Hvorfor jeg ikke er redd for pirater!

I samarbeid med Netflix

Jeg er ikke redd for pirater, og kan fint se skumle filmer og serier med dem som hovedkarakterer uten å grine i etterkant av redsel. Og årsaken er ganske enkel, sannsynligheten er svært liten over at de vil nærme seg en liten robåt og på hurtigruta vil de støte på store problemer uansett. 

De få gangene jeg er på sjøen blir i pappas lille hvite robåt og forhåpentligvis i hurtigruten en eller annen gang i fremtiden. Så vi tar sistenevnte som eksempel i forklaringen min.

Pirater er gjerne noen sleipe typer og er velkjent for å heve det sorte flagget sitt for å skape frykt og kaos. Men selv dem kan møte sine overmenn, selv om de er nokså fryktløse. Det finnes faktisk en gruppe til som er likedan, og som ville få dem til å skjelve i buksen. 

Jeg ser ikke for meg at pirater skal legge seg til hurtigruta med et stjålet antikk skip fulllastet med svære kanoner og blodtørstige pirater væpnet til tennene med alle mulige former for kniver, klare til kamp. Der de kaster anker over ripa og drar hurtigrute-sjarken inntil, og kaster seg over kanten med ordre i form av rop, skrik og brøl om at kaptein skal overgi seg og lasten med. (Eller kanskje de brøler skatten.) Men om så skulle hende er jeg ikke bekymret, for scenarioet som vil utspille seg er en kamp de er dømt til å tape. 

Hva i alle dager en sjørøver skal med hundrevis av nikonkameraer, luksuriøse capser og håndvesker fullstappet av søte små trollfigurer og postkort med norske fjell og fjorder er jeg usikker på. Men kanskje skal de tømme ut trollene og fotografere dem med sitt nyrøvede kamera som krever data og strøm for at det skal gi noe utbytte. Mulig de planlegger å rane en elektroforretning etterpå, i ekte vikingstil. Men hva vet vel jeg om det.

Uansett ville planen slått feil for piratenes del, da turistene ville trodd at dette var en typisk norsk greie, og de ville klappet entusiastisk og tenkt at dette må være bedre enn å spise sauehoder og spa bort snø når det snør. De ville fyrt av kameraene sine i en slik fart at piratene ble blendet, og satt dem ut av spill de sekundene det tok før den fulle delen av passasjerene reagerte å komme frem. Slik at de kunne snuble over den i oppstyret av frykt for at det er tollere som skal ta fra dem smuglergods i form av alt for mange flasker sprit tatt med over Norges grenser, godt gjemt under kofferter og sko i bagasjerommet på bilene nede i lasterommet. Det er dyrt å drikke i Norge, og det vet selv dem som ikke vet hvor på karte vi holder til. De ville virret rundt som panikkslagende høns og skremt de stakkars piratene til å tisse på seg. 

Men da ville instinktet til mødreklubben innsett alvoret, og kommet på banen for fullt. De ville stått der med det ville i blikket de gjerne får når de ser en farlig situasjon og armene ville vært plassert sint i siden. Og de hadde brølt at kniver ikke er noe leketøy, og i alle fall ikke når du veiver rundt med dem. De ville trampet frem, nappet til seg knivene i lynets hastighet og beordret piratene i skammekroken for den ufine oppførselen, og gitt dem beskjed om at der fikk de stå til de kunne oppføre seg. Maken til oppførsel foran barn, og at de endatil står der å tisser seg ut istedenfor å gå på do. Uhørt rett og slett. 

Pirates treasure background
Licensed from: Anna_Omelchenko / yayimages.com

Så med andre ord er jeg ikke spesielt bekymret for at pirater skal komme å skremme meg, og jeg kan trygt sove etter å ha sett film om dem på kveldene. 

Og med det vil jeg anbefale Black Sails som du finner på Netflix, en perfekt serie for tv-kvelder hvor du vil drømme deg bort til andre tider og en fantasiverden som ikke handler om skittentøyskurven, oppvask eller middagslaging. For ikke snakke om diskusjoner med sta unger og mannfolk som slenger sure sokker over alt. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg