Æ fær på havet!

Hva skal man med luksus yacht når man kan dra på havet med fiskebåt?! Ingen luksus kan måle seg med opplevelsen av å skaffe mat til familien og oppleve nærområdet fra en annen side en den vi vanligvis ser. Så i går var vi på fisketur, og vi hadde en fantastisk dag. Jeg må neste advare om noen blodige bilder av fisken som skal bli middagsmaten vår, i tilfelle noen svimer av ved synet av røde dråper, eller om noen ønsker å leve i illusjonen om at fisken kommer fra butikken i ferdig oppdelte biter.  På vei ut mot storhavet, med en følelse av å være helt uten balanse. Men det gikk seg til når rustene sjøbeinsferdigheter kom på plass. 
Minstemann hadde ca en milion spørsmål om hvordan båten fungerte, og det var en fryd å se hvor fornøyd han var. 
Nesten ingen følelse slår den du får når du kjenner det rykke i snøret og noe hvitt lurer nede i vannet! 
Det er fint å kunne lære bort det jeg vokste opp med til minstemann, og noen av mine beste barndomsminner er på fisketur med pappa. Minstemann måtte også prøve fiskelykken, og når snøret hans gikk i bunnen insisterte han på at det var en ubåt. 
Det var en voksen størrelse på storseien vi fikk, så den skal bli et par nydelige middager. Men selv om fisking er gøy var det godt med en pust i bakken. 
Jeg måtte også prøve fiskestangen, og sannelig fikk jeg en stor torsk på første forsøk. Men jeg innså fort at jeg ikke er dreven på å dra den opp, så jeg måtte be om assistanse.  
Lørdagsgodtet ble også med i bagasjen, og mens minstemann koste seg med det brukte mor i huset tiden til å ta bilder. 
Når vi var ferdige å fiske gikk vi mot et gammelt fiskebruk, og på veien kunne vi nyte verdens vakreste maleri som endret seg for hver meter vi passerte. Det er så lett å glemme hvor fantastisk vi har det rundt oss.
Vi hadde stort sett lettskyet hele dagen, men når vi nærmet oss land lå det et grått teppe over oss. Men vi hadde godt med klær på, så selv om det ikke var spesielt varmt hadde vi det behagelig. 
Vi fikk servert nydelig suppe og ferske rundstykker, og jeg klarte å få til et bilde før vi kastet oss over maten. 
Vi gikk også på land en tur, og øya vi var på va full av disse nydelige blomstene. Minstemann stortrivdes og var superfornøyd med alle skattene vi fant i form av skjel og krabbeklør. Så det var en ordentlig opplevelsesreise. 
Jeg måtte jo ha noen blomster med meg hjem, siden jeg oppgraderer blomsterbedet vårt. 
På hjemveien var minstemann utslitt, og da var det godt å kunne legge seg litt i køyesengen. Han sovnet med det samme hode traff puten. Natten i forveien var dårlig, så han trengte nok søvnen. Små føtter som verker krever mye energi, og det selv om han fikk smertestillende før vi dro. 

Vel hjemme var det på tide å friske opp teknikken med å skjære filet, og det gikk rimelig greit selv om kniven var ukvass. Det skal sies at jeg brukte lang tid, men så er det jo over ti år siden sist. Mulig jeg er en smule bortskjemt som har sluppet unna så lenge. Men til slutt var fisken klar og posene merket med innhold, så vi kan se frem til mange gode middager i tiden fremover. 

Facebooksiden min finner du her. 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg