bilder og setter på en håpløs tekst bare for å heve sin egen selvtillitt! HELT utrolig at verden begynner å snu seg mot tynne jenter!

    19. Jeg ser dette også som en “Hyllest” til større kvinner, og kvinner med former. Det er de som oftest får mest refs for utseendet sitt, eller kroppen om du vil. Det finnes slike bilder som rakker ned på større mennesker også, så dette er egentlig ikke noe å diskutere, for det kommer ingen vei.

    20. Helt enig i det du skriver..
      Tok dette bilde veldig til meg! er alt for tynn selv, og etter jeg så det bilde føler jeg meg bare enda styggere! Har alltid sett på meg selv som stygg og tynn og har heller ikke så mye selvtillit… det å rakke ned på de som er tynne med sånne bilder, fint du tar det opp!:-)

    21. Dette er et veldig typisk bilde som blir vist. Helt ærlig tror jeg ikke dette bilde er lagt ut for å støte en gruppe mennesker, for alle skal være som de er. Problemet er bare at fokuset på tynnhet, muskler og den perfekte kropp har blitt så utrolig satt i lyset de siste årene. Ingen av ytterkantene er sunt for kroppen, men om kroppen er sunn og man har det bra med seg selv, så burde man være fornøyd.
      Jenter må skjønne at de aller færreste gutter vil ha jenter som sulter seg selv og trener til de har mer muskler enn dem selv, og det er langt i fra sunt. Det er i all hovedsak det bilde prøver å vise. Ingenting imot naturlig tynne jenter, for de har ikke sultet seg. Spørs litt hvem som har lagt ut bilde, men det er stor sannsynlighet for at det er budskapet 🙂

    22. Like ille som alt annet. Men eg kan ikke huske at det har vært like stor reaksjon på når overvektige ble hakket ned på, men så fort det blir gjort omvendt så får jeg se så mange innlegg om hvor galt de synes det er osv. Synes bare at alt blir sett feil på. Og sier ikke at det er riktig å gjøre det på denne måten! Forstår reaksjonen din og er enig, men er ikke lenger noe poeng i dette.

    23. Tror nesten jeg må finne fram link til alle bilder og ordtak som rakker ned på formede kvinner og som hyller di som er så tynne… da er jeg spent på om du mener det samme, eller om fløyta får en annen lyd! Ærlig talt, vet ikke hvor ofte jeg ser bilder der det rakkes ned på formede kvinner. OG faktisk, er jeg en tynn person, for tynn faktisk…. Synes ikke det er fint noen plass, men jeg blir da ikke fornærmet eller sur for at de hedrer formede damer. Syns det er bra jeg. Min respekt får du ikke før du skriver om bildene som rakker ned på formede kvinner..

    24. Helt enigl. Hadde man snudd bildet andre veien og sagt det var en skam å være feit så ville det vært en helt annen reaksjon.
      Former eller bein, begge ting er vakkert, det eneste som gjelder er å være sunn og fornøyd med seg selv!
      Utrolig lei av hyklere som appluderer bilder som disse hvor det hylles tykke folk, men hakker ned på slanke mennesker.

    25. Endelig noen fler enn meg som blir provosert av denne latterliggjøringen av tynne mennesker. Helt sykt hvordan folk får seg til å trykke ned tynne mennesker på alle tenkelige måter, men samtidig gjerne er dem som hyler høyest om kroppshysteri og overfladiskhet dersom noen bruker ordet “feit” fks. Er man misfornøyd med den kroppen man har får man ta i et tak og endre den, istedenforå prøve å fikse selvtilliten ved å gjøre narr av andre.

    26. Helt enig. Det er lov til å tråkke på de tynne, men ikke på de tjukke.. er det rart kvinner får fårlig selvbilde, når det verken er akseptabelt å være tynn eller tykk?

    27. Ååh herlig at noen andre også HATER dette bilde! De første gangene jeg så det ble jeg lei meg, mens nå er jeg bare sint… Kan ikke bare folk slutte å måle seg opp mot hverandre?? Alle er perfekte på sin egen måte, INGEN trenger å trykke ned andre for å se bedre ut selv! Utseendet i dag er søren meg terror

    28. men, når det er sagt… så er jeg enig om at alle kvinner skal være fornøyd med med den kroppen de har! Men det å bli sur og snakka om ondskap pga et bilde av en frodig kvinne? er bare spent på hva du mener om bildene som rakker ned på de kvinnene siden du ikke har skrevet noe om det.

    29. Har selv opplevd å bli rakket ned på og kalt stygge ting fordi jeg er slank av noen som er det man kaller formfull. Selv er jeg 170 høy og 58 kg. Jeg trener mye men ikke for å slanke meg slik vedkommende mente… Det er like sårende å bli kalt syklig tynn og skranten(når man føler seg frisk og sunn) som å bli kalt feit og lat. Folk hisser seg opp om damer med former blir rakket ned på men skal de fp lov å rakke ned på oss liksom? Å være anorektisk tynn er ikke det samme som å være normalt slank og holde seg i form. Sånn er det bare!

    30. Vil nå ikke si at jeg skjønner problemet med bildet. Endelig får de som er litt større enn de andre litt opptur i hverdagen. Hver gang de skal inn i klesbutikk så er det de første dei ser utstillingsdukker som er så tynne at du nesten ser igjennom dei. De fleste klesplaggo er lagt for folk som er tynne, og ikke for andre som har litt flesk på kroppen. Så skjønner ikke hvorfor folk klage, det er “fordeler” til begge deler, og i dette tilfellet var det positivt ment for de litt “større”. Deal with it!

    31. Tror folk poster sånn fordi det er så mye press på det å være “tynn” å ha “sommerkroppen” atm. Og om folk syns dette er sant kan jo de poste det uten at andre skal reagere på det. Det er jo mange bilder der det er skrevet at å være tynn er penere enn å være kraftig eller å ha former også.

    32. ikke sånn ekstremt slemt ment eller noe. men for meg, så er det forskjell på å ha “former” altså rumpe, pupper osv. og det å faktisk være direkte feit. Når man ikke gidder å dra å trene og heller sitter på sofaen men en pose potetgull, og så skal rakke ned på alle som ikke er like late som deg syns jeg bare er helt feil. Det er ikke naturlig, det er ikke pent. tviler sterkt på at man blir født en tjukkas, men man blir det av en usunnlivsstil. Dette med former har da altså i min mening blitt vridd veldig mye på, har man former, så er det muskler, og litt fett, og mest bare genetisk, om man er feit så har man former, men former OVERALT.

    33. Vet du, jeg skjønner hva du mener, poengene dine og alt det der. Men jeg personlig tror det bildet er blitt lagd for å hardne, tøffe opp og gi litt attitude til de som har litt mer kjøtt på beina, ettersom slanke damer ofte viser seg frem til de som sliter med selvbildet sitt og som veier litt mer. Misforstå rett – slanke damer har all rett til å vise seg frem, for det de kanskje har ofret og trent seg opp til. Men damer krangler og er skikkelig hund og katt seg i mellom, noe som gjør at de litt mer slankere kvinnfolka der ute vet hvilke knapper de skal trykke på for å gjøre usikre, større damer – ENDA mer usikre, soe som igjen styrker selvbildet og selvfølelsen til de tynne. Derfor – etter min mening – er bildet laget for å gjøre curvy damer litt mer selvsikre.
      Damer med litt ekstra på kroppen kunne selvfølgelig kanskje begynt å trene og spist mer fornuftigere, men at the end of the day så handler det om å kunne akseptere seg selv i sitt eget skinn, isteden for å give in til alt kroppspresset som er finnes der ute. Damer, spesielt, som har det vanskelig med å akseptere seg selv, kommer aldri eller kommer til å bruke lang tid på å akseptere seg selv som de er pga sånne diskusjoner og innlegg som dette her. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å la de tynne være tynne og de curvy og tjukke bare være sånn som de er. Må også si meg delvis enig i kommentaren til Linn Therese; når overvektig blir hakket ned på er det ikke fullt så mye oppstyr som når de tynne blir hakket ned på – det går bare en vei, det finnes ikke alternativ.

    34. Skjønner ikke hvorfor kropper skal kategoriseres hele tiden. En kropp er en kropp. Skulle ønske jeg levde i en tid der kropp ikke var så viktig. Er så lei av at alle klager på alt uansett hva man gjør og ser ut. Er det folk som er naturlig tynne blir dem bedt om å legge på seg, legger dem på seg blir dem ofte kalt chubby, tar dem av seg igjen har dem anorexi. What is thiiiiis. Alle kropper er unike akkurat som de er!

    35. Slike bilder finnes både som dette, hvor budskapet er at “tynne kvinner ikke er gode nok i forhold til formfulle kvinner”, og der budskapet er stikk motsatt. Personlig synes jeg man bare burde heve seg over slike budskap og holde seg til hva man selv synes om seg selv. I media er det jo et kjent faktum at syltynne kroppsformer blir fremhevet, og har veldig lett for å gi oss kvinner som ikke har den kroppsformen et dårlig selvbilde. Men det media sier skal ikke nødvendigvis være det DU mener og synes er sant. Som sagt flere ganger av forfatteren av denne bloggen, alle er vakre, uansett hvilken form og fasong man har. Man skal ikke bare ta imot alt mulig, men man kan la være å svare med samme mynt, som noen her i kommentarfeltet har gjort. Alle har sine meninger, men jeg tror at poenget med dette innlegget er å forsøke å tenke litt over hva man sier, hva det får andre til å føle. Man trenger ikke å provosere tilbake.

    36. Syntes dette bildet er riktig. Selv om alle har forskjellig smak, er det flest som liker formfulle kvinner 🙂

    37. Så de litt mer fyldige har ikke noen selvtillit, ser jeg noen skriver. Trur vel ikkje akkurat at de prøver å heve sin egen selvtillit. Det kan for alt vi vet være en slankere mann eller en kvinne som har lagt ut bilde. Det kan det være mange grunner til å.
      det er absolutt ikke overbevisende at det er en Større person som har lagt ut bilde mener jeg. Jeg synes heller ikkje at det skal gjøres forskjell på de slankere og de større.

    38. Hehe orker ikke lese alle innlegg men etter x antall så ser jeg at ingen snakker om menn. Dette bilde er rettet mot manfolk. Hunder liker bein, kjøtt er for menn. Så bilde sier at kvinner med former er vakkert men om du er mann og liker tynn/slanke kvinner så er du en hund. Det er vell manfolk som ikke finner kurver på en dame tiltrekkende som blir stigmatisert og sammenlignet med en hund. De fleste mennesker blir tiltrukket av en person uavhengig av hvordan de ser ut, vi er programert til tiltrekning og det er høyst grad biologisk og ikke noe vi styrer selv. PS jeg var syltynn selv opp i tyveårene ( 191cm og 67kg) til jeg valgte å finne matskåla litt oftere og et treningstudio

    39. Det er jo ikke noe feil her???? Bilde sier jo bare at formfulle kvinner er vakkre, og den lille teksten nedenfor er jo ikke diskriminerende. Det er bedre enn med de bildene der tynne og formfulle kvinner blir sammenlignet. Og det er ingen som har noe feil i hodet, det er jo kun for å gi de med litt ekstra fett på kroppen god eller bedre selvbilde og tillitt. Alle vet jo at presset for den perfekte tynne kroppen er STOR!

    40. Jeg er selv formfull og har endel ekstra på kroppen. Men jeg er så lei disse bildene på facebook og med slike tekster hvor de lager “unnskyldninger” over hvorfor noen er litt større enn str small., og da sikkert motsatt også. Enig med deg. Man får være glad man er frisk, har det bra og er lykkelig uansett form og str. Om man er misfornøyd med kroppen, så får man heller gjøre noe med det enn å støtte seg på slike “sjalusi”bilder.

    41. jeg skjønner hva du mener. men dette blide er en måte på å vise at det er ikke pent å slanke seg til size 0 hvis du skjønner hva jeg mener. det er ihvertfall det jeg ser. modell bransjen er alle jenters idoler, så man vil se sånn ut for det er det man tror inni seg er penest. men det er helt feil! mannfolka liker damer med former, de trenger ikke å være overvektig, men har en normal kroppsvekt og normale former til sin egen kropp. noen liker seg sikkert å være kjempe tynn og andre sliter, det er det jeg ser på dette bildet igjen, at dette blir på en måte omvendt som om det skulle ha stått “we don’t need fat chicks” og det blir feil på begge måter.

    42. Syns det er feil at de ¨formfulle¨ skal rakke ned på de slanke for å føle seg bede. Det er ikke greit når det går motsatt vei, så hvorfor i alle dager er dette greit?
      Personlig er jeg ikke tilhenger at fett og slappe kropper, men aksepterer at dette er individuelt.
      Dette bildet signaliserer ikke normalvekt, her er det mer snakk om en liten overvekt.

    43. Dette går dessverre begge veier. Veldig trist, spør du meg. Ser ofte overvektige trykkes ned, til fordel for slankere mennesker. Jeg blir provosert når jeg ser folk påstå at noe slikt ALDRI ville skjedd den andre veien. Altså at overvektige liksom ikke rakkes ned på. Det er BS.
      Men det gjør det selvfølgelig ikke noe mer rettferdig at tynne mennesker skal trykkes ned. Kan ikke alle bare være venne da?:D

    44. Lo da du sa dette var onsdkapsfull. Tror det feiler noe i ditt hode… Det er helt sant, kommer an på hvordan du forstår bildet. Jeg forstår det som, jenter har for stort press på seg. Ikke bruk all din tid bare for at andre skal like deg, med å trene, osv. Behold dine former, ikke stress med det, du kan selvfølgelig bli fit, men behold dine former, lær deg å nyte dem å nyt livet, istedenfor å stresse med at alle skal like deg og du stresser med å trene osv. Jeg syntes former er nydeligst PGA man kan nyte livet med godteri, man trenger ikke gå rundt å trene 24/7 så man har et LIV, man trenger ikke tenke på hvor mange kalorier eller noe sånn spesielt 24/7. Du har tid til å leve livet ditt – sånn tenker jeg. Takket være former har damer sjangsen til å leve livet. Jeg kjenner ikke mange som har perfekt kropp og perfekt, det er det veldig mange med former som har ( kommer seff an på ) men vi har tid til å nyte livet 🙂 Deeette sier jeg av erfaring at jeg er normalt tynn, men nå har kurver, og jeg trives best med det 🙂

    45. Greia her er at fokuset er på feil sted. Klart at både tykke og tynne damer er pene på sin egen måte – man burde strengt tatt ikke skrevet slikt som “bein er for hunder”! Føler jeg selv blir litt satt ut. Her har jeg jobbet knallhardt for å gå ned i vekt og møter dette… Man har den kroppen man har, og man skal egentlig være fornøyd med den.

    46. personlig er jeg fullstendig uenig med deg. stakkars deg som lar et sånt bilde provosere deg. spør hvilken som helst mann hva han ville valgt mellom en syltynn dame, og en dame med hofter og pupper. valget er lett. spør ungen din hva han ville valgt å sove med om natten, en bamse eller en kvist.

    47. Helt eneig, folk er for opptatt av å bevise at det er fint og ha fett på kroppen og motargumentet er ofte med “Det er jo drit stygt å være tynn da, mye finere med litt former og fett”. Jeg er helt enig, men nå må dere seriøst slutte å hakke ned på oss som faktisk er tynne. Er så lei av folk som sier “du er altfor tynn” til meg, det sårer det også. Kan ikke folk bare akseptere at alle har vær sin fasong, for alt er tydeligvis feil fortiden. Det var en stund jeg prøvde å legge på meg, for jeg var så lei alle kommentarene.

    48. Bra innlegg! Selv er jeg overvektig, men hver gang jeg ser slike bilder på facebook og lignende blir jeg ògså provosert. Som du sier; hvorfor skal man hakke på andre for å få “seg selv” i godt lys. Vakre er vi alle sammen!:)

    49. Her var det mange meninger ute å gikk gitt.. Jeg har faktisk tenkt på dette jeg også, og jeg er ganske enig med deg, derfor har jeg selv aldri delt dette bildet eller likt for den saks skyld. Jeg kan faktisk kategoriseres som ganske formfull selv, kanskje litt overvektig til og med, men likevel syns jeg det blir feil med slike bilder, eller bildet i seg selv er ikke så verst, og heller ikke testen “formulle kvinner er vakre” For formfulle kvinner er vakre, jeg for min del liker best kvinner med litt mer former, men da kan jeg bare snakke for meg selv.
      Men når det kommer til å rakke ned på kvinner med andre kroppsfasonger, jeg sperrer opp øynene littigranne. Jeg syns verken det er greit å rakke ned på formulle kvinner, eller særdeles tynne kvinner. Uansett hvor klisè det måtte høres ut, er alle vakre på sin måte. Det kan jo være at det faktisk er noen jenter som sliter med dårlig selvtillitt som følge av at dem er for tynne. Kanskje prøver de å legge på seg, men har rett og slett ikke anlegg til det. Da tror jeg ikke slike bilder er med på å forbedre selvtillitten og selvbildet.
      Når det er sagt, vil jeg ikke kalle det for ondskapsfullt, for tror ikke det var ment sånn i hvert fall. Meningen var å hylle formfulle kvinner, og få dem til å forstå at de er vakre – de også. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at det stort sett er slanke kvinner som stikker frem og som får skryt for sin fasong, spesielt i media. “Slik får du drømmekroppen”. Jenter som ikke har den såkalte drømmekroppen, kan da føle at de blir rakket ned på, at det er feil å ikke være etter et bestemt ideal.
      Men jeg syns likevel det er synd at selvtilliten skal måles ut i fra hvordan man ser ut, tykk eller tynn. Det burde ikke spille noen rolle. Jeg skjønner budskapet, men det var flåsete skrevet, for det er viktig å huske på at det faktisk ikke er alle som er fornøyde med å være tynne heller.

    50. Men du burde vel da kanskje la være å insinuere at denne personen har et problem? Litt morsomt at du selv gjør det du kritiserer andre for å gjøre. Psykiske lidelser er ingen spøk… På det samme grunnlag som deg kan jeg hevde at du diskriminerer mot dem. En uformell tone er all right men husk å holde deg ett hakk over dem du kritiserer. Ha en fin dag videre;-)

    51. Jeg la faktisk ut dette bildet på twitter for litt siden, hvor jeg spurte hvorfor dette skulle være greit, siden det ikke er det den motsatte veien? Selv om man er tynn, så betyr for all del ikke det at det er greit å legge ut slik! Har en mor som veier 39-40 kg, og hun har brukt drikker etter de fleste måltider for å legge på seg, men ingenting funker. Hun får høre det hele tiden: “åå, du må i hvert fall spise mer, for du er så tynn”, “skulle ikke du legge på deg a?” osv.. Og hun er så lei av å høre det, og har sagt at hu heller skulle ønske hu var overvektig for da var det ikke så mange rundt henne som ville kommentere det. Ettersom at det så, og si er blitt tabu å kommentere fasongen til kraftigere kvinner, enn det er tabu å kommentere at en kvinne er tynn. Det er like ille begge veier! Dette er noe som også provoserer meg litt! Uansett form og fasong trenger ingen kommentarene om hvordan de ser ut, påpeke ting som de allerede vet ved seg selv, INGEN liker det!

    52. er helt enig! blir så provosert av slike bilder siden jeg selv er tynn, hvorfor skal de som har litt ekstra å ta få sær behandling og laget masse bilder til som rakker ned på oss som ikke har så mye ekstra? dette er sårende, å jeg blir rett og slett sint! det er greit de vil “trøste” de som har litt ekstra, men det trenger av og til vi som ikke har så mye fett også!

    53. Jasså… Hvorfor har du ikke da laget et slikt bilde når det har kommet opp bilder av tynne jenter? flere av de på fb. Grunnen til at du blir provosert er fordi du selv er tynn og det er deg det rakkes ned på. Når det gjelder andre er det ikke så viktig er det vell? 😉

    54. Tykke, eller fyldigere kvinner har lenge fått høre det, det må alle innse. Men det er ikke til å legge under en stol av tynnere kvinner også får høre det. Og det er fordi vi idag har et forvridd kvinneideal hvor tynne modeller fremstilles som undervektige, og usunne, men samtidig brukes i skjønnhetskampanjer. Når det først brukes pluss size modeller er disse det flesteparten kaller normale. Fordi det bilde som selges av skjønnhet er til nettopp for å gjøre det -selge.
      Når det kommer til bildet så spørs det hvilken gruppe du tilhører. Gjenkjenner du deg selv som tynn, blir du såra, gjenkjenner du deg selv som litt kraftigere blir du støtta. Og er det bare jeg som ser problemet i at mennene dras frem i det her? Når fikk mennene makten til å bestemme hva vi skal synes om vår egen kropp? Skal man endre seg, bør det være for helsemessige årsaker, ikke fordi mannen liker fyldigere eller tynnere jenter. Kvinner er vakre uansett – størrelse 34 eller 44. Holdningaforebyggende arbeid er tingen, for det er menneskers holdninger og ikke andre folks utseende som er problemet.

    55. Bra noen tar det opp! Jeg er helt enig. Sånne bilder med tekst som “bein er for hunder” er bare latterlige og smålig laget og postet av jenter som er fyldigere selv. Hvorfor skal det ene være bedre enn det andre? OG skulle jaggu likt å se lignende bare med bilde av en tynn jente, hvor det stod f.eks “bilringer er for biler!”. Da hadde det blitt hyling og skriking da. Kan vi ikke en gang for alle enten si oss fornøyde med oss selv, eller gjøre noe med det vi ikke liker – og holde kjeft? Grunnen til at det fokuseres så mye på kropp er jo nettopp fordi folk elsker og hater å lese om det. Om ingen brydde seg så hadde det ikke vært sånt hysteri heller.

    56. Alle som er i reklamer og i media er jo tynne jenter, vi som ikke er spinkle må jo tåle det. Det er som å si at vi ikke er pene nok, men når det for EN gangs skyld kommer noe positivt om oss så skal man dra det ned og tenke på de tynne isteden, skal aldri oppmerksomheten være på oss med litt mer fylde ? :_

    57. blablablaaaaaaaaaaaaaaaa, kropp er kropp!!! hvorfor bry seg? alle har forskjellig smak.. kan ikke alle bare holde kjeft om å snakke om kroppen, alle er nydelige uansett! faen..

    58. Buhuu!! Har dere tenkt over at tykke kvinner blir diskriminert og stigmatisert over en mye større målestokk enn tynne kvinner noengang har blitt?? Joda, jeg er enig at for tynne kvinner kan få blikk og ubetenksomme kommentarer. Men, hvordan blir store kvinner behandlet i dagens samfunn? Store debatter om hvorvidt de bør betale for to flyseter. En debatt hvor en haug tynne forståsegpåere uttaler seg om disse store kroppene i ofte lite hyggelige former! Store kvinner er det mange av, men ingen vil lage flotte og mange nok klær til slike damer. Alle vet at store damer er det mange av, så hvorfor blir ikke etterspørselen for store klær dekket?? Det er ikke lett og kle seg ordentlig når du er stor. Som oftest må du kle deg i det du finner, hvis du finner noe, og ikke det du liker. Har dere tenkt over det noen gang? Er ikke det en pågående hån av store kvinner? Store kvinner må inn i SPESIALbutikker for å handle klær. Tenk over det ordet.. Kvinnene går inn der, mange med hodet bøyd i skam, flau og med et håp om at ingen de kjenner ser dem når de handler disse spesialklærne. Arbeidstøy er i en kategori i seg selv.. Overalt i samfunnet er det påminnelser om vellykkede kvinner er tynne, ja gjerne anorektisk tynne. Så er det dommen over store kvinners livsstil og matvaner. Sitter kun på ræva og eter potetgull! Skyld i det selv! Gidder ikke gjøre noe for sitt eget liv! Joda kommentarene og stigmatiseringen er klar. Jeg kjenner store kvinner som er sunnere, trener mer og spiser bedre enn noen tynne jeg kjenner. Jeg kjenner kvinner som blir beskyldt for å lyve når de sier de ikke spiser mac, potetgull eller bruker sukker. For, de er jo så store. Store kvinner blir diskriminert på så mange områder. Så ja, derfor sier jeg bare buhuu!! Jeg har stor sympati for kvinner som VIRKELIG strever med kroppsvekten sin i den ene eller andre enden av skalaen, men ærlig talt!!

    59. Det er ikke lett å være fornøyd med kroppen sin når en har litt fett på kroppen. Syns jeg.
      jeg vil heller det enn å gå rundt å tenke ”hvor mange kalorier er det i dette,og hva er det i det”
      Har man litt fett på kroppen og er tenåring blir man oftest sett ned på, men det bilde overrasker meg ikke at det er de som er tynne som reagerer slik

    60. Er jo ikke så mye galt med selve bildet, mer teksten på det som traff meg og gjorde meg irritert et øyeblikk. Men jobber med saken (og har gjort i maaaange år) med å bli verdig en mann istf en hund. Til vanlig så bryr jeg meg ikke så mye om kurver eller ikke kurver. Vær glad i den kroppen du har. <3

    61. Er så enig med deg. Helt unødvendig å rakke ned på noen, for å prøve å gjøre noen andre bedre. Dette hadde vært like galt om det sto det stikk motsatte. Trist at noen kun ser andres utseende, og på død og liv MÅ kommentere det, helst på en negativ måte, og ikke lar folk være slik de er, og tenker litt på det indre også. Synes det er helt rett av deg å ta opp dette, for å gjøre folk mer bevisste på hva de sier og skriver. Er man litt stor er det sårende å bli kallt tjukk, overspiser osv. Er man liten er det like sårende å bli kalt bare bein, anorektiker osv. Det handler ikke om hvem som får mest pes osv, det handler om at nå burde ingen få pes lengre!

    62. Jeg skjønner ikke greia med at det er så diskriminerende? Dessuten, når jeg tenker bein – så tenker jeg “anorektiske bein”, og det vet man at de aller fleste mannfolk ikke liker? Synes bare det var en fin måte å få fram at damer skal ha former! 🙂

    63. Ugreit når damer sier de “vet” hva de fleste menn liker. Menn er da jammen ulike de også, ang preferanser. Det er Ingen sannhet at det helst er damer med endel former menn helst vil ha. Menn som gruppe liker veldig forskjellige damer! Så dere damer, slutt å erklær hva menn helst vil ha!

    64. Jeg er så lei at folk sier til for eksempel eksen min: “Åå du er så tynn, du må få i deg noe mat” Kanskje hun ikke var så veldig glad i å proppe i seg så mye søtsaker som en del andre norske jenter gjør. Hun var helt normalvektig. Virker som om noen har behov for å si sånt for å selv føle seg normal mens de egentlig gjerne har et par kg for mye.
      Det blir jo det samme som å skulle si til ei jente at: “Åå du er så tykk, Du må snart roe ned spisinga”
      Det må jo gå begge veier. Noen har anlegg for å legge på seg, mens andre er mer heldige å trenger ikke tenke på hva de spiser. Sånn er det bare. Jeg personlig liker slanke vakre damer. Hva er galt med det?
      La folk være som de er, å la folk like hva de vil. Det er masse å velge mellom 😉

    65. Eg ser at folk føler dei må kompensera ved å leggja meir pluss på dei store og meir minus på dei små, av di mange tyr til farlege metodar for å oppnå den litle storleiken.
      At dei vil ha ein slags stor-kvinne-revolusjon som går utpå at kvinner ikkje lenger skal prøva å vera så små som mogleg, og at dei ikkje skal prøva å vera tynnare enn kva kroppene deira eigentleg har godt av. For det er sjukt, sånn som det er no, og det må endrast.
      Allikevel, viss denne “revolusjonen” skal gå utpå at me må byrja å rakka ned på dei tynne kroppane, så er det kanskje ikkje verd det? Då sit ein jo att med det same resultatet, berre motsett veg.
      Bilete som dette seier ikkje “nei til ideal-kropp”, men “ja til ny ideal-kropp”. Når heile problemet eigentleg er sjølve ideen om at ein type kropp skal vera eit ideal.

    66. Jeg synes ikke denne er noe ille… Det er vel ikke noe værre at det av og til er de formfulle som hylles enn at de slanke, tynne hylles over alt, vær eneste dag? I alle år har jeg fått tredd ned over hode hvor vakre alle tynne, slanke jenter er, å hvor lite atraktivt det er med jenter som har en kilo eller mer for mye. Selv om jeg ikke var så stor i oppveksten ble jeg kaldt trillrund og stygga, og en rekke annet. Selv nå i voksen alder hvor jeg ikke er tjukk, bare jevnt maskulin å rund i kantene får jeg kastet styggheter etter meg som går på vekt og at det kunn er de tynne som er vakre. Så derfor synes jeg det er helt greit om også vi med former som ikke kan gjemme oss i mengden får en hyllest i ny å ne. Alt er i dag fokusert på at man skal være tynn for å være pen, se bare på alt innen media, mote, skjønnhet, helse, sport… De få gangene de store hylles roser jeg så mye jeg kan. Vi er likeverdige mennesker, å like vakre selv om vi ikke fremmer runde former. Det er ikke greit når man får ropt etter seg ” dra deg vekk de feite ku” Bare fordi man ikke bruker size zero!

    67. Synes det blir en ganske tåpelig hyllest om man må trekke ned ett annet slags utseende for å fremme seg selv.. Uansett hvordan du “velger” å tolke bildet så ser du jo det at det er for å rakke ned på tynnere jenter! Skjønner ikke hvordan dette skal hjelpe kroppsbildet til yngre jenter.. Kroppsfokuset går begge veier! Og istedenfor å ha en stadig “drakamp” om hva som er finest og idealt så burde vi kanskje isteden fokusere på å finne en balanse der de fleste former blir fremmet på en positiv måte..
      Og det at folk sitter å sier “feite damer har fått høre det en stund så nå er det tynne jenter sin tur”. VIRKELIG?? Jeg kan ikke si noe om hvordan det er å bli kritisert fordi du er en størrelse større, men jeg vet hvordan det er å bli kritisert for å være mindre, og den følelsen en sitter igjen med unner jeg ingen som helst!! Har fått slengt etter meg av villt fremmede at “blir kvalm av å se på deg”, “ville heller vært feit, enn å se ut som det der”, “du burde vært tvangsforet” etc.. Dette skjedde når jeg var rundt 12-14 års alderen, og kunne/klarte rett og slett ikke gjøre noe med det selv!
      Bilder som det her provoserer meg uansett hvilken vei det dras! Påtide at heller media skjerper seg.. jeg mener det er HELT ekstremt fokus på kropp for tiden, og alle skal absolutt ha en mening om hvordan en ska se ut! Er jo aldri mulig å tilfredstille alle og en kan jo bare jobbe med det en har!
      Syns folk bør tenke mer før de åpner kjeften! Greit å ha egne meninger om hva som er fint og ikke, alle har forskjellige preferanser! Men selv ser jeg ikke noen grunn til å trekke ned noen andre for å fremme ditt eget:) Vi er alle pene på våre egne måter:)

    68. Hadde det bare stått: formfulle kvinner er vakre, punktum, hadde jeg ikke reagert. Men at det i tillegg står under: bein er for hunder, kjøtt er for menn er nedlatende og lite OK. Like lite OK som om det hadde stått: fett er for griser, slanke kropper for menn.
      Jeg leser flere kommentarer her om at dere føler dere støttet av å lese slike utsagn, da må jeg bare si at det er trist at man er så misfornøyd med kroppen sin at man må rakke ned på andre for å føle seg bra. Det er ikke bedre å rakke ned på tynne enn å rakke ned på tykke. Hvis man som tykk synes det er greit å lese slike utsagn om tynne jenter, regner jeg med at dere synes det er OK å lese stygge ting om overvektige også. Ellers blir det vel en voldsom dobbeltmoral?!
      Skulle virkelig ønske vi kvinner kunne støtte hverandre mer og snakke pent om hverandres kropper og utseende uavhengig av størrelse. Vi dømmer hverandre hardere enn det menn gjør! Kan ikke bare alle få se ut akkurat sånn som de selv vil uten at man skal risikere å bli hakket på om man er litt annerledes?

    69. Jeg er enig med deg i at det er feil å henge ut andre for å trøste en annen gruppe menneske. Problemet er bare at du sitter i glasshus og kaster stein, ikke i vannet, men på glasset-huset ditt. Bildet provoserer deg- det alene sier litt om din holdning til overvektige.
      http://www.vargas12.com/2013/05/frodige-kvinner-kan-vaere-veldig-sexy/
      Hvis du tenker deg litt om, å tenker over hvor mange overvektige unge jenter spesielt, som ikke finner noen klær de kan ha på seg fordi H&M og andre kleskjeder ikke respekterer unge overvektige- hvorfor skal man ikke gjøre det man kan for å få kjedene til å ta grep, og i tillegg får unge frodige og bygge opp selvtilliten til flotte frodige ungdommer som sliter.
      Bare fordi de normale ikke skal nevnes i samme åndedrag- skal man heller ikke snakke om de store som sliter?
      Vargas

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg