Femåringen har lært seg å strikke.

Når minstemann spurte om jeg kunne lære han å strikke i var jeg snar å finne frem garn og pinner. Først la jeg opp masker på noen ganske tykke pinner, men de var så glatte at vi bestemte oss etter noen runder for å finne frem noen nye. Og da ble det fart i sakene, og etter noen runder med “Under, over, gjennom og dra” forsto han han hvordan det skulle gjøres og klarte det helt selv. Jeg hjalp bare litt med å holde når han skulle snu, siden de første maskene var litt vanskelige å få til. Og det var en veldig stolt gutt og en om mulig enda stoltere mor som la seg på fredagskvelden. På lørdag bestemte vi oss for handletur, og da spurte jeg forsiktig om vi kunne dra innom garnbutikken. Vanligvis sier han bestemt “Nei, aldri i livet”, men nå som han hadde lært seg å strikke var det en selvfølge at han skulle dit. Han informerte om at han skulle kjøpe noen knapper og kanskje et garnnøste. Mor selv var strålende fornøyd med at hun fikk selskap, uten å bestikke noen eller skynde seg mens guttene venter utenfor. Det er ikke alle mødre som kan skryte av at femåringen vil være med på garn-shopping.


Han er snar når han lærer noe nytt, og jeg ble veldig imponert. Ganske sikker på at jeg brukte mye lengre tid på å lære når jeg var på hans alder. 

Vi hadde planer om at i dag skulle vi strikke masse, men etter en slitsom natt hvor minstemann hadde høy feber har han for det meste bare ligget på sofaen å sett på tv. Men noen runder hadde vi i dag også. Han lurte veldig på om han kunne bli flinkere enn moren, og jeg sa at om han øver litt hver dag så vil han helt sikkert det. 


Litt vanskelig, men øvelse gjør mester. 

Jeg måtte også finne frem en egen strikkekurv til han med plass til knappeboksen og det nyinnkjøpte garnnøstet. 

Knappene kan fint brukes til å leke med, frem til de skal pynte et egenstrikket skjerf. 

Det varmer mammahjerte å se at guttungen vil lære seg den gamle strikkekunsten, og siden han har bøttevis med tålmodighet og konsentrasjon tror jeg at han vil forsette. Det blir spennende å se om interessen varer, eller om det bare er en periode. 

Det er veldig viktig å få med at hengeren tilhører en John Deer Traktor, for den er den tøffeste. Og siden vi ikke har en slik traktor, må vi på ny shoppingrunde snart for å se om noen av butikkene har det. 

Jeg har dilla på knapper og har etter hvert fått en ganske bra samling og når minstemann strikker må jo han også få seg en samling. Så han fikk velge noen hos meg som kunne holde de to han kjøpte på Bundingen med selskap i legoesken. 

En til mamman og en til minstemann. 

På mine pinner har jeg en ny ullbukse til minstemann, for selv om det er sommer kan vi ikke forvente bare varme dager her i nord. Ullklær slites fortere enn andre, og siden han får mer smerter om han fryser er det bare å strikke i vei. Jeg lager mønsteret selv, og skal denne gangen huske hvor jeg skriver det ned. Siden han trenger noen tynne ullsokker må jeg vel bite i det sure eplet å strikke noen par, selv om jeg ikke liker det.  Kan jeg unngå å strikke sokker så gjør jeg det, og spesielt når jeg skal strikke med tynt garn. Mye mer morsomt å strikke større prosjekter.

Facebooksiden min finner du her.  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg