Svangerskapsuke 30

  • Graviduke: 30 
  • Termin: 16.juni og det glemmer jeg ikke med det første! 
  • Trinnmester: Da er jeg ankommet nummer 3 ifølge gravid-appen jeg lastet ned, for å ha kontroll med ukene å kunne svare når noen spør meg om sånt!
  • Dager igjen til termin: 72!!! (HJELP, jeg er jo ikke klar enda!) 
  • Neste kontroll: Ja det var et god spørsmål, husker faktisk ikke. Men det står i kalenderen så får opp varsel litt i forkant. OG bra er det ellers ville jeg gått glipp av veldig mange timer! 
  • Kjønn: Fortsatt en jente, måtte spørre på nytt da vi var en ekstra kontroll på grunn av min ikke alt så samarbeidsvillige form! 
  • Innkjøp: Ja, og jeg griner når jeg ser hvor mye alt koster. Jeg føler meg ranet, naken og fattig! (Men lillemor vil være godt kledd altså!) Nå er seng, stelleplass og vogn i rute, og planen er klar for bilstol. Så det er stort sett småting og melkemaskin, stellematte, babygym og kanskje en vippestol som står på planen. Samt en god pute til amming, hundrevis av bind og ammeinnlegg og muligens noen tisselaken til senga som redder den fra dryppende melkekraner. 
  • Mammaklær: Ja, stilen er blitt litt mer sånn kjerringaktig! Nesten på grensen til bestemor inspirert med svære uformelige klær, det mangler bare print av svære fargerike blomstre som gir deg psykisk sammenbrudd. Ja også har jeg funnet frem den kjære treningsbukse stilen, så svære bukser som ikke strammer og lange skjorter fra cubus redder de værste dagene. 
  • Humør: Ja det kan du trygt si er svingende, men er noe hissig og blir irritert over det meste. Jeg har meldt meg ut av nyhetsverdenen og vil trolig ikke få med meg en eneste nyhet før etter fødselen av hensyn til de jeg bor sammen med. Utbruddene nyhetene kan fremprovosere egner seg ikke engang for en hardbarket fisker! Men jeg ler mye også, for humor finnes det mye av i hverdagen. 
  • Søvn: Nei den er som før, særdeles ustabil! Men jeg som gravid sover i grunnen ganske godt, så lenge jeg har et svært teppe jeg bygger opp beina med, to hodeputer og nesespray. Ja og teppe til mannen så han må ligge å fryse hele natta. (Er det rart han får hår på ryggen?!)
  • Strekkmerker: Niks, og jeg tror ærlig talt ikke jeg får noen heller. Da ville jeg vel fått det når jeg gikk gravid første gang for 11år siden. Men skal aldri si aldri, det kan jo hende jeg får det denne gangen. De tre på låret og hundre på puppene oppsto lenge før jeg ble gravid første gang, så de telles ikke mer. 
  • Gravidmage: Oh yes. Jeg føler meg som en hvalross på land. Å sitte rett i ryggen er nesten umulig og det beste er å ha en passe bakoverlent stilling! Du skulle sett hvor vakkert jeg satt når vi var i kirken, på de alt for smale kirkebenkene. Satser på at det ble sett mellom fingrene på med tanke på kulen jeg bærer. 
  • Vektøkning: Omsider ser det ut til å gå rette veien, og jeg jubler. Men jeg håper faktisk jeg klarer å legge på meg minst ti kilo til før jeg er ferdig. Nå holder maten seg for det meste inne, selv om jeg er ekstremt kvalm til tider. 
  • Aktivitet: Jo mer aktiv lillemor er i magen, jo slapper blir jeg. Hver gang jeg prøver å gå meg tur i sunt tempo får jeg enormt med kynnere, og de gjør så vondt at jeg holder meg til sneglefart. Heretter vil jeg regne samtlige handleturer som trening! 
  • Carvings/må ha: Samme som sist, men det værste er sniffingen på alt som ikke er bra å lukte på! (Kan leses mer om her!)
  • Plager: Ja dessverre. Om du ikke vil høre klaging må du stoppe lesingen nå. Jeg har alt for lav blodprosent, sliter med kvalme, ramler sammen i fosterstilling av sure oppstøt, får låsninger i bekkenet, kronisk tett nese med unntak av periodene jeg blør neseblod, intens hodepine og så er jeg ekstremt sliten. 

De obligatoriske bildene: 


Trøtt, men fattet! Jukset litt, så bilde er noen dager gammelt og fra uke 29.  


“Hva holder du på med?! Lyset er noe som heter sol, og jeg kan forstå trangen til å sprelle som en orm!”

Det går over, i juni…

Facebooksiden min finner du her! 

2 kommentarer
    1. Jeg er gravid i uke 31 med termin 7 juni. Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver!
      Kjempe fin blogg, ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg