Hva gir man guttungen som fyller 10år?!

At det skal være så fryktelig vanskelig å finne en bursdagsgave til guttungen?! For noen år siden var det aldri et problem å finne noe jeg viste sto på ønskelisten, men det blir jo litt vanskeligere når arvingen sier: “Nei, vet ikke helt hva jeg ønsker meg…” At han i tillegg er kommet i aldersgruppen som ligger midt mellom barn og ungdom gjør ikke saken bedre. Om han bare hadde vært jente, da hadde det vært mye å velge i. For under dagens shoppingtur innså jeg at det finnes hyller opp og hyller ned med ting til jenter som liker rosa og glitter i alle kriker og kroker av butikkene, men fint lite til gutter og jenter som ikke liker rosa og glitter. Det er jo begrenset hvor mange solbriller, luer og capser han trenger når det kommer til å finne småting som ikke koster en formue. At jeg i tillegg har en visjon om at vi ikke skal kjøpe en masse skit som blir liggende å flyte har jo skapt noen hinder i veien for meg mot målet, en innpakket gave som skal glede det fine gutten min på dagen hans. 

Han har vel egentlig aldri blitt misfornøyd med en gave, om du ser bort i fra ullundertøy eller ullsokker. (Det skal han få lov å mislike, så lenge han bruker dem når været tilsier “så kaldt at du ikke kan tisse ute”.) Og da er det jo ekstra stas og faktisk finne noe som han virkelig vil glede seg over! Jeg husker jo selv hvor magisk det er å våkne til bursdagsgaver og finne masse spennende under det fargerike papiret, og det kan jo være at det er blitt litt ekstra viktig nå som jeg får to-tre gaver når jeg har bursdag. Så de skal virkelig få gaver de gleder seg over når de er små, for det endrer seg betraktelig når du kommer i kategorien voksen. (Jepp, en smule bitter på dette punktet.) 

Så i dag har jeg travet rundt i byens største kjøpesenter, på jakt etter en liten gave som sier wow, ollallaaa og yes! (Ikke bokstavelig talt, han er vist ferdig med leker som lager lyder!) Mulig jeg og minstesøsteren min kunne droppet skobutikkene på vår vei, men det er viktig å gå nøye til verks. Vi så blant annet på utallige bøker, men problemet er jo at jeg ikke husker alle dem han har lest, det har jo blitt noen de siste årene. Og det endte opp med at jeg kjøpte en parfyme, en deodorant og en hårvoks… Kjempegave, tror jeg, eller kanskje ikke. Jeg har ærlig talt ikke peiling på hva han vil synes om den, men i det siste har han jo kastet et blikk i speilet før han har forsvunnet ut døren om morgenen, så det kan jo være at den faller i smak. Men på en annen side kan jeg få dette spørsmålet: “Mamma, syns du æ lukte fælt, å det e din feil at du e treg å ta mæ med til frisørn!” Jeg får leve i spenning frem til den store dagen, og får håpe at gaven jeg, min bedre halvdel og faren hans gir kan veie opp mot morens dårlige dømmekraft, om hun har det.

Hva har hendt, han var jo nettop så liten at vi kunne le når han stjal kaken min som var gjemt unna i kjøleskapet! 

Og jada, han blir helt klart bortskjemt av å få to gaver på bursdagen, eller tre om du teller med den fra lillebroren, men ta det helt med ro, det varer bare til han blir voksen…

Facebooksiden min finner du her. 

2 kommentarer
    1. Jeg har et genialt forslag: Hårvoks!
      – lurer bare på hvorfor du kom på det før jeg, vi er antakelig like geniale, sånn må det være.
      Gratulerer med tiåring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg