Så kom smertene, som lyn fra klar himmel.

Jeg kom desverre til verden med noen skjønnhetsfeil, liker å kalle dem det selv om de holder til på innsiden av huden min. Og dette medfører at jeg får ekstreme smerter i perioder, og som regel blir jeg alltid like overumplet av dem. Og som de fleste med barn vet, er det komplett umulig å bli liggende en dag eller to uten å kunne gjøre noen ting, for alt du må utsette hoper seg opp i store fjell rundt omkring i den lille leiligheten vår. Og som lyn fra klar himmel slo smertene ned i går, rett før jeg skulle dosere medisner, rydde bort klær og forberede den nye uken. Og som vanlig ramlet jeg ned på gulvet uten å tenke en eneste fornuftig og positiv tanke. For siden smertene er så sterke er jeg sikker på at jeg skal stryke med hver eneste gang de kommer, og som vanlig har den distre parten av meg funnet ut at det var lurt å ikke bestille de sterke smertestillende jeg bruker i nødsfall. 

Den beste plassen i leiligheten når jeg har det slik er på badegulvet, der er det varmt og godt. Og heldigvis hadde vi vasket der inne tidligere på dagen, så jeg slapp unna selskap fra hybelkaniner og hårballer som vaskemaskinen spytter ut etter hver klesvask. Om noen av de andre jeg deler hus med skulle være så uheldige å måtte på do, får de bare vente til jeg er klar for å komme ut. Eller de får gå til naboen for å gjøre sitt fornødende. Jeg blir nemlig veldig selvsentrert når jeg prøver å puste meg gjennom smerter som jeg på mange måte sammenligner i styrke med de jeg hadde da ungene skulle ut av magen min. 

Siden legene på sykehuset ikke klarer bli helt enige med seg selv om hva som feiler meg, får jeg heller ingen annen behandling en smertelindring når det står på. Og jeg kan derfor ikke skrive noe om årsaken til plagene, selv om jeg har en mistanke om hva som feiler meg. Det har hendt at smertene har vært så gale at jeg er blitt hentet i sykebil, noe som både er falut og veldig ubehagelig. For hver lille bevegelse gjør plagene større, og det føles ikke godt å være festet i en båre på nord-norske dårlig asfalterte veier. Så etter en runde i sykenbil vet jeg nøyaktig hvor alle humpene er. Det positive igjen er vel at ungene synes jeg er kjempetøff som har kjørt sykebil, for de vil jo også gjøre det. (Og er det ikke fantastisk at de kan ignorere det faktumet at jeg var syk da jeg kjørte den, og at de alltid fokuserer på det positive!) 

Heldigvis er smertene mindre i dag, og av erfaring bør jeg vel ringe til legen min for å få resept på smertestillende som kan gjøre kvelden bedre. Men av en eller annen grunn synes jeg det er veldig flaut å ringe å be om dette, for hva om de tror at jeg bare sutrer? (Jeg vet jo innerst inne at det bare er i mitt hode at de tenker sån, men det hjelper ikke…) Og jeg hater å føle meg syk, og være redusert til en sofaliggende krøpling. Og jeg håper at legene en dag får ut fingern og bestemmer seg for at kvinnesykdommer er noe som må forskes mer på, så de kan gi oss den behandlingen vi trenger. 

Og nå har jeg enda noen timer der jeg kan ligge å synes synd på meg selv, før ungene og mannen kommer hjem. Så resten av tiden skal jeg bruke på badegulvet, i selskap med edderkoppen som holder til under vaskemaskinen. 

10 kommentarer
    1. Hørtes helt grusomt ut, når det kan sammenlignes med fødselssmerter. Jeg tenkte på nyrestein med en gang. Håper virkelig de finner ut av det snart. God bedring fra meg 🙂

    2. Hei! Må å begynne med å fortelle deg kor sinnsvakt jeg elsker bloggen din!! Synes den er enormt digg. En fremitdig toppblogger kanksje 😉 ? Jeg brukte å ha blogg før, men det kom mange stygge kommentarer så jeg stoppet, men du må ikke slutte å blogge! Stay on forever 😀 For ellers vinner mobberne. Men jeg har noe til deg siden du har så kul blogg 😀 Det er en konkurranse jeg akkurat ble med i. Det er sånn at du kan vinne et år med energi drikke gratis! Det er helt perfekt for meg fordi jeg er helt avhengig hehehe. Må ha en red bull vær dag på skolen 😛 så håper jeg vinner egentlig. Men kanskje du har mer hell?! 😀 Prøv å bli med da vel!!

    3. psychotina: Smerten kan vel sammenlignes med nyrestein, selv om det ikke er det. Etter å vært i sykehussystemet noen år har jeg vel egentlig gitt opp håpet om noen diagnose, så får heller gjøre det beste ut av situasjon 🙂

    4. Anne: Takk for den 🙂 En fin tilbakemelding å få, selv om målet mitt er ganske mye mindre en å være en toppblogger. Og jeg tror vel egentlig ikke jeg har behov for å bli avhengi av energidrikke, selv om det sikkert kunne vært en god trøst i en kaotisk hverdag. Satser på at du vinner 😉

    5. Det er svært vanskelig å ha en udiagnositisert smerte. Ikke bare er det vondt, men usikkerheten er også en faktor. Det kan føles som om man maser på leger ang. smertestillende eller andre medisiner, men det er derfor de er der. Stå på, få resept slik at du får kontroll over smerten. God bedring!

    6. Akkurat samme type form for smerte hadde jeg i flere år. Sov mange netter alene på badegulvet for smertene i magen var så inntens at jeg kastet som oftes opp. Min mor som er lege, kom borti et magasin helt tilfeldig, der det var en artikkel om en pasient som hadde akkurat di samme symptomene som oss to hadde. Og vet du hva det var? Allergi mot svin. Ja, Gris! Min mor ringte meg og rop ut i full hals, at jeg måtte prøve hvertfall å slutte å spise svin i en uke, for å se noen endringer.. Å jammen ta! Jeg er faktisk super allergisk mot svin, og har siden 2006 vært uten svin. Jeg syns det hørtes så rart ut, for jeg spiste svin hver dag, men smertene kom å gikk ca bare 2 ganger i månden. Menja, har ikke hatt en dag med slike smerter igjen…prøv det..se om det kan være svin. For det er faktisk bare en fåtall mennesker som er allergisk mot svin, derfor ikke vanlig for legene å sjekke det. lykke til =)

    7. Teresa: Takk for tilbakemelding, kanskje jeg skal prøve på det. Så lenge det kan hjelpe meg er det verd å prøve 🙂 Godt å høre at smertene diner er borte, for ingen ting er bedre en det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg