Så uendelig sliten.

Jeg merker godt at det har vært en lang vinter, og noen dager er kroppen så sliten at den verker av søvnmangel og mine egne smerter som alltid ulmer i bakgrunnen. Selv om dagene blir lysere er det vanskelig å finne motivasjon til å se framover mot sommeren, fordi hverdagen er så altoppslukende. Dagene går så fort og nettene er så lange. 

Minstemann har hatt en lang og dårlig periode med mer smerter og mindre søvn en normalt. I vinter hadde vi noen ok måneder hvor det var helt greit med søvn, ikke akkurat noe særlig å juble over med tanke på hva normalen er, men for oss var det mye bedre enn hva vi forventet av tidligere erfaringer. Men den siste tiden har det ikke vært lett å være liten gutt eller mamma. 

Jeg kjenner så uendelig godt på de vonde følelsene av å ikke strekke til, av å ikke kunne gjøre noe for at den lille skatten vår skal ha det bedre. Det gjør vondt å ikke kunne si at alt vi bli bra, at alt vil gå over. For fremtiden vet vi ingenting om. Det eneste jeg kan gjøre er å være der og trøste når ingen ting annet hjelper. 

For en stund siden startet minstemann med terapisvømming, og det er veldig positivt for han. Det er alt for kald å være i de offentlige svømmehalene, og han har alltid vært lei seg over at broren fikk dra å bade. Men nå er han i et godt oppvarmet basseng hvor en fysioterapeut styrer treningen, og vi håper dette kan ha en positiv effekt. Han er som regel veldig sliten etterpå, men gleden av å få bade veier heldigvis opp mer en ubehaget i ettertid.

Han har vært mye syk i vinter, og jeg skulle virkelig ønske at vi snart fikk en pause fra de utallige forkjølelsene og ulike virusinfeksjonene som angriper. Til nå bør vi ha brukt opp kvoten vår på sykdom for en lang stund. 

Jeg kjenner at en tur til varmere strøk hadde vært godt, men økonomien er ikke der at vi kan kan reise bort. Minstemann har det bedre i varmen, så vi krysser fingrene for en super sommer i nord med mange varme og gode dager. Vi skal være hjemme i ferien, så det er en fordel om vi kommer oss ut litt. Det blir vel en gang min tur til å reise til “syden”.

Men tankene om sommeren får vente, for nå holder det i massevis å fungere i hverdagen med alt for lite søvn og mange vonde følelser. Og frem til jeg kan la meg selv drømme om større ting skal jeg glede meg over alle de små hendelsene som gjør hvert eneste minutt verd tiden som jeg er mamma. Som den lille hånden som stryker deg over håret på natten, eller de vakre små skattene som dukker opp på hjemveien etter skolen. Eller de fine små ordene som kan få et mammahjerte til å banke litt ekstra. 

Så vil vi forhåpentligvis få det litt lettere etter hvert som været blir mer stabilt og temperaturen går oppover. Men inntil det hender har vi fått en ekstra dag med avlastning i uken, så vi kan halte oss videre gjennom hverdagen.

Facebooksiden min finner du her.

2 kommentarer
    1. God bedring til deg og dine små. Håper at varmen kommer snart, så ting blir lettere. Vanvittig tungt når man ikke får god nattesøvn. Sender messe styrke nordover til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg