Hvordan få antibiotika i en sta 1åring.

Vel, det har vært en kamp uten sidestykke å få medisin i den febersyke klumpen som har holdt oss våken de siste ukene. Det har føltes som både første og andre verdenskrig, og jeg har gått rundt med en følelse av å mishandle den lille frøkna som overhode ikke  ville ha giften inn i munnen. Og med gift mener jeg antibiotika.  Hun hater smaken, og etter sist runde i juni var hun snar å klappe igjen kjakene. 

Og nå må jeg bite i meg mine egene ord, de jeg har utalt tidligere. For jeg var faktisk i den troen at med en god teknikk kunne du lure mikstur i hvordan unge som helst. Vel, ikke med denne jenta. Hun holder heller pusten helt til hun blir blå, isteden for å svelge. 

Vi prøvde sprøyter, vi prøvde den magiske greia du skal bruke til tran, vi prøvde å kamuflere i både yoghurt og sviskemos og syltetøy og bestikke med sjokolade. Tvang hjalp ikke, frivillig var helt uaktuelt. Så i et par dager gikk jeg rundt å luktet bakterier, for all gugga havnet på meg og ikke i magen på lillemor.

Så når feberen økte og formen ble verre måtte vi innse at her måtte det andre tiltak til. Og vi ringte legen, og ba om tabletter til en baby på 15måneder. Skal sies hun tror hun er 5år og hun spiser både skorper, druer, bær, tomater og andre spennende varer som gjerne er større enn den lille pillen. For det har seg jo slik at babyer ikke skal ha samme dosen som voksene, så tablettene er mye mindre og kan puttes i en skje yoghurt. Vel, du kan tro vi ble møtt med skepsis, og jeg forstår den altså. Men noe måtte gjøres og medisin måtte hun ha. 

Så jeg var lite høy i hatten da vi henta pillene på apoteket og fikk gjentatte spørsmål om jeg var sikker på at dette var så lurt. 

Men folkens, bit det i dere! Det har gått over all forventning. Den lille hvite tabbisen flyver inn i magen sammen med en skje yoghurt som er den absolutte favoritten i matveien og spises selv med 40,9 grader målt i pannen! 

Hurra for magefølelsen som sa at dette vil gå bra, til tross for skepsis. 

Nå er frøkna mye bedre, og prøver å rømme ut ytterdøra hver gang den åpnes. Hun er ikke akkurat av typen som ligger i ro å blir frisk, så med det samme feberen gikk ned økte aktivitetsnivået til maks igjen. 

Facebooksiden min finner du her! Og følg meg gjerne på snap og instagram. 

8 kommentarer
    1. Så bra <3 Mitt tips når barna er så små mht medisin; lat som om du skal ha litt først, så barnet etterpå. Måtte gjøre dette med min sønn, når han var liten. Han hadde øynekatarr - så jeg tok medisin først (liksom), så var det ikke så skremmende for han etterpå 🙂 Masse god bedring til din lille <3

      1. hihi, prøvde alle de tingene først. Innbilte meg at jeg var sååå flink til å få slikt til, men neida. Hjalp ikke å lure den frøkna. (Men skjønner henne godt, for den smaken er aldeles grusom!

    2. Hadde øreverk jeg med, mamma sverget til ullklut med kamferlatum på øret, ulllue utenpå så den holdt seg på plass. Hjalp det? Tja, hun hadde hverken bil eller lege i umiddelbar nærhet, så etter en tid regner jeg med hun kontaktet lege om det ikke funka. Vi er i allefall fortsatt i live alle søskenan😊
      En barnet mitt var ørebarn, tvertimoten var (og er) tvertimot alle andre, kamferlatum funka ikke, men medisinen gikk ned på høykant, *mer?* var kommentaren. Ene barnebarnet er og ørebarn, dessverre har ikke foreldrene tro på annet enn legemedisin, som barnet selvsagt ikke likte og vred seg unna. De la da barnet med hodet litt bakover, putta sprøyta så langt bak at det havna i halsen og svelgerefleksen ble utløst. I tillegg er det umulig å skrike samtidig som man svelger, men de følte jo at de mishandlet barnet. Men neste gang (og alle andre gangene) ba de om piller og gjorde som du. Etter fylte fire har det ikke vært én ørebetennelse.
      Godt dere får i henne medisin, ser ut som bak det nydelige, bedårende fjeset skjuler det seg ei lita *æ jøre søll*
      Ønske dokker en fin høst videre

    3. Jeg har to jenter som er like gamle som hun minste din. Mine har vært syke to ganger. Hvor mye syk har hun minste din vært? Virker som hun er syk og hos legen et par ganger hver uke?

      1. Noen barn er dessverre mer utsatt enn andre for sykdom de første årene, og dessverre er det slik at jenta vår er en av disse. Så fint for dere at dere slipper unna syke barn, det er svært krevende når de blir fulle av feber flere ganger i måneden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg