Sa du knip igjen!?

Som barn lærte jeg meg å gå på do, og fikk en ganske grei kontroll over blæren min. Ja den var faktisk så god at jeg kunne drikke både en og ti drinker gjennom tenårene uten å måtte springe på do i tide og utider, ja jeg kunne til og med holde meg på racertur gjennom grusa bygdeveier i dagene etter regnvær når søledamene regnes som krater.  Ja jeg kunne til og med sove halve døgnet og bare ignorer den lille stemmen som sa at nå var det på tide å tømme blåsen etter alt for mye drikke natten i forveien.

Men nå, som tobarnsmor og gravid med nummer tre har kroppen min åpenbart glemt hva det vil si å knipe igjen. Og det er ikke knipeøvelsene det skal stå på altså, jeg har vært riktig så flittig å klippe igjen både i bilen, på kontoret og i sofaen når jeg ser på tv. Her trenes det for harde livet, for jeg vil jo fortsatt kunne hoppe uten at det drypper av meg. Og jeg innbiller meg at jeg unngår alt for mye slark i utstyret om musklene holdes vedlike regelmessig.

Vel, problemet er nå slik at jeg stort sett klarer å holde meg så lenge jeg går rimelig regelmessig på do siden blæren blir klemt flat av livmoren siden den er midt inne i produksjon av en ny trollunge. Tarmen bør for så vidt heller ikke være full for det påvirker også dråpekapasiteten jeg har for tiden, den holder seg i det minste tett så treng som fordøyelsen faktisk er. Jeg er hellig overbevist om at frokosten på mandag ikke kommer ut før etter kveldsmat på fredag uke etter. Men nå er det ikke tarmen som er tema i dag, den kan bare være treg for min del så lenge ikke alt stopper opp, noe som jo lett kan hende når man er smelt på kjukka. Svartens mannfolk som slipper unna så lett!

Det jeg ville frem til er at når kroppen er så ommøblert på innsiden at alle organer er presset opp under armene, i armene og ned over lårene så går det heller dårlig når absolutt alt av muskulatur trekker seg sammen, ja selv de musklene du ikke vet at du har krøker seg. OG da plir trykket så stort at du rett og slett tisser deg ut av et bittelite nys. Små dråper eller en foss, alt etter som hvor mye som er innenbords for øyeblikket. Mengden avgjøres også av larven som vokser på innsiden, og jeg antar at de med flere larver har større utfordringer enn meg.  Så nysing er og blir en ekstremsport så lenge du ikke klarer å knipe igjen fort nok. Og selv om du skulle klare å knipe, så betyr det ikke at kroppen samarbeider så mye at du faktisk klarer å stoppe strømmen som er på vei ut.

Så til alle dem som sier at svangerskapet er så romantisk, ikke nys når du har deg! DET vil blir svært ubehagelig og flaut, så fremst ikke din bedre halvdel eller sengepartner har noen merkelige fetisjer du ikke vet om. (Men for de fleste så vil vi vel holde den slags væsker på plass under akten!)

Og vet du hva, dette er helt normalt og mer vanlig du skulle tro, så hvorfor vi dør av flauhet når vi sniker oss ut av møterom, knyter jakken rundt midjen eller springer som en gal mot nærmeste toalett er meg en gåte. For vi mødre må da kunne snakke om våre egne tisseproblemer når vi kan diskutere tyngden på bleier og konsistensen av bajsen til ungene våre over en bedre lunsj i byen.

Facebooksiden min finner du her!

6 kommentarer
    1. Så godt å lese dette du skriver om graviditet. Jeg er 14 uker på vei med tvillinger, og har hittil slitt med treg mage, luft, kviser og null sexlyst… Jeg har verken vært kvalm, trøtt eller hatt humørsvigninger, så jeg skal ikke klage. Men jeg spiser veldig mye, har sikkert lagt på meg 5 kg utenom de jeg skal legge på meg, og det sliter på selvbildet… Jeg hadde sett for meg en sånn nett, liten fotballfruemage, like slank og fin hele tiden, men å nei da…. Her strutter magen værre enn mannen sin, og lårene mine eser ut… får håpe det blir borte etter disse barna har kommet ut!

    2. Du behøver aldeles ikke forsvare hva du spiser og hvordan du ser ut! Du er bra akkurat som du ser ut, ikke bry deg om slike dumme mennesker som kommenterer. De er bare sjalu. Jeg har opplevd sjøl og bli snakket til om hvordan det går an å være så tynn?! Og spurt om hvordan size jeg bruker i bukser…

    3. Birgit: Takk 🙂 Du har helt rett, ingen skal trenge å forsvare utseende sitt! Har også fått de kommentarene, og må si som sant er at jeg er født sånn. Om jeg ikke er i dårlig humør å kan finne på å glefse om hvorfor den som spør kan være så tykk.

    4. Nora: Tror det er viktig å skrive om det som er mindre morsomt med svangerskapene, særlig siden alle har det så ulikt. Og som regel blir det aaaaaldri sånn man hadde tenkt seg 🙂 Men som regel blir det ganske bra til slutt, til tross for at man føler seg mindre vakker 😀 Lykke til med tiden fremover!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg