Vi feirer ikke 17mai på tradisjonelt vis, men på barnas vis!

Jeg hater store folkemengder som trenges sammen på små arealer, samtidig som nitti prosent av de fremmøtte hyler og skråler så det slår ut på richters skala. Jeg er heller ikke spesielt glad i å tvinge mine barn inn i penklær som er laget for porselensdukker, og jeg trives helt klart i løse og ledige klær selv. Jeg griner nesten av tanken om den hutrende kulden som trenger inn gjennom de alt for tynne penklærne når nordavinden river rundt hushjørnene, og jeg ramler nesten i staver når jeg innser at de eneste skoene beregnet til dette formålet ikke er regnet som “lovlig” i et pent pyntet 17maitog. Jeg blir sur med tanken på å lete etter en ledig stol på en overfylt barneskole, etter at jeg har brukt en halv time i kø for å kjøpe en lunken pølse uten ketsjup og en alt for dyr brus. Jeg takler ikke tanken på å beordre mine barn til å gå pent i toget, og jeg liker heller ikke maset om penger til overprisede heliumballonger og fiskekonkurranser som resulterer i overflod av nøkkelringer fra sparebanken. 

Så når vi fikk minstemann som ikke takler de store folkemengdene, og vil bort etter kun kort tid når lydnivået skremmer bort alt av dyreliv i mils omkrets var valget lett. Etter en 17mai som var til å grine av med en liten gutt med smerter som bare ville hjem, bestemte vi oss for å skaper vår egen tradisjon. For vi vil jo gjerne feire grunnloven og nasjonaldagen vår, men vi vil gjøre det på alles premisser. Og for å nå dette målet må vi eliminere store folkemengder, tidsfrister og iskaldt regnvær. Og det heter seg at det er barnas dag, så omprioriteringer måtte til.

Egentlig skulle vi prøve på dette sist år, men da var den minste i familien syk så vi holdt oss hjemme. Men i år var det andre boller, i alle fall helt til nå i kveld. Han er muligens blitt forkjølet, igjen. 

Første del av dagen brukte vi i sofakroken før vi flyttet oss ut i solveggen med is og kosestrikking. Hurra for et fantastisk vær, og ikke en regndråpe i mils omkrets. 

Minstemann syntes solen var alt for lys, og parasollen kom godt med. (Han tok stolen min, og jeg fikk beskjed om å leke meg…)

Jepp, den gutten kan virkelig rote om han legger godviljen til. Men han er også superflink å leke og ikke minst rydde opp etter seg, så han skal bare holde på. 

Så flyttet vi oss til fjæra, med parasoll og flagg. Minstemann hadde vondt på formiddagen, men det gikk seg til og han var i et supert humør når vi ankom dagens nøye utvalgte Resturant. 

Mens vi ventet på resten av selskapet satt jeg storfornøyd og nøyt solen, helt til jeg høre “Ånei!”. Minstemann hadde tasset litt for langt ut, og bommet på hvor vannet var. (Vi glemmer av og til at han ikke har det beste synet, og det er ikke like lett å beregne lender for han.) 

Siden minstemann aldri har vært av typen som springer på havet hadde jeg ikke med ekstra sko, men tøflene var med i tilfelle han fikk vondt igjen. Så våte klær ble fjernet og han ble plassert på trygg avstand fra vannet. Han var redd det skulle komme en krabbe å bite han å tåen, når han bare hadde tøfler på. Jeg klappet meg selv på skuldra over at jeg i det minste hadde et pledd med, selv om jeg burde tatt med sko og sokker. (Men det bruker jeg bare når eldstemann er hjemme, for han tar seg gjerne et bad med klærne på!) 

Vi er løsningsorienterte, så klærne hengte vi opp i påvente av bål, med et håp om at de tørket veldig fort. 

Utedressen fikk ligge å sole seg, og det så ut til at den hadde det veldig bra! 

Dagens tema var sjørøverfest siden vi holdt til å strandkanten, og på menyen sto selvfølgelig pølser med nøye utvalgt tilbehør. 

Skoene flyttet nærmere bålet, og maten fant veien ned i magen. 

Nydelige omgivelser og flaggene til ære for Norge.

Tøfler er ikke egnet som skotøy, så da fikk jeg være hest. Vi lette etter skatter mellom stenen og ventet på at skoene skulle tørke. 

Her fant vi en magisk skatt som måtte inspiseres nøye. 

Dagens antrekk var nøye utvalgt, og til ære for nasjonaldagen passet jeg på at buksen og genseren matchet.

Og til sist er det obligatoriske “outfit”bildet er på plass, genseren har jeg kjøpt for minst 10år siden, solbrillene har jeg kjøpt på en eller annen bensinstasjon for fem år siden, skoene er godt brukte og var en gang hvite, buksen har sett bedre dager men er ekstremt behagelig og håret brukte jeg nøyaktig to minutter på å style. De perfekte penklær med andre ord. 

Alt i alt har dagen vært superfin, men om vi hadde tviholdt på den vanlige feiringen ville jeg sittet her og skult på alle rundt meg utslitt og stresset med en dundrende hodepine og armer som en apekatt etter bæring av et misfornøyd barn. Det eneste skåret i gleden er at minstemann var veldig pjusk da vi la han, men vi får håpe det går over til i morgen. Eldstemann er hos pappaen sin i år, men jeg er ganske sikker på at han også har hatt en strålende dag utifra bildene jeg har fått av dem.  

Jeg håper du har hatt en fin dag, uansett hvordan du har valgt å feire den. 

Facebooksiden min finner du her. 

#17mai #nasjonaldagen #bakfasaden #grunnloven #fjærtur #familietid #tradisjoner #barnasdag

 

7 kommentarer
    1. Høres ut som en helt fantastisk måte og feire på. Store folkemengder er jammen ikke godt for alle barn/voksne. Håper han våkner opp i litt bedre form i morgen 😊

    2. Elsker måten du skriver på! Det er nok av bloggere som viser et glansbilde av livet sitt, mens du inspirerer på en annen måte. Det jeg lærer av bloggen din er, at vi ikke hele tiden trenger å vise at vi er perfekte og rike når i ikke er det. Og at bak skjermen er det et helt vanlig, flott menneske.
      Du inspirerer! Ha en flott 17. mai!

    3. For en fin feiring!
      Vi feiret på tradisjonelt vis, med både overprisede heliumsballonger og lunkne pølser 🙂
      Akkurat nå hørtes denne feiringen deres mye koseligere ut!

    4. Det hørtes ut som en flott feiring:) Vi så på toget en halvtimes tid, og deretter besøkte vi jevnaldrende søskenbarn. God mat, og lekende barn er ikke feil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg